Kiírták a tervpályázatot, ami a Nyugati téri felüljáró lebontását is magával hozza majd

Egyelőre kérdés, mikor indulhatnak el a munkák, 2027 végére azonban az egész projektnek el kell készülnie.

A modern városépítés zsákutcái a fővárosi felüljárók, de a kormány lemondott a helyzetük megoldásáról – egy évvel ezelőtt ezzel a címmel írtunk hosszú cikket, többek közt a Nyugati téri műtárgy történetéről, aminek kiradírozása a rendszerváltás óta eltelt három évtizedben újra és újra feltűnik az állam, illetve a főváros tervei között.

A témában rövidesen a várostervező Balogh Samuval, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökével készítettünk hosszú interjút, aki elmondta: a tervezett európai uniós forrásokból volt ígérvény a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra való visszatérését, azok a Lehel térről induló járatokkal való összekapcsolását – így a külvárosokat is elérő villamostengely létrejöttét – is hozó projektre, a kivitelezésre azonban nem látszik forrás.

Ennek ellenére optimisták vagyunk: a terveket – amikhez még szintén nem indult el az uniós forrás, a társadalmi egyeztetés azonban már készül, hogy amint megérkezik a pénz, azonnal neki lehessen kezdeni – feltétlenül meg kell csinálni, kész tervekkel ugyanis máris könnyebb lobbizni

– tette hozzá.

Az ügyben a 2024-es év tavasza os hozott változást: márciusban kiderült, hogy a főváros megkezdte a kerületekkel való egyeztetéseket, valamint a tervezés előkészítését, ami azt is hozhatja magával, hogy 2027-ben kiírhatják a kivitelezési közbeszerzést, ami végül 2,3 kilométernyi új vágányt, hat új megállóhelyet, valamint a felüljáró eltűnését fogja eredményezni.

MTVA/Bizományosi: Róka László

A Magyar Építők szerint a főváros most újabb lépéssel került közelebb ahhoz, hogy a terv valóra váljon, a Budapesti Közlekedési Központ, azaz a BKK ugyanis kiírta a közbeszerzést a fonódó villamoshálózat második ütemének tervezésére.

Gábor Viktor / Fortepan

A győztesnek

nem csak az építési engedélyezési és kivitelezési terveket kell majd elkészítenie, de magát az engedélyezési folyamatot is végig kell csinálnia,

ezt követően pedig megindulhat a kivitelezés, aminek a jelenlegi tervek szerint 2027 utolsó napjáig kell befejeződnie – még akkor is, ha időközben a Nyugati téri aluljáró felújítását, illetve a Szabadság-híd megerősítését is meg kell oldani.

A projekt tervezése során biztonságos, összefüggő kerékpáros infrastruktúrát szükséges kialakítani, továbbá a zöldfelületek arányát is növelni kell, ahol a közművek elhelyezkedése megengedi

írja a kapcsolódó hirdetmény.