Média

Nincs hely az új TV2-csatornáknak

A kábeltévé és műholdas műsorterjesztők, valamint a digitális földfelszíni műsorszóró Antenna Hungária illetékese is azt mondja, csak akkor tudják bevenni Andy Vajnáék hat új tévécsatornáját a kínálatba, ha kivesznek más programokat.

A Media Hungary egyik nagy híre volt tegnap, hogy a Tv2 Média Csoport Kft. új tévécsatornák indítására készül, méghozzá már néhány hónapon belül. Olyan csatornákról beszéltek mint a telenovellákra szakosodó Izaura TV, vagy a magyar gasztronómiát népszerűsíteni hivatott Chili TV, de lesz például Zenebutik TV néven zene-, illetve Kiwi néven mesecsatorna is. Arról már beszámoltunk, hogy a csatornák nevéből fakadóan különböző jogviták elé nézhet a TV2, sőt a joytv.hu domainre máris panaszt nyújtott be a Joy márka tulajdonosa, a Marquard Media. De úgy tűnik, más gond is akad, ami akár az új televíziók elindulása elé is akadályokat gördíthet.

A konferencia egyik kedd esti kerekasztal-beszélgetésén ugyanis az is kiderült, hogy az új csatornák egyáltalán nem biztos, hogy be tudnak kerülni a kábeles, a műholdas és a földfelszíni digitális platformra. Főleg ha a műsorterjesztők (például a kábelszolgáltatók) megmakacsolják magukat és nem hajlandók Andy Vajnáék kedvéért kivenni pár másik csatornát a kínálatukból.

A nagyoknál és a kicsiknél sincs hely

A beszélgetés során Tarr János, a Tarr Kft. nevű kis kábelszolgáltató vezetője elmondta: már most is több mint 114 csatorna van a magyar tévés piacon, és további csatornát csak akkor tudnak betenni a kábeles kínálatba, ha a meglévőek közül kivesznek párat. Technikai adottság ugyanis, hogy hány csatornát tudnak jó minőségben a nézőkhöz eljuttatni úgy, hogy közben gyors internetet is szolgáltatnak.

Persze lehet, hogy lesz szabad csatornahelyünk akkor, ha a kábeldíj lehetőségével élve fizetős lesz az RTL Klub, vagy a TV2

– tréfálkozott Tarr János. Az ügyvezető – ezt már egyáltalán nem viccből – hozzátette:

a TV2 új csatornái akkor fognak bekerülni a csatornakínálatba, ha ezek az új csatornák már letettek valamit az asztalra, magyarán látható, hogy valódi igény mutatkozik az Izaura TV-re vagy éppen a Zenebutik csatornára. Tarr János hozzátette, a kábeldíj és az új csatornák kapcsán is komoly piaci összecsapásokra számít.

Nemigazán biztatták a kerekasztal-beszélgetésben részt vevő Dirk Gerkenst, a TV2 vezérét a nagy szolgáltatók se. Rajki Annamária, a Magyar Telekom Média és Tartalommenedzsment igazgatója például azt hangoztatta, hogy a meglévő csatornák közül nem tudnak csak úgy ripsz-ropsz kivenni a kínálatból, hiszen nem egy esetben hosszú távú szerződéses kötelezettségük van ezek továbbítására.

A kapacitásaink márpedig foglaltak

– mondta Rajki Annamária, majd hozzátette:

ha a nézők valamilyen csatornát kedvelnek, akkor azt nehéz lenne kivenni, hiszen a nézők felháborodásához vezetne.

Kemény küzdelem lesz az új csatornákat piacra vinni – tette hozzá. Rajki Annamária egyébként úgy tartja, hogy a kábeldíj és az, hogy közben az RTL és a TV2 a digitális földfelszíni platformon ingyenesen is továbbítaná a műsorait, vagyis a vegyes modell hosszú távon nem lehet üzletképes.

Kápolnai András, a MinDigtv extra földfelszíni műsorszóró szolgáltatást működtető Antenna Hungária vezérigazgatója azt mondta, nekik még kevesebb helyük van új csatornákra, hiszen a rendelkezésre álló frekvenciatartomány szűkös, ezért ők is csak akkor tudnak bármi újat betenni, ha kivesznek valamit.

Ráadásul idén augusztusban vagy szeptemberben elindul az állami M5 csatorna is, ami szintén helyet igényel.

Az Antenna Hungária vezetője hozzátette: üzletileg hátrányos szerződésbe nem fognak belemenni. A beszélgetésbe bekapcsolódott Magnus Ternsjo, a UPC és Ryszka Sambor, a Digi Magyarország illetékese is. Mindketten ugyanezt mondták: nincs kapacitás a hálózaton és műholdon a plusz csatornák számára, és hosszú távú szerződéseik vannak. A Digi illetékese egyébként ehhez még azt is hozzátette, hogy nem érezték eddig a nézői igényt a plusz csatornák iránt.

Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezetője a tervezett kábeldíj kapcsán egyébként azt mondta, valószínűleg nagyon össze fognak majd veszni az ártárgyalások során a szolgáltatókkal, akár többször is. De a piac el fog dönteni mindent. A médiatársaság vezérigazgatója azt is mondta, tisztában vannak vele, hogy egy olyan helyzet előtt állnak, ami mindenkinek új, nekik és a kábelszolgáltatóknak is, de a vegyes modell nagyon vonzó. Hozzátette, nem az RTL hozta a törvényt, ami lehetővé teszi a kábeldíj beszedését.

Hozzátette, a kábeldíj kérdését nagyon egyszerű és tiszta általános szerződési feltételekkel próbálják majd megvalósítani.

Ami a tervezett kábeldíj mértékét illeti, Vidus azt mondta, az RTL részéről hivatalosan soha sem mondtak összeget, vagyis azt, hogy mennyit szeretnének kérni a műsoraik továbbításáért a kábelszolgáltatóktól (és így közvetetten a nézőktől), így nem érti, hogy a sajtóban ezzel kapcsolatban megjelent összegek honnak származnak. Dirk Gerkens, a TV2 jelenlegi, az RTL Magyarország korábbi vezére viszont erre azt mondta, hogy amikor még ő volt Vidus főnöke, akkor márpedig hangzottak el számok. Vidus erre reagálva viszont azt mondta: azok nem hivatalos közlések voltak.

Ha kíváncsi, hogy mi történik még a Media Hungary 2016 konferencián Siófokon, ide kattintva megtalálhatja további tudósításainkat. 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik