Közélet

Fónagy: az Uber ne oktassa ki az etelközi népeket

fónagy jános (fónagy jános, )
fónagy jános (fónagy jános, )
A fejlesztési államtitkár is változtatna a taxis szabályozáson, és az Uber se ördögtől való szerinte. Beszélt a MÁV és a Volán átszabásáról és annak természetességéről, hogy a közbeszerzéseket ne a legalkalmasabb nyerje.

Fónagy Jánosnak nincs okostelefonja. Ez a legfontosabb tanulsága a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárával készült Index-interjúnak. A monumentális beszélgetés elején beszélt arról, hogy tárgyaltak megjelenésükkor az Uber fuvarmegosztó rendszer képviselőivel, akik elfogadták a taxisrendeletet, meg hogy alávetik magukat annak, de mégsem ezt tették a sofőrjeik.

Fónagy szerint jó, hogy bejön az új technológia az országba, de a szabályokat be kéne tartani mindenkinek. Szerinte az Uber versenyelőnye a taxisokkal szemben, hogy nem adózik és nem fizeti a taxisok számára kötelező költségeket. Szerinte se feltétlen jó és örökkévaló a jelenlegi taxisrendelet, és jobb lenne az árverseny, de pont a taxisok kérték a rögzített hatósági árat. “Sok az eszkimó és kevés a fóka” – magyarázta azt, hogy egy eleve telített piacra toppant be az Uber, borítékolható volt a feszültség.

Az nem megy, hogy megkezdik a tevékenységüket, aztán a montanai erkölcsi magasságukból kioktatják itt az etelközi népeket, hogy a szabályaink rosszak, és változtassuk meg az ő szájuk íze szerint.

Szerinte az Uber kocsijainak is kéne biztosítással rendelkezniük, hisz a beülő utas nem feltétlen tudja, hogy nincs is biztosítva. Szerinte ráadásul nem az olcsóság és fapadosság felé kéne elmenni, ahogy fogalmazott:

Tizenöt évig dolgoztam vidéken, láttam, hogy a tsz-majorban kombinált fogóval húznak fogat. Nem kellett hozzá fogorvosi végzettség, csak egy traktoros haver és egy fogó. Olcsó volt, gyors volt, megszüntette a fájdalmat, mégse hiszem, hogy ez a jövő.

A taxizás hatósági árát nem tartja jónak Fónagy sem, de békésen kell rendezni a vitákat, ami nem egyszerű, hisz ez egy “dzsungelharcos társaság”, mint a kamionosok vagy a tengerészek. Ellenben Fónagy szerint a verseny nem mindenhol jó, ezt azzal a példával illusztrálta, hogy az ózdi kohászat – amiben ő is dolgozott – szintén a verseny miatt ment gajra. Változások így is lehetnek a taxis szabályokban, pl. a kötelező diszpécserszolgálatot se tartja fontosnak az államtitkár.

Fónagy János azonban optimista, a mostani vitából mindkét fél tanult szerinte: az uberesek elkezdtek PAV2-vizsgát etetnni és egyéni vállalkozóvá válni, míg a taxis cégek nyitottabbá váltak a technológiai fejlesztésekre. “Nagyon remélem, hogy a cég megpróbál beállni a jogkövető vállalkozások sorába” – mondta az Uberről.

MÁV vs. Volán

Beszélt Vitézy Dávid megbízásáról is, aki a MÁV vonatait és a Volán buszait akarta összefésülni, írt is egy jelentést, amit Fónagy szerint felhasználnak. Ellenben a 2012-es törvény jó szabályozás lett Fónagy véleménye alapján, egységesítette a szétszabdalt MÁV- és Volán-céghálót. Az biztosnak tűnik, hogy a két nagy közlekedési cégcsoportot nem vonják össze, és elbocsátások se lesznek a MÁV-nál.

Szóba került Simicska Lajos is, aki a legendás G-nap óta, ergó egy éve kiesett a vérkeringésből, és már nem is igazán nyer közbeszerzéseket a cégeivel. Fónagy szűkszavú volt róla, de általánosságban elég érdekes képet vázolt arról, mit gondol róla, hogy a miniszterelnök barátja zsíros tendereket nyer meg, majd összevesznek, és utána semmit:

A 20. század magyar történelme miatt a nyugat-európaihoz hasonló eredeti tőkefelhalmozás nálunk nem történt meg. A rendszerváltás után létrejöttek vállalatok, más politikai formációknál is, nagyon bízom, hogy őket is megkérdezik. De náluk sem tartom ördögtől való dolognak, ha ne adj’ isten, egy baloldali kormány alatt egy baloldali párthoz kötődő ember lesz a magyar műtrágyagyártás sokszoros milliárdosa, és ellátja egyébként fél Európát.

Az interjú legfurább része jön innen: Fónagy elmagyarázza, hogy mondták anno neki Bajorországban, hogy természetes, hogy bajor cégek nyerik a közbeszerzéseket. Arra a kérdésre, hogy mégis nagyon sok pénzről van szó, azt mondta, szerinte ez nem moralizálás kérdése.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik