Láttad a Van Damme-videót? És a mémeket? Tetszett a székely verzió? Szerinted trükk vagy a kamionok között tényleg lement spárgába? Kérdések közösségi oldalakon, fórumokon, munkahelyen, sörözőben, de még akár a házibulikban is. Egy biztos: a Van Damme-reklám megmozgatta a világot, lájkolják, megosztják, beszélnek, vitáznak róla az emberek.
Az ikonikus spárgát december közepéig több mint 61 milliószor nézték meg a Youtube-on, és 374 ezren lájkolták. A mémek között is van olyan, amelyiknek már 13 milliónál tart a nézettsége. Farkas Erika marketingszakértő szerint a videó minden fontosabb reklámcélnak megfelel, ráadásul ahhoz képest, hogy mekkora sikert hozott, valószínűleg még csak nem is volt magas a költségvetése.
Egy kis elmélet: ezekre figyelnek a reklámguruk
„Az emberek nagyon sokszor filmként ítélik meg a reklámokat, és szeretik azt, ami vicces és megosztható, de valójában nem jegyzik meg a reklámban szereplő márkát. Ekkor gyakran előfordul, hogy a termék helyett a sztorira figyelnek. Márpedig a hirdetők fő céljai közé tartozik, hogy a reklám azonosítható legyen a termékkel. Vannak rá példák, hogy bár a nézők közül sokan bugyutának tartják a történetet, mégis tökéletesen tudják, hogy a hirdetésben milyen termékről van szó. Elég, ha az egyik köptetőszirup vagy egy szintén sokat emlegetett joghurt reklámjára gondolunk” – összegezte Farkas Erika.
Ha az már egyértelmű, hogy a terméket azonosítja a reklám, akkor válik fontossá a sztori. Ez lehet meghökkentő, poénos, vagy lehet csattanó a végén. Erre jó példa a „ronda és finom” reklám és a “Ne ítélj elsőre!” szlogen, amire még most is sokan emlékeznek.
Természetesen az is fontos szempont, hogy a reklámfilmnek vásárlásösztönző hatása legyen. Ha nehezen megfogható az üzenet, akkor pedig ennek a megerősítésére érdemes véleményvezért vagy sztárt „használni”.
Miben szólt nagyot a Van Damme-reklám?
Ügyesen, kreatívan azonosítja a Volvo-kamionokat a stabilitással. A kisfilm vírushatást váltott ki az interneten, továbbküldik, mémeket készítenek belőle, mert annyira meghökkentő, hogy valahogyan mindenki reagálni akar rá. Van benne egy sztár, ami jócskán ráerősít az előbbi szempontokra. Persze az is igaz, hogy a reklám hatására nem rohanunk tömegesen kamiont venni, de aki ebben gondolkodik, nagy valószínűséggel utána fog nézni a márkának.
A mém jó dolog
Minden egyes paródia, vicces fotó erősíti az eredeti reklámot, hiszen eszünkbe juttatja a sztorit, megnevettet.
Farkas Erika úgy véli, hogy előre nem tudhatta a reklámstáb, hogy a videó ilyen hullámot fog kiváltani, mivel teljes biztonsággal nem lehet előre jelezni a „mémesedést”. Az viszont kétségtelen, hogy az ehhez szükséges hozzávalókat beletették a reklámba: jó zene, egyszerű sztori, híres sztár egy sajátos, rá jellemző bravúrral.
Üzleti tipp: mit tanulhatnak ebből a magyar cégek?
„A marketingben, az online hírverésben a videóknak egyre nagyobb a szerepe. Épp ezért érdemes minél több céges történést amatőr vagy profi módon rögzíteni, és kommunikálni, kommunikálni! Sosem lehet tudni, mi lesz az, amit felkap a közönség, és miből lesz vírusvideó. Nem kell várni a nagy ötletre, és halogatni a felvételeket. Fel lehet venni hétköznapi eseményeket is: az újabb raktár bemutatóját, egy ruhahajtogatást vagy egy új kollégát… Mind mutat, sugall valamit a vállalkozásról” – tanácsolja a szakértő. Ezt követően szerinte nincs más teendő, mint feltölteni a kisfilmet a videomegosztókra, a Facebookra és a céges honlapra, blogra, és figyelni a visszajelzéseket, valamint a lájkok és a kattintások számát.
A magyar fiú, aki Van Damme-ot is majdnem lenyomta
Ennél durvább feldolgozása már nem lesz a Van Damme videónak