Százhetvenedik születésnapját ünnepli jövőre a szegedi vasútállomás, ennek a kerek évfordulónak azonban nehéz lesz majd örülni, hiszen a város vasútépítészeti öröksége a közelmúltban súlyos csapásokat kapott – mégpedig magától az azokat kézben tartó MÁV-tól.
Az állami vasúttársaság az idei évben többek közt a százéves Máglya sori víztorony elbontásáról (ennek ikertestvére Zágrábban védelmet élvez) döntött, korábban pedig az újszegedi állomás szörnyű állapotú épületével kapcsolatban hozta meg ugyanezt a döntést. Ehhez a sorhoz csatlakozott nemrég a szegedi Kőluk – derült ki a Műemlékek Fóruma nevű Facebook-csoportban megjelent bejegyzésből.
A MÁV egy gőzmozdonyok megtöltésére szolgáló víztornyot is magában foglaló üzemépületét, illetve vasúti sínpályát a hátán hordó, a Fővám közt a Galamb utcával összekötő műtárgyat a helyiek szimplán csak Kőluknak, vagy Nagykőluknak hívják, megszületése pedig annak köszönhető, hogy a központi nagyállomás 1854-es átadása után a Tisza felett átívelő hidat túl közel helyezték el a központhoz, a sínekkel pedig az Alsóvárost elzárták a folyótól.
A közlekedési miniszter gyorsan lépett az ügyben:
A már említett Máglya sori víztoronyhoz hasonlóan semmilyen védelmet nem élvező átkelőhely, illetve a felette lévő épület felújítását a MÁV júniusban kezdte meg, a végeredmény pedig magáért beszél, hiszen