Az ÁSZ a közbeszerzések magyarországi rendszerét vette górcső alá. Részletes jelentésükben a korrupció leküzdését szolgáló törvénymódosításokat és a szervezeti átalakításokat is megvizsgálták.
A vizsgálat elismerte, hogy idén olyan törvénymódosító javaslat került a parlament elé, amely a közbeszerzési szakma valamennyi résztvevőjével lefolytatott egyeztetések során alakult ki. Ennek ellenére a javaslat kiforrott közbeszerzési politika, és a hatáselemzésekkel alátámasztott fejlesztési irányok hiánya miatt nem zárult le kellő egyetértéssel. A számvevőszék szerint a meglévő monitoring és információs eszközök sem alkalmasak arra, hogy érdemben támogassák a törvényhozást, vagy a teljes közbeszerzési rendszert.
Baj van az átláthatósággal
A közigazgatási szakértők szerint az elektronikus kormányzat teljeskörű bevezetése a közbeszerzéseknél is javítaná az átláthatóságot és a hatékonységot. Ennek a feltételeit azonban hiányolják (a jogszabályi környezet, mellett az érintett szervezetek informatikai rendszereinek funkcionális és technikai hiányosságait is megemlítik a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, vagy a Fővárosi Bíróság esetében).
Csak néhány közbeszerzést érintő területen indították el az elektronikus szolgáltatásokat (hirdetményfeladás, központosított közbeszerzés), miközben ezeknél is mutatkoztak működési hiányosságