Média

Matolcsyék átalakították médiabirodalmukat

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 01. 05. 06:40

Az origo.hu-t működtető Matolcsy-cég a vs.hu-t működtető másik hasonló céggel együtt beolvadt egy harmadik Matolcsy-cégbe. Eközben az Origo költözik.
Korábban a témában:

Összeolvasztotta három médiacégét Matolcsy Ádám – Matolcsy Györgynek, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének fia -, az origo.hu nevű, kormánypártivá átalakított portált működtető New Wave Media tulajdonosa és vezérigazgatója – vette észre a cégközlönyben a HVG Hetilap.

A cégbírósági adatbázisban is látszik már az átalakulás, arra 2017. december 31-i hatállyal került sor. A tranzakció lényege, hogy a volt Origo Media Zrt. (a Magyar Telekom volt leányvállalata), mely a 2015 végén bejelentett és 2016 elején lezárult első tulajdonosváltása után New Wave Media Group Zrt.-re változtatta nevét, beolvadt a 2014-es alapítású New Wave Media Kommunikációs és Szolgáltató Kft.-be, eddigi anyavállalatába. Az ugyancsak a Matolcsy-portfólióba tartozó vs.hu-t működtető New Wave Production Kft. szintén beolvadt a New Wave Media Kommunikációs és Szolgáltató Kft.-be szilveszterkor. A két jogelőd vállalkozás ezzel önálló entitásként meg is szűnt. A tranzakciót követően a jogutód kft., az egyesített vállalkozás jegyzett tőkéje a korábbi 3 millió forintról 340 millió forintra nőtt. A HVG Hetilap azt is írta, hogy az összevont három cég eszközeinek értéke 10 milliárd forint körüli, együttes árbevétele nagyságrendileg 6 milliárd forint.

Maradtak a gigahitelek

Az is látszik a cégnyilvántartásban, hogy a New Wave-en rajta maradtak a banki zálogjogok a nagy átalakítás után is. Ez arra utal, hogy még nem tudták visszafizetni a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester érdekeltségébe került MKB Banknak és a Matolcsy Ádám rokonának, Szemerey Tamásnak az érdekeltségében lévő Növekedési Hitelbanknak a korábban felvett több milliárd forint összegű hiteltartozást, amiből megvették az Origót 2016 előtti tulajdonosától, a Magyar Telekomtól. A hitel fennmaradása azért is érdekes, mert nem sokkal az Origo első, 2016-os tulajdonosváltása után, amikor a portál egy 4,6 milliárd forint körüli tranzakcióval a kormány közelébe került, az Átlátszó Blog korábbi írása szerint meglehetősen nagyot nőtt a médiavállalat árbevétele, hiszen 2015-ben – azaz a telekomos korszak utolsó évében – még 5,0 milliárd, 2016-ban viszont már 5,3 milliárd forint nettó értékesítési bevételre tett szert, a vállalat adózott eredménye pedig 499 millió forint nyereség lett a megelőző évi 362 millió forintos veszteség után, köszönhetően többek között a megugró állami reklámbevételeknek.

Maradt a Bawaco

A 2016-os első tulajdonosváltást követően a jegybankelnök és volt gazdasági miniszter fia, Matolcsy Ádám 2017 nyarán jelentette be, hogy megvásárolja a New Wave-et a Magyar Stratégiai Zrt. nevű, bútor- és ingatlanpiaci érdekeltségekkel rendelkező cégén keresztül. Ennek a tulajdonosváltozásnak a magyar cég esetében azonban még most sem látszik nyoma a cégregiszterben, mindössze annyi, hogy Száraz István, aki az első tulajdonosváltást követően volt a cég vezetője, már nem irányítja azt, mint azt tette egy darabig a 2017 nyári változások után is. A New Wave Media Group Zrt. éléről történt távozása 2017 októberében már megjelent a sajtóban, de mostanra az anyavállalat, a New Wave Media Kommunikációs és Szolgáltató Kft. éléről is leköszönt Száraz, itt is átadva a stafétát Matolcsy Ádámnak. Ám a kft. tulajdonosa változatlanul az a szlovákiai Bawaco sro. maradt, melyről a sajtóban a New Wave és a vs.hu 2016-os MNB-botránya idején sok cikk jelent meg annak kapcsán, hogy ahhoz Matolcsyék rokonának, Szemerey Tamásnak nagyon is köze lehet. Egy idő után azonban Száraz István azt állította, ő a vállalkozás igazi tulajdonosa. A kérdés a tényleges tulajdonos kilétét illetően azért is volt érdekes, mert mint arra 2016 áprilisában hosszas jogi huzavona, egy alkotmánybírósági döntés után után fény derült, a Matolcsy György vezette jegybank alapítványai, eltitkoltan összesen 650 millió forint közpénzt fizettek a VS.hu-nak, illetve az azt működtető a New Wave-nek, az ellenzék pedig össztűz alá vette Matolcsy Györgyöt, amiért egy „zsák pénzt” utaltak a Matolcsy által felügyelt MNB-hez köthető alapítványok egy olyan sajtóorgánumnak, melynek tulajdonosai nem voltak függetlenek az ellenzék szerint Matolcsytól. A botrány kirobbanása után egyébként a vs.hu szinte valamennyi újságíró-szerkesztő munkatársa felmondott, beleértve magát a főszerkesztőt is.

