Az akkor tizenegy éves kislétai lány története tavaly tavasszal robbant be a sajtóba. A police.hu áprilisban adott ki közleményt a rabságból kiszabadított Orsika esetéről.
A kislány szülei (K. István és B. ldikó) összesen öt kiskorú gyermeket neveltek, köztük három közöset. Orsi 2014-ben a szülők kérésére magántanuló lett. A pár ezt azzal indokolta, hogy kezelhetetlen, „visszapofázik a tanároknak”, élelmiszert és más dolgokat lopott az osztálytársaitól, majd később otthon a testvéreitől. Ez igaz volt, de a gyerek azért tette mindezt, mert otthon éheztették.
Hogy a fogvatartott kislányról Kislétán hányan tudtak, az nem igazán egyértelmű. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Főügyészség idén tavasszal többek között annyit közölt, hogy 2015 áprilisától a kislány a kamra ablakán keresztül többször kért és kapott élelmet a szomszédoktól, akik végül megelégelték a helyzetet, és értesítették a rendőrséget. Egészen pontosan április 13-án.
Vagy ha a falubeliek sejtettek is valamit, elfordították a fejüket.
Ferge Zsuzsa szociológus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja szerint egyáltalán nem meglepő, hogy hazánkban akár évekig nem derül fény arra, hogy mi zajlik a szomszédban.
Magyarország olyan ország, de ez már évszázadok óta így van, ahol nincsenek szavaink, az emberek nem tanulnak meg reflektálni, gondolkodni, szembesülni a problémákkal, és legfőképpen azokat kifejezni. A családok maguktól nem tudják, az iskola nem tanítja meg.
A magyar társadalmat jellemző másik sajátos vonás, hogy a horizontális közösségi kapcsolatok nagyon-nagyon gyengék – folytatja a szakember. A falvak, legyenek bármilyen kicsik is, kevéssé közösségek. Különösen individualista ország vagyunk, ahol nagyon kevés a közösségiség.
Ezen tények együttállása pedig szolidaritáshiányt szül, ami egyben nagyon felületes kapcsolatokat is jelent. Magyarán hiába élünk egymás mellett, nem ismerjük a szomszédot, jóformán nem is beszélgetünk, arról pedig általában szó sincs, hogy a személyes terébe, mondjuk a lakásába bejárásunk legyen.
A reflektivitás hiánya az ország legszegényebb és leggazdagabb rétegeiben is jelen van, de a tudatlanság és a szociálisan hátrányos helyzet kétségkívül súlyosbítja a problémát. Főként, ha hozzátesszük, hogy a kultúrahiány gyakran együtt jár az előbb ütök, aztán beszélek hozzáállással. Ami nyilván visszatartó erő, amikor azon gondolkozom, hogy szóljak-e a szomszédnak
– magyarázza az összefüggéseket a szociológus.
A miértekre egyértelműen a nemzet történelmének alakulása adhat választ, kezdve a feudalizmussal, az abszolút monarchiával, vagy mondjuk Trianonnal. Változás pedig maximum a civil közösségek felől tapasztalható. Ferge Zsuzsa úgy látja, hogy formálódik napjainkban egy civil társadalom, akik nagyon szeretnék, ha közösségibb lenne a világunk. Erről szól nagyon sok mozgalom, de ennek a folyamatnak még nagyon a kezdetén vagyunk.
K. István és élettársa, B. Ildikó pere pénteken kezdődött el a Nyírbátori Bíróságon. A szülők 12 évet kaphatnak.