Média

Volt tulajdonosa elmondta, miért vált meg az Origótól

Száraz István, az Origót működtető cég volt tulajdonosa és vezérigazgatója
Száraz István, az Origót működtető cég volt tulajdonosa és vezérigazgatója
Száraz István, a kormányközeli portál volt tulajdonosa a Világgazdaság című lapnak adott interjúban arról is beszélt, marad a médiapiacon azután is, hogy eladta az Origót, sőt újabb portálok indítását tervezi. Az is kiderült, hogy a Frank Digital cégtől is megválik.

Interjút adott Száraz István, az Origo portált működtető New Wave Media Csoport volt tulajdonosa és vezérigazgatója a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester által tavaly felvásárolt Világgazdaság című lapnak abból az alkalomból, hogy néhány napja kiderült, az Origót is működtető cégcsoport Száraz Istvántól Matolcsy György jegybankelnök fiához, Matolcsy Ádámhoz került, akinek eddig bútor- és ingatlanpiaci befektetései voltak, többek között brüsszeli pénzek felhasználásával.

Matolcsy Ádám: Az Origót én nem tartom propagandaoldalnak
Szerinte a lap ellen egy lejáratási kísérlet folyik.

Száraz nem hagyja el a médiaipart

Az interjú alapján Száraz nem akar hátat fordítani a magyar médiapiacnak azután sem, hogy a New Wave Media Group a Matolcsy-féle Magyar Stratégiai Zrt.-hez kerül. Száraz ugyanis továbbra is tulajdonosa marad az egykor általa elindított turisztikai oldalaknak, a We Love Budapestnek és a We Love Balatonnak, másrészt a Világgazdaságnak arról beszélt, hogy további idegenforgalmi portálok fejlesztését tervezi.

Megvalósultak a célok

Az interjú alapján Száraz azért szállt ki az Origóból, mert állítása szerint úgy érezte, most van itt az ideje: két évvel ezelőtt, mikor megvásárolta az Origo Media Zrt.-t, határozott elképzelésekkel vágott bele a cégcsoport újjáépítésébe, és mára a kitűzött célok jó részét – kollégáival és a cégcsoport több száz munkavállalójával közösen – megvalósították.

A gazdaságilag bizonytalan lábakon álló cégcsoportot hosszú évek óta először sikerült nyereségessé tennünk, és üzletileg kiszámítható működést értünk el. Megkezdtük a médiacsoport termékpalettájának kibővítését, egyebek mellett olyan új, ütőképes termékeket fejlesztettünk, mint amilyen az Origo Sport, és közben megújultak a tv-csatornáink. Portfóliószinten növeltük az elérésünket, ezzel megerősítve piacvezető pozíciónkat. Ez a cégcsoport ma már jóval több mint másfél évvel ezelőtt. Elindult a fenntartható növekedés útján, stabil lábakon áll, s egyre több olvasót és felhasználót képes megszólítani.

(Száraz az Origo Sportról annak ellenére beszél sikertörténetként, hogy a korábbi hírek, például a sport rovat tagjainak egymás utáni távozása alapján ez a külső szemlélő számára nem igazán tűnik annak, de ez a cikkben sajnos nem kerül szóba.)

Eladja a Frank Digital céget is

Száraz elmondása alapján az üzleti lehetőség az eladásra egybeesett azzal a személyes ambíciójával, hogy az elkövetkező éveket újabb – más, például az informatikai területeket érintő – tervei megvalósításával töltse. Száraz bejelentette, hogy a New Wave Medián kívül eladja a kreatívipari érdekeltségét, a Frank Digital Kft. céget is. A tranzakcióra vezetői kivásárlás keretében kerül sor egy ötéves időtartamú, részletfizetésen alapuló pénzügyi konstrukcióban. Az új tulajdonos Osváth Eszter, a Frank Digital szakmai igazgatója, aki a cég alapítása óta dolgozik az ügynökségnél szenior, később vezetői munkakörben – írja a Világgazdaság.

Száraz a média és az informatika mellett – egyrészt a családi gyökereknek köszönhetően, másrészt épp a két turisztikai oldal finanszírozása miatt – régóta kötődik a vendéglátáshoz is, s ahogyan a médiapiacról, úgy innen sem akar kiszállni.

Szerdán jelentették be, hogy a Matolcsy Ádám tulajdonában lévő Magyar Stratégiai Zrt., a Balaton Bútor Kft. közvetett tulajdonosa megvásárolta a New Wave Media Groupot. Az Origónak ez már a második tulajdonosváltása rövid idő alatt, hiszen 2015 végén vette meg a Száraz István vezette New Wave Media az alapító Magyar Telekomtól a céget, 4,2 milliárd forintnak megfelelő euróért. Az ügylethez egyébként akkoriban éppen egy Matolcsyék által szanált bank nyújtott segítséget 2015 végén. Már akkoriban is azt pedzegette a sajtó, többek között a Simicska Lajos érdekeltségű Heti Válasz, hogy az Origo megvásárlása mögött Matolcsyék lehetnek, ilyesmi a cégnyilvántartási rendszerekben nem látszott. Ami viszont biztosra tudható, hogy a Száraz István vezette, a vs.hu-t is működtető New Wave cégcsoportot korábban a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) tartozó alapítványok több mint 650 millió forint közpénzzel támogatták sokáig teljes titokban. Ennek tavaly áprilisi napvilágra kerülésekor a vs.hu szerkesztőség tagjainak többsége felmondott.

A 2016-os pénzügyi beszámolója alapján a 2011-ben ingatlantevékenységre alapított Magyar Stratégiai Zrt. 145,6 millió forint árbevételt ért el, és 130 millió forint nyeresége volt adózás után. Érdekesség, hogy a felvásárolt New Wave Media Groupnak ennél jóval impozánsabb számai voltak a beszámolójában: 5,3 milliárd forint nettó árbevétele volt, adózott eredménye 513,6 millió forint volt. Vagyis úgy tűnik, a kis hal vásárolta fel a nagy halat, ráadásul a felvásárló Magyar Stratégai Zrt. ellen 2016 szeptemberében NAV-végrehajtás is volt. Egyébként nemrég derült ki, hogy az Origo 340 millió forint közpénzből újíthatja meg az e-mailt.

origo
Az Együtt visszavenné az Origót
Nem lopta be magát a párt szívébe a jegybankelnök fia.
EU-pénzből beszállt Spéder a használt autós netbizniszbe
Spéder Zoltán (az FHB, a BIF és az Index volt tulajdonosának) érdekeltségében lévő, EU-s Jeremie pénzeket befektető Tőkepartner Kockázati Tőkealaphoz kötődő új használt autós oldal indult.
Kiemelt kép: Száraz István. fotó: M2 Petőfi TV

Ajánlott videó

Olvasói sztorik