Még egy nap van hátra a hőségből.
Károly
Ma (július 23. csütörtökön) 11:15-kor felszálltam egy a Széll Kálmán tér (leánykori nevén Moszkva tér) irányába haladó 139-es buszra, régebbi típusú sötétkék Volvo, rendszáma FJX-190. Az utcán 36 fok árnyékban, a buszon 45 fok. Úgy látszik, a BKV nem értesült róla, hogy az országos tiszti főorvos a tartós kánikula miatt elrendelte a hőségriadót. A buszon minden ablakon és a tetőn lévő nyitott vészkijáraton ömlik be a meleg.
Kérdezem a vezetőt, bekapcsolná-e a légkondit. A válasza: nem. Ugyanis csak meleg levegőt fúj. Rákérdeztem: akkor hibás a légkondi, a válasz kummogás. Mint mondta, ő nyitotta ki az oldalablakokat és a tetőn lévő vészkijáratot. Kérte a diszpécsert, hogy kocsit cserélhessen, azt a választ kapta, hogy nincs működőképes légkondis busz a garázsban.
Én arról olvastam, hogy Széles Gábor cégénél a VT-Transmannál megrendelés hiányában állnak a vadiúj légkondis buszok. Milyen módon lehetne elérni, hogy a BKV felelősséget vállaljon a működőképes légkondikért?
Julianna
Az új buszok csak itthon ujjak. Külföldön már kiszuperáltak. A sofőröknek is melegük van és ők is rosszul lehetnek! Nem mindig a dolgozókat kell szidni! Ebben a munkakörben is vannak különfélék, mint a kormányban lévőknél is. Mégis ott vannak a parlamentben. Akinek nem tetszik a sofőrök munkája, az próbáljon ki egy napot! Majd megnézném, hogy hogy áll a szája egy fél óra múlva!
Az utasok is megérik a pénzüket, hiába szólnak nekik, hogy ne nyissák ki az ablakot, mert akkor nem megy a légkondi.
Benedek
Nekem azt hazudta egy buszsofőr, hogy csak ennyit bír a klíma. Aztán én se tegnap jöttem le a falvédőről, hanem tegnapelőtt, mondtam neki, hogy a svéd Volvót azért nem ilyen fából faragták! Svédországban a tyúkokat is tilos ilyen magas hőmérsékleten szállítani!
A 25 fokos Svédországnak miért fontos a klimatizálás? A 40 fokos Magyarországnak miért nem? Ha nem tudják svédesen csinálni, miért nem foglalkoznak valami más szakmával? Miért nem mondanak le?
István
Ebben a levelemben érvelni szeretnék pro és kontra, továbbá nem célom egyik fél álláspontja mellett sem kiállni, csupán realistaként látni a dolgokat. Ablak vagy klíma? Klíma vagy ablak? Erős klíma, gyenge klíma, nem megy a klíma, nincs is klíma? Bármelyiket is próbálnánk választani, egyiket sem tudjuk úgy, hogy más abba ne köthessen bele. De ki hallott már olyan dologról az életében, aki mindenkinek megfelel? Én nem.
Az utóbbi 136 év legmelegebb nyara az idei, és mint minden nyáron, a klíma megléte vagy nemléte, működése vagy nem működése váltja ki a legtöbb panaszt és vitát. Ha jól tudom, egészségügyi szempont miatt az a normális, ha a kinti és a járművön meglévő hőmérséklet között maximum 8 °C lehet az eltérés.
Ez persze nem minden járművön teljesül:
– Túlhűtött busz: egyrészt rossz hatással van a szervezetre, másrészt kellemes – már akinek. Vannak vezetők, akik átértékelték a 8 °C eltérés fogalmát, és a buszon olyan hideg van, hogy tömegesen mennek az utasok előre, hogy kapcsolja le, vagy gyengébbre a klímát. Persze nem feltétlen szólnak, de példának okáért a 125-ös és 170-es járatokon több buszon fázni lehet, ha sokáig utazunk.
– Gyenge klíma: ez okozza a legtöbb vitát. Valós probléma több Volvo buszon, hogy a kompresszor nem működik, és ezért csak a ventilátor enyhe hűtése érezhető – már ha érezhető. (Ezt több vezetőtől hallottam, például az FKU-935 rendszámú buszon). A gyenge klíma az utasoknak nem feltétlenül felel meg, így nem csoda, hogy máris nyitogatni kezdik az ablakokat. A vezető válasza az égi hang, amikor a kedves női hang megkér, hogy zárjuk be az ablakokat, mert megy a klíma. És ezzel a buszon kialakul a háború.
– Nem működő klíma: ez nem okoz nagy problémát, kivéve, ha az ablakok le vannak zárva. (A klíma nem működött, ezért nyitott ablakokkal szállította az utasokat – köztük engem is: FKU-917, 932, 936, 944)
Bár azt nem tudom, hogy hányan hallották vagy olvasták, hogy a T&J hibrid Volvóin mi okozza a meleget, de aki az 5-ös, 7-es és/vagy 9-es járaton utazik, annak feltűnik, hogy ezeken a buszokon igencsak meleg van, az ablakok pedig le vannak zárva. (Ilyen pl. MYK-389, 390, 397, de szerintem az összes.)– Nincs is klíma: a jó öreg Ikarus buszok. Minden ablaka nagy felületen nyitható, a levegő átjár, lehet kereszthuzatot csinálni, jön a menetszél. A meleg nem is mindig érződik (kivéve amíg a végállomáson áll és nem jár a levegő). Emellett előnye a klímával szemben, hogy szellőzik, a “jó illatok” kiszabadulnak, a klíma viszont az egész buszon szétterjeszti, és még csak nem is szellőzik.
Hogy ki foglal állást az ablak és ki a klíma mellett, azt döntse el mindenki magának, én mindkettőt elfogadom. A nyár meleggel jár, bármivel próbálkozunk, el kell viselni és kész. Továbbá mi, utasok, abba sem gondolunk bele, hogy 2-3, 10, 20 vagy 35-40 perc utazás miatt képesek vagyunk kis híján kirobbantani a harmadik világháborút a klíma miatt, miközben a buszvezető 8-10 órán keresztül kénytelen elviselni a hőséget, és kénytelen elviselni, hogy az utasok percenként üvöltöznek vele és emlékeznek meg az édesanyjáról a klíma vagy egyéb okok miatt.
És neki muszáj tűrnie, mert nem tehet mást. Persze érhet vád azzal kapcsolatban, hogy ha nem tetszik neki, akkor miért vállalta el, de egy tömegközlekedési hálózatban szükségünk van valakikre, aki elvezeti a járműveket, ez a lényege.
Másrészről az én sajátos véleményem szerint a klíma egyfajta luxus. A tömegközlekedésért fizetünk (hogy drága, olcsó vagy pont ideális, azt is mindenki magának döntse el), vagyis azért, hogy eljussunk egyik pontból a másikba, lehetőleg gyorsan, kényelmesen, emberi módon. Azt viszont senki nem várhatja el, hogy minden úgy legyen, ahogyan ő azt akarja. Az utazásért fizetünk, nem pedig azért, hogy menjen a klíma.