Kultúra

Ahogy ez a négyszáz éves holland férfi rád néz, nem néz rád úgy senki

KHM-Museumsverband
KHM-Museumsverband
Rembrandt olyan elementáris közvetlenséggel néz ránk az önarcképein, hogy elfedi előlünk, csontig hatoló tekintetén kívül mit és hogyan festett még rá a képre. Bécsben most van alkalmunk elmélyedni a világ egyik leghíresebb és legnagyobb becsben tartott portréjában. Mit tanított Rembrandt a leghűségesebb tanítványának, és mit tanít nekünk most?

Bécsbe hamar, két és fél óra alatt oda lehet érni, és olyan élményt szerezhetünk, ami ennél sokkal hosszabb utazást is megér. Nyugodtan, eléggé zavartalanul el lehet mélyedni Rembrandt 1665-ben festett, öregkori önarcképében, az utolsóban, amelyen hangsúlyosan festőként, festőkellékekkel ábrázolta magát. A képzőművészet történetének egyik leghíresebb képe egyébként a londoni Kenwood House gyűjteményében található, de az a múzeum nincs bent a köztudatban, és sűrűn kölcsön is adják a festményt. A bécsi Kunsthistorisches Museumba viszont nem olyan nagy kaland ellátogatni, és megnézhetünk néhány másik, fontos és nagyszerű Rembrandt-képet is a hűséges tanítvány, Samuel van Hoogstraten munkái mellé helyezve.

Creative Commons, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe Samuel van Hoogstraten: Hamis levéltartó (1664)

De a fő attrakció kétségtelenül az öregkori önarckép, amelyen Rembrandt mögött két talányos félkör látható. Lefegyverzően közvetlen az idős mester pillantása: a vesénkbe lát és arra hív, hogy mi is vesszünk el az ő tekintetében.

Rembrandt több mint négyszáz éve született és háromszázhatvan éve festette ezt a képét, de a portrét nézve minden kétséget kizáróan itt van velünk. Meghökkentően eleven.

Három évszázada annak találják a festmény nézői, ez az elevenség pedig el is takarja előlünk Rembrandt festői technikájának ravasz megoldásait: az aprólékosan kidolgozott és a nagyvonalúan vázlatosan kezelt képrészletek feszültségét; a széles ecsetvonásokkal felvitt sapkának, a haj csigáinak, a kabátujj sötétjének szinte „impresszionista” megmunkálását; és főleg azt, micsoda az a két kör és hova van odafestve.

Mit mond magáról, a mesterségéről, a művészi tehetségéről Rembrandt, és mit látunk, hallunk és értünk meg ebből 2024-ben?

„Olyan kihívás, amellyel egyedül a festő birkózhat meg”

A bécsi Rembrandt-kiállításoknak szép hagyományuk van. Húsz évvel ezelőtt az Albertinában a holland mester médiumhasználatát vizsgálták. Össze lehetett vetni Rembrandt festményeit az olajvázlataival és az ecsetrajzaival, valamint különböző technikával készített rézkarcaival, ami Rényi András, a Rembrandtról szóló legjobb magyar könyv szerzője szerint a nemzetközi Rembrandt-kutatás szempontjából is fontos eseménnyé avatta a 2004-es kiállítást.

Az ideinek, ami október elején nyílt és január közepéig látogatható, talán nincs ekkora jelentősége, de így is a bécsi Művészettörténeti Múzeum eddigi legnagyobb Rembrandt-kiállításáról beszélünk. Aki kicsit is ismeri a múzeum kiállításainak színvonalát és nagyságrendjét, ennyiből tudhatja, hogy igazán tartalmas tárlatra számíthat.

Annyiban is, hogy ez nem csak egy Rembrandt-kiállítás. Mellette Samuel van Hoogstraten képeiből is bő válogatást láthatunk, és ahogy ez a hasonló, nagy mestereket kisebb mesterek mellé rendelő kiállításoknál megszokott, a kisebb művészt valójában alaposabban megismerhetjük, több képével találkozhatunk a fontosak közül. Mester és tanítvány egymást kiegészítő és értelmező összerendezése azért jó ötlet Sabine Pénot kurátor részéről, mert a tanítás, a tanulás nyilvánvalóan kulcsfogalmak mai Rembrandt-értésünk szempontjából is.

A Rembrandt-műhely kérdése a nagy festészet taníthatóságára vonatkozott, a múzeumok pedig azt kérdezik, hogyan tanítható, hagyományozható tovább a nagy festészet élvezete és értelmezése, amikor több évszázadnyi távolságba kerültünk tőle.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik