Biztos utaztatok már olyan régi típusú Ikarus busszal vagy trolival, amelynek az ajtaja nyitáskor és záródáskor fülsértő hangot ad, mintha fel akarna robbanni. Nem nagy dolog egyébként, a mai bejegyzést nem is kell túl komolyan venni. Mivel azonban a BKK a tervek szerint a következő években lecseréli a régi buszokat és trolikat, könnyen lehet, hogy a robbanóajtós járművek emlékét néhány év múlva már csak olvasónk, Norbert levele őrzi majd.
Nemrég utaztam egy régebbi típusú trolival (azt hiszem, Ikarus volt) a 75-ös vonalán, hátul, a csuklós rész végén. Ami zavaró volt, az az ajtók iszonyatos, elemi erővel való csapódása. De nem is maga a csapódás önmagában volt a legidegesítőbb, hanem az azzal járó, sistergés-robbanás szerű iszonyatos robaj. Mintha minden ajtó nyitáskor-záráskor egy-egy gránátot dobnának le, olyan elemi hangerővel működik a szerkezet.
Fotó: Wikipedia
Mintha nemcsak az ajtó működése produkálná ezt az iszonyatos, fülsértő hangot, hanem direkt, speciális “effekteket” kevernének hozzá. Kb. 15 percig utaztam a trolin, ennyi is bőven elég volt belőle. Féltettem a dobhártyámat, a hallásomat. De nem csak a magamét, másokét is, akik talán többször kénytelenek igénybe venni ezt a trolit. Nem volt kiírva ugyanis, hogy belépni csak fülvédőben (füldugóban)!
Egyébként nem egyedi probléma ez: úgy emlékszem, az egész régi troli flottára jellemző (az Ikarusokra; talán még a Ziu-k is halkabbak voltak). Nem tudom, ez konstrukciós hiba-e, vagy mi az oka? Számos járművön utaztam már, modernebb trolin, buszokon, villamosokon, de azokon eddig – valamilyen fondorlatos módon – meg tudták oldani, hogy az ajtó működtetése ne okozzon halláskárosodást az utasoknak.
A közlekedés amúgy is számos felesleges, kellemetlen zaj, rezgés, ártalom forrása. Amikor az ember mondjuk munkába, vagy hivatalos helyre siet, arra van legkevésbé szüksége, hogy ilyen hangrobbanásokkal bombázzák, stresszeljék. De nem csak az utasokat sajnálom, hanem a sofőrt is, aki ugyanúgy kénytelen ezt az idegőrlő zajt egész nap hallgatni, a munkája, felelőssége maximális ellátása mellett.
Aki tudja, mi okozza a “hangrobbanást” a régi Ikarusokon, ne habozzon, írja meg kommentben! :)