Meglehetősen nehéz dolga volt az ellenzékieknek, ha televíziós hírműsorokon keresztül próbálták eljuttatni kormánykritikus üzeneteiket a választópolgárokhoz a nemrég véget ért országgyűlési választási kampányban, így foglalható össze tömören az a kutatás, amelyet a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói készítettek. A kutatók tudományos alapossággal, másodperc pontosan lemérték, mennyi ideig beszélhettek az ellenzékiek és mennyit a kormánypártiak 2018. február 21. és április 7. között a Duna TV, a TV2 és az RTL Klub este 6-tól kezdődő híradóiban saját hangjukon, illetve hogyan aránylott egymáshoz a két tábor megszólalási lehetősége.
Az adóforintokból üzemelő, a Médiatörvény szerint közszolgálati minősítésű, épp ezért elvben kiegyensúlyozott Duna TV-n némiképp többet, de még így is mindössze a műsoridő 29 százalékát, azaz kevesebb mint egyharmadát kapta meg megszólalási lehetőségként valamelyik ellenzéki megszólaló. Bőven kétharmad felett, 71 százalékban voltak hallhatók kormánypárti megszólalók. Az RTL Híradó a kutatás adatai alapján szinte kicentizte, hogy meglegyen az egyensúly a Fidesz és ellenzéke között, de még az RTL esetében is a kormánypárti megszólalók beszélhettek saját hangjukon valamelyest többet: övék volt a műsoridő 54 százaléka, és az ellenzéknek 46 százalék jutott.
A kutatás megvizsgálta azt is, amikor a megszólalók nem saját hangjukon beszélhettek, hanem csupán idézték őket, illetve csupán utaltak véleményükre, hátha e téren nagyobb kiegyensúlyozottság mutatkozott, ám ez sem igazolódott. A megjelenések megoszlása itt is nagyon hasonlóan alakult: a TV2-nél 16 százalék volt az ellenzéki vélemény, 84 százalék pedig a kormánypárti. A Dunán 29 százalék volt az ellenzéki, és 71 százalék a kormánypárti. Az RTL Klubon 48 százalékban kapott teret az ellenzék, míg a kormánypártoknak 52 százalék jutott.
Az elemzőműhely munkatársai az egyes híradók rögzítését és elemzését összesen 7 héten át végezték el. A kutatást az RTL Magyarország kérésére készítették el, a tévétársaság célja a kutatás megrendelésével az volt, hogy egy külső, tőlük független fél ellenőrizze tartalomszolgáltatásának kiegyensúlyozottságát, a szakmai sztenderdek betartását, illetve képet kapjanak piactársaik gyakorlatáról – mondta el a 24.hu-nak Timár János jogász-szociológus, a kutatás egyik felelőse, a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársa.
A kutatás sajnos a többi hírcsatornát nem elemezte, így az ATV, a HírTV és az Echo TV híradóiról nem derült ki most hasonló adat.