Kultúra

Kínos, ahogyan a MÁV felújította Szeged százhatvanöt éves Kőlukát

Szörnyű nemesvakolatra cserélték a téglát.

Százhetvenedik születésnapját ünnepli jövőre a szegedi vasútállomás, ennek a kerek évfordulónak azonban nehéz lesz majd örülni, hiszen a város vasútépítészeti öröksége a közelmúltban súlyos csapásokat kapott – mégpedig magától az azokat kézben tartó MÁV-tól.

Az állami vasúttársaság az idei évben többek közt a százéves Máglya sori víztorony elbontásáról (ennek ikertestvére Zágrábban védelmet élvez) döntött, korábban pedig az újszegedi állomás szörnyű állapotú épületével kapcsolatban hozta meg ugyanezt a döntést. Ehhez a sorhoz csatlakozott nemrég a szegedi Kőluk – derült ki a Műemlékek Fóruma nevű Facebook-csoportban megjelent bejegyzésből.

A MÁV egy gőzmozdonyok megtöltésére szolgáló víztornyot is magában foglaló üzemépületét, illetve vasúti sínpályát a hátán hordó, a Fővám közt a Galamb utcával összekötő műtárgyat a helyiek szimplán csak Kőluknak, vagy Nagykőluknak hívják, megszületése pedig annak köszönhető, hogy a központi nagyállomás 1854-es átadása után a Tisza felett átívelő hidat túl közel helyezték el a központhoz, a sínekkel pedig az Alsóvárost elzárták a folyótól.

A közlekedési miniszter gyorsan lépett az ügyben:

elrendelte, hogy a Boszorkány-sziget mellett egy-egy kisebb alagutat építsenek, így 1857-1858-ban megszületett a Nagykőluk, valamint a Kiskőluk, amik voltaképp apró vasúti hidak

írja a Szegeder.

Google Street View A Google utcanézetének 2022-es felvétele.

A már említett Máglya sori víztoronyhoz hasonlóan semmilyen védelmet nem élvező átkelőhely, illetve a felette lévő épület felújítását a MÁV júniusban kezdte meg, a végeredmény pedig magáért beszél, hiszen

a téglaburkolatot nemesvakolatra cserélték, néhány lépésnyi távolságból pedig mindenki számára nyilvánvalóvá válik, hogy maga a megoldás, illetve a megvalósítás minősége nemcsak egy műemléki környezetnek minősülő helyen, de egy családi házon is kellemetlennek számítana.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik