A jó tankönyv nem az iskolának, hanem az életre tanít – nyilván ezt az elvet követték azok a pihent agyú szerzők, akiknek tankönyveiből az egyik ukrajnai közoktatási honlap emelt ki véletlenszerűen néhány jellemző példát a tanulni vágyók okulására. Ezekből nyújtanánk most át egy csokornyi szemelvényt, pusztán csak elrettentésül.
Vízbe fúlt gyerekek
Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos egy kicsi gyermek képzeletvilágának és alkotókészségének minél szerteágazóbb fejlesztése. Egy másodikos kisdiáknak tehát igazán nem okoz gondot eleget tenni egy félévi felmérő gyakorlat feladatainak a képzőművészet tantárgy keretében – rajzold le, hogy néz ki: a) a szellő susogása; b) a szúnyog zümmögése; c) az őszi eső csepegése; d) a békák brekegése.
Az alapfokú számtan elsajátításához és gyakorlásához igazán elkél egy ilyen egyszerű, szemléletes példa, ami ráadásul megrázóan hatásos gondolkodásra serkent: „14 gyerek úszni tanul. Három közülük még nem tud úszni, ketten pedig már meg is fúltak. A kérdés: hány gyerek tanult már meg úszni és nem fulladt még meg?”
Harapós bolondok
Szintén a matek világába kalauzol, de egyben a logikai összefüggések áttekintésére is sarkall a következő feladat: „A bolondok házában van egy főorvos és sok-sok bolond. Egy hét alatt minden bolond napi egy alkalommal megharapott valakit (olykor saját magát). A hét végén mindegyik bolondon két-két harapásnyom volt, a főorvost pedig százszor harapták meg. Hány bolond volt összesen a kórházban?” (Míg számolgatunk, egy dologban biztosak lehetünk: a szerző is köztük volt.) De ha már a számok rejtelmes tengerébe merültünk, próbáljuk meg együtt megfejteni ezt a feladványt: „Micimackó meghívta a születésnapjára Fülest, Malackát és Baglyot. Füles oly módon vágta fel az ünnepi tortát, hogy mindegyiküknek jusson 2-2 szelet. A kérdés: hány éves volt Füles?” Szerintünk pofonegyszerű – ugyanannyi, amennyi a masiniszta.
A tudós mókus kikapcsolná a gravitációt
Hagyjuk is a matekot, s jöjjön egy kis fizika! „A mókus mindegyik lábára egy-egy dióhéjat ragaszottak, rátették egy vízszintes, sima asztallapra és meglökték. Az asztal széléhez közeledve a mókus veszélyt szimatolt. Mivel tisztában volt Newton törvényeivel, megpróbálta megakadályozni, hogy lezuhanjon. Kérdésünk: hogy tudta ezt megakadályozni?” Mi inkább azt kérdeznénk, hogy mióta vannak tisztában a mókusok Newton törvényeivel?
A biológiát, s azon belül is az embertant már a középiskolai osztályokban tanulják a serdülő agyú diákok. Ebben a korban már éppen időszerű bepillantani az öröklődés rejtelmeibe. Lássunk hát egy idevágó feladat. “Egy agyatlan nő, akinek az apja és anyja is agyatlan volt, férjhez ment egy agyatlan férfihez. A közös gyermekük aggyal született. Ismertessetek legalább 2 változatot az említett jellegzetesség öröklődésére.”
Nos, ezek után ne is találgassuk, hogy miért fakadnak sírva a ballagás során a megviselt vén diákok. Hát örömükben!