Washingtonban azt is közölték, hogy egy külön WTO-eljárás keretében újabb érvekkel támasztják alá azt a júliusban beadott kifogást, hogy Kína több mint 3 milliárd dolláros vámot rótt ki az amerikai autóexportra. Az amerikai választási kampány finisében meghirdetett lépések miatt kiéleződött a világ két vezető gazdasága közötti kereskedelmi rivalizálás, miután Kína hétfőn ellenpanaszt jelentett be a WTO-nál egy márciusban elfogadott amerikai törvény miatt, amely lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államok egyes kínai termékekre importtarifát vessen ki.
A kínai autóipari exporttal kapcsolatos amerikai kormányzati panasz elsősorban két választási “ingaállam”, Ohio és Michigan szakszervezeteinek kíván kedvezni. Ron Kirk amerikai kereskedelmi megbízott szerint a fellépéssel Washington bizonyította elkötelezettségét a mellett, hogy “megvédje csaknem 800 ezer amerikai munkás jogait a 350 milliárd dolláros autó- és autóalkatrész-ipari szektorban”. Kirk hangoztatta, hogy Kínának, amely 2001 óta tagja a WTO-nak, amellett, hogy hasznot húz a világkereskedelem szabályaiból, viszonzásképpen most már eleget kellene tennie kötelezettségeinek.
Mitt Romney republikánus elnökjelölt hétfőn közleményt adott ki, amely szerint Obama ezzel “túl későn és túl keveset” tett, és a hitelessége a kínai kereskedelemmel kapcsolatban rég szertefoszlott. Romney ismételten “tisztességtelennek” bélyegezte a kínai kereskedelmi gyakorlatot, korábban pedig már “csalásnak” minősítette, hogy Peking alacsonyan tartja a renminbi árfolyamát.
Obama, aki hétfőn az ohiói Cincinnatiban tart kampánybeszédet, az előzetesen közreadott részletek szerint azzal vádolja Romney-t, hogy a Bain Capital tőkebefektetési cég vezetőjeként olyan vállalatok tulajdonosa volt, amelyek “úttörő” szerepet játszottak az amerikai munkahelyek kiszervezésében Kínába.
Az amerikai elnök szerint az ő kormányzata egy ciklus alatt több kereskedelmi eljárást indított Kína ellen, mint az előző a maga két mandátuma alatt, és ezeket meg is nyerte. A Fehér Ház által közölt adatok szerint a kínai autóalkatrész-exportőrök 60 százaléka részesül szubvencióban, ami megnehezíti a versenyt az amerikai cégek számára.
Az Egyesült Államok jelenlegi kormánya eddig nyolc eljárást kezdeményezett Kína ellen, ebből kettőt az idén. Washingtonban az idén külön munkacsoportot állítottak fel, hogy érvényre juttassa az amerikai kereskedelmi törvényeket a Kínával folytatott kereskedelemben.
Az Alliance for American Manufacturing (AAM) elnevezésű pártatlan és nonprofit szervezet, valamint az United Steelworkers amerikai fémmunkás szakszervezet tanulmányt készíttetett, amely kimutatta, hogy az amerikai autóalkatrész-beszállításban 2000 óta 400 ezer munkahely szűnt meg annak következtében, hogy Kína megsérti a WTO előírásait, és további 1,6 millió forog veszélyben.
Az AAM szerint a vizsgált időszakban az Egyesült Államok 62 milliárd értékben importált autóalkatrészeket Kínából, ami ebben a szegmensben 850 százalékkal növelte az amerikai kereskedelmi deficitet.