Budapest, 2015. június 6.
Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke Rules of Structures címmel előadást tart a Brain Bar Budapest Fesztiválon a budapesti Akvárium Klubban 2015. június 6-án. A Design Terminál, a We Love Budapest és az Akvárium Klub közösen rendezett nemzetközi eseményén a technológiai fejlődés társadalmi hatásairól vitáznak korunk legismertebb gondolkodói.
MTI Fotó: Mohai Balázs
MNB-botrány: „A szponzoráció azt is jelentheti, hogy valaki kap egy zsák pénzt”
Nagyon nincs rendben, hogy az állam az őt ellenőrzésre hivatott médiavállalatokat támogatja, erről is beszélt a 24.hu-nak dr. Polyák Gábor médiajogász.

Ilyen előzmények után került mintegy másfél évvel a botrány után Matolcsy Ádámhoz a New Wave.

Felvásárlás és költözés

A New Wave egyébként 2017 szeptemberében megszerezte az Evomedia nevű reklámértékesítő házat is. Az Evomedia-portfolió része többek között az Árukereső, a Használtautó, az Autónavigátor, a Hírkereső, a Kapu, a Sony csatornák online oldalai (AXN, Viasat, Sony Movie és Sony Max channel), az Egyszervolt, a Mesetv, a Népszava, a Faktor, az Időjárás.hu, a Bálintgazda, a Funzine, a TraffiHunter, a Harmonet, az Urban-eve, az Adó, a Jogászvilág, a Net.jogtar, a HG, a Múlt-kor, a Nyugdíjguru, a Gépnarancs, a Gondola, a Pcforum, a Prog, a Testbike, a Lánglovagok, a Konyhamester, a Morzsafarm, a Képtelenség,a Zene, a Videosmart, a Kertvarázsmagazin, a Nőinetcafé, a Cafepress oldalak, továbbá az Optimusz, a Massmail, az Ego-media, a Targetmax, az Utazók és a Lépéselőny eDM adatbázisok.

A három New Wave-cég összeolvasztása, valamint az Evomedia-ügylet mellett még egy változás zajlik az Origo háza tájékán. Az Origo ugyanis december második felében megkezdte a kiköltözést eddigi budapesti bérelt irodájából, a 3. kerületi Montevideo utcából, ahol egyébként éppen a 24.hu-val közös épületben, attól mindössze egy emeletnyi távolságra, de a 24.hu-t működtető Central Digitális Média Kft.-től és annak tulajdonosától teljesen függetlenül tevékenykedett. Úgy tudjuk, az Origo/New Wave a továbbiakban a Csörsz parkban található Fotex Plaza nevű irodaházban működik majd, de egyes információk szerint ez a helyszín csak átmeneti megoldás.

Főszerkesztőváltás a Népszabadság hóhérjának lapjánál
Egy önkormányzati tanácsadó lett a Heinrich Pecina által tavaly nyáron megszerzett Észak-Magyarország főszerkesztője.

Kiemelt kép: az Origo táblája a Montevideo utcai volt szerkesztőségnél. Fotó: Berecz Valter, 24.hu

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.