Kultúra

A katasztrófa egyik női túlélőjével forgatták az első Titanic-filmet

Albert Harlingue / Roger-Viollet / AFP
Albert Harlingue / Roger-Viollet / AFP
A forgatás alig két héttel az események után kezdődött.

A Titanic utolsó óráival, illetve elsüllyedésével kapcsolatban az elmúlt száztizenegy évben rengeteg történet kelt szárnyra, a filmek, rádiójátékok, illetve az eseménnyel kapcsolatos könyvek pedig rendszeresen követték egymást, felszínen tartva az eset emlékét. A roncs 1986-os megtalálása óta ez a figyelem megsokszorozódott, sőt, a rekordot jelentő tizenegy Oscart begyűjtő mozifilmnek köszönhetően az elmúlt huszonöt évben állandó maradt.

Ennek köszönhető, hogy a közelmúltban mi is bemutattuk a hajót jó eséllyel elsüllyesztő jéghegy sokáig lappangó fotóját, beszámoltunk a túlélők mentésében kulcsszerepet vállaló magyar orvosról, sőt, az is kiderült, hogy DiCaprio nem is akart szerepelni a karrierje szempontjából kulcsfontosságú filmben, hiszen a forgatókönyvet túl unalmasnak találta.

Meglepően kevés szó esik azonban a némafilmek csillagáról, Dorothy Gibsonról, aki nem egyszerűen csak

a világ első, a tragédiát bemutató filmjében szerepelt, de a hajó utasaként maga is átélte a szörnyű éjszakát.

Heritage Images / Getty Images Dorothy Gibson, 1926.

Az 1889-ben, New Jerseyben született színésznő alig tizenhét évesen, 1906-ban tört be az amerikai szórakoztatóiparba, a következő évben pedig már a Broadway akkor igen népszerű darabja, a számos legendát felfedező Charles Frohman által jegyzett The Dairymaids (Fejőlányok, 1907) egyik fontos szerepében tűnt fel.

A New York-i színpadok egész során, különböző társulatokban, illetve a kabaré előzményének tekinthető vaudeville-csoportokban megforduló, énekesként és táncosként is tehetséges fiatal nő 1909-ben az amerikai grafika egyik legendája, Harrison Fisher (1875-1934) modelljévé vált, aki előszeretettel használta a vonásait különböző képeslapokhoz, valamint könyv- és újságborítókhoz, így Gibson arca a következő három évben többek közt a Cosmopolitan címlapjáról nézett vissza az emberekre.

Ez elég nagy lökést jelentett a nőnek ahhoz, hogy 1911 elején az egyik legfelkapottabb színpadi ügynök, Pat Casey segítségével a filmiparba kerüljön, ahol ugyanazon év nyarán végül rámosolygott a szerencse: a párizsi Éclair Studios frissen megnyílt amerikai filmgyára igazolta le, aminek köszönhetően szinte azonnal

az egyik első női filmcsillaggá vált.

A hirtelen siker miatt rövidesen véget ért az első, mindössze három éven át tartó házassága, a nő pedig 1912 elején édesanyjával együtt Európába indult. Visszatérésükhöz a Southamptonból induló Titanicra váltottak jegyet, aminek E jelű fedélzetén kaptak kabint. A jégheggyel való ütközést követően – amit a pillanatot egy bridzsjátszma közepén átélő nő később „hosszú, undorító reccsenésként” írt le – gyorsan a mentőcsónakokhoz értek, így barátaikkal együtt rögtön az elsőként vízbe érő darabbal távolodtak el a süllyedő, majd kettétörő hajótesttől.

Mindkettejüket a már említett magyar orvossal működő Carpathia vette fel, és tette le a New York-i kikötőben, miközben a világ lélegzetét visszafojtva figyelte az eseményeket. A hirtelen figyelmet az Éclair természetesen kihasználta:

négy héttel később, május 16-án ugyanis bemutatták a tízperces Saved from the Titanic, azaz A Titanicról megmentve című filmet, aminek főszereplője, sőt, forgatókönyvírója is Dorothy Gibson volt,

függetlenül attól, hogy az április végén indult forgatásig nyilvánvalóan képtelen volt kiheverni az eset okozta traumát.

A nemcsak az Egyesült Államokban, de Nagy-Britanniában és Franciaországban egyaránt zajos sikert arató film utolsó ismert kópiái 1914 márciusában, egy tűzben semmisültek meg, így ma csak a sajtóemlítések, illetve a beszámolók nyomán tudjuk, hogy a jelenetekben sorra végigvették a négy napos út legfontosabb momentumait, köztük a balesetet követő fejetlenséget, mindehhez pedig saját kora legfejlettebb megoldásait használták.

Albert Harlingue / Roger-Viollet / AFP A „Titanic” elsüllyedésének túlélői a kórházban. New York (Egyesült Államok), 1912. április.

Ez a rövid forgatás – amin ugyanazt a selyem éjjeliruhát, kardigánt, illetve kabátot viselte, mint a Titanicon – érthető módon már túl sok volt a katasztrófát megelőző hónapokban a világ legjobban fizetett színésznőjévé vált Gibsonnak:

rövidesen visszavonult a mozitól, majd néhány évig a kóruséneklésben találta meg az örömét.

A rövid időre a Metropolitan Opera színpadán is feltűnt nő 1917-ben majd másodszor is férjhez ment: James Brulatourral, a Universal stúdió társalapítójával való házassága végül mindössze két évig tartott.

Korábban szeretők voltak

Brulatour és Gibson 1911 óta szeretők voltak, ez pedig két évvel később mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hiszen a nő partnere sportkocsijával elütött egy New York-i járókelőt, az emiatt indult bírósági ügyben pedig tisztázni kellett a kettejük közti kapcsolatot.

A férfi ekkor már rég külön élt a feleségétől, a sajtóhírek miatt érzett megaláztatás miatt azonban rövidesen el is váltak.

A nő életének további alakulásáról pedig csak kevés információ áll rendelkezésre: mindössze annyi tűnik biztosnak, hogy a katasztrófát szintén túlélő édesanyjával később Párizsba költöztek, a második világháború éveit pedig Olaszországban töltötték.

Az egykori színésznő a második világháború éveiben egyes források szerint a náciknak kémkedett, ezt azonban mostanáig még nem sikerült bizonyítani – épp úgy, ahogyan halála körülményei sem tisztázottak: 1946. február 17-én ugyanis egy párizsi hotelben holtan találták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik