Közélet

Megszólalt a srác, aki ellenőrrel verekedett a Széll Kálmán téren

Bérletet akart venni, az automata azonban elnyelte a pénzét és bérletet sem adott ki - állítja Dániel, aki a BKV-Figyelőn pénteken megjelent videón verekedik egy ellenőrrel. Mint írja, segítséget kért az egyik ellenőrtől, de az nem derült ki, hogyan fajult el a vita. Dánielnek állítása szerint a diáktüntetések idején volt már balhéja a rendőrökkel, ezért nem várta meg őket.

Egy ellenőr és egy utas verekedéséről számoltunk be a napokban. Az eset december 10-én történt a Széll Kálmán téren; a balhé egy részéről videó is készült, amelyet már láthattatok a BKV-Figyelőn.  A felvételen az látszik, hogy egy ellenőr a földön dulakodik egy fiatal férfival, míg a másik ellenőr – egy nő – az eseményeket videózó utast próbálja meg távol tartani.

A történtekről tájékoztatást kértünk és kaptunk a BKK-tól, amelyből az derült ki, hogy a verekedésben résztvevő srác az egyik BKK-automata pénzkiadó nyílását feszegette, ezért szólt rá az ott dolgozó biztonsági ember. A BKK állítása szerint a srác ekkor támadt rá az ellenőrre, ekkor kezdődött a dulakodás közöttük. Mint kiderült, a BKK elmarasztalta a másik ellenőrt, aki ahelyett, hogy a társának segített volna, inkább a videóssal foglalkozott.

Nagyon ritka, hogy ilyen esetben mindkét fél álláspontját megismerjük, hétfőn azonban levelet kaptunk Dánieltől, aki azt írta: őt veri épp az ellenőr a BKV-Figyelő által nyilvánosságra hozott és azóta a televízióban is bemutatott felvételen. Dániel – aki azt kérte, hogy vezetéknevét ne közöljük – a történtek egy részét elismeri, több ponton azonban ellentmond a BKK-nak. Az alábbiakban az ő levelét olvashatjátok.

A nevem Dániel és engem vertek meg az ellenőrök december 10-én a felvételen! Elismerem, hogy valóban feszegettem a jegykiadó automata pénzkiadó nyílását; feszegettem, de nem ok nélkül!

Az eset emlékeim szerint úgy reggel 8 körül történt. Én előző nap este 11-ig dolgoztam és akkor kaptam meg a főnökömtől a fizetésemet 3 db 20 ezrest. Sajnos, ahol dolgozom, így adják a fizetést. Másnap a késő esti műszak miatt kicsit elaludtam és késében voltam.

Mivel a bérletem már lejárt, gondoltam reggel veszek a Széll Kálmán téri BKK ügyfélszolgálaton. Reggel sokan voltak, de mivel mindenféleképpen utaznom kellett, ezért gondoltam, szerencsét próbálok – ismételten (nem először jártam így automatával) – az egyik automatánál. Gondoltam, egy ilyen frekventált helyen csak odafigyelnek rájuk a karbantartók. Betettem a 20 ezresemet beütöttem a kért adatokat, de semmit nem adott ki, se a bérletet, se a pénzemet.

Jeleztem az esetet az épp ott álldogáló ellenőrnőnek, ő szerepel a felvételen is. Erre az volt a válasza, hogy kopjak le, mást szórakoztassak a hülyeségemmel. Mondtam neki, hogy hogyan jártam, erre ő maga tanácsolta, hogy nézzem meg a kiadónyílásokat, mert van, hogy eltömítik őket. Mivel nem akartam a hatvanezer forintos fizetésemből csak úgy húsz ezret kidobni, ezért megfogadtam a tanácsát és benyúltam a jegykiadó nyílásaiba. Ekkor támadt rám az egyik ellenőr, de ezek a felvételen nem láthatóak!

Nem először járok így, tavaly ez volt a harmadik eset. Szerencsére első két alkalommal csak egy-egy tízest nyelt az automata. Mind a két alkalommal jeleztem a problémát azonnal a BKK-nak telefonon keresztül, de se a pénzemet se a bérletemet nem kaptam meg soha! Talán az én hibám is, hogy december 10-én ilyen helyzetbe kerültem, de gondoltam, ha magam nem veszem a kezembe a dolgokat akkor a BKK-ra várhatok. Karácsony előtt így is egy érvágás volt az a húsz ezer forint.

Tehetnénk fel a kérdést: miért nem vártam meg a rendőröket vagy miért nem veszek bérletet BKK-ügyfélszolgálaton. Én idén leszek húsz éves. Tavaly érettségiztem estin. Sajnos priuszos vagyok. Három éve a diáktüntetések idején a HaHa egyik aktivistája voltam. Kétszer vittek be rendzavarás vádjával. Emiatt szembe kerültem az iskolám vezetésével, sőt saját szüleimmel is. Ilyen múlttal az embernek nem túl sok lehetősége van a munkaerőpiacon.

Átlag reggel 7-re járok dolgozni a XVIII. kerületbe (Hűvösvölgyben élek) és van, hogy este 10-11-ig dolgozom. A fizetésemet zsebbe kapom és rendszertelenül. Így nincs mindig időm vagy lehetőségem BKK ügyfélszolgálaton bérletet venni.

Még októberben az 50-es villamoson kötött bele egy ellenőr egy kismamába aki két év körüli ikergyermekeivel utazott. Megvádolta az ellenőr, hogy hamis a bérlete és elkezdte rángatni, úgy, hogy az egyik gyerek kendőben a mellkasán volt. Közbeléptem! Akkor meg is vártam a rendőröket, aminek az lett a vége, hogy az egész napot az őrsön töltöttem, ahol hamar kiderült, hogy volt már összeütközésem a törvénnyel!

Ez nekem nem hiányzott karácsony előtt, ezért mentem el. Aznap és az elkövetkező napokban egyébként – bevallom – potyáztam, sajnos nem volt miből új bérletet venni. Többet nem fűznék a témához. Ha megjelenik a levél, kérném a vezetéknevem mellőzését – nem hiányzik egy újabb rendőrségi ügy.

Frissítés:

A Széll Kálmán téri automaták ellenőrzésének eredményével cáfolja a BKK a Dániel által leírtakat. A vizsgálat eredményével kapcsolatban a BKK az alábbi tájékoztatást küldte. Az ügyben egyébként rendőrségi vizsgálat indult.

Mindenek előtt fontosnak tartjuk jelezni, hogy az ügyfelünk által jelzett vásárlás esetén (levele alapján bérletet szeretett volna vásárolni) az automatákban beállított készpénz visszaadási szabály nem teszi lehetővé, hogy valaki 20 000 Ft-os bankjeggyel fizessen. Erről a szabályról egyébként a készpénzfizetéses vásárlás esetén az automata tájékoztatja is a vásárlót: szürke, inaktív piktogram jelzi, hogy milyen címletet nem fogad el.

Ennek ellenére kivizsgáltuk a levélben leírtakat. Olvasójuk sajnos nem jelölte meg pontosan, hogy melyik automatánál történt a vásárlás, amely miatt – a levélíró állítása szerint – kialakult a konfliktus. Ezért – Üzemeltető partnerünkkel közösen – mind a 6 darab Széll Kálmán téren lévő automata 2016. 12. 10-i működését megvizsgáltuk. Ellenőriztük az adott napon bejelentett, illetve megoldott hibajegyeket. Megállapítható, hogy nem fordult elő olyan hiba, amely összefüggésben állhat a bejelentéssel, vagyis alátámasztja az ügyfél által leírtakat.

Megvizsgáltuk az említett automaták készpénzfizetési tranzakcióit is: az automaták informatikai felügyeleti rendszerének jelentéséből egyértelműen kiderül, hogy az adott napon nem fizettek 20 000 Ft-os bankjeggyel, melyet az alábbi riport igazol. A vizsgálattal arról is megbizonyosodhattunk, hogy a fenti automatákban nem volt többlet pénz.

Az említett 6 automatán megvizsgáltuk az összes olyan tranzakció adatait, ami az említett napon reggel 6 és 10 óra között történt, de egyetlen olyan eseményt sem találtunk, ami a leírt hibára utalna. Tájékoztatásul jelezzük, hogy a bankjegyelfogadó rendszert a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelesítette és tesztelte, a teszten minden előírásnak megfelelt.

Olvasójuk azt is jelezte, hogy korábban is történt vele olyan eset, hogy egy automata elnyelte a pénzét, amit mindig jelzett a BKK-nak is. Ügyfélszolgálatunk átvizsgálta a korábbi bejelentéseket és nem talált semmilyen olyan típusú bejelentést, amely a bejelentő által leírtakat alátámasztaná.

A BKK jegy- és bérletautomatáinak visszaadási szabályai azt a célt szolgálják, hogy az automaták minden nap 0-24 órában elérhetőek legyenek, és készpénzes fizetéskor – ha az utas nem pontos összeget dob be – mindig vissza tudjanak adni. Ezért a visszaadási szabályok szerint az automatákban:
–  10 000 Ft-os címlettel csak akkor tudnak fizetni, ha a megvásárolni kívánt díjtermék(ek) értéke 5 005 Ft vagy magasabb összegű;
– 20 000 Ft-os címlettel csak akkor tudnak fizetni, ha a megvásárolni kívánt díjtermék(ek) értéke 15 005 Ft vagy magasabb összegű;
– az automaták egy vásárlási folyamat során legfeljebb 35 darab érmét és 15 darab bankjegyet tudnak elfogadni.

A rendelkezésünkre álló információk tehát a legkisebb mértékben sem támasztják alá a BKV Figyelőben közzétett információkat. Az eset további részleteiről nincs lehetőségünk felvilágosítást adni, ugyanis a történtek miatt rendőrségi vizsgálat indult.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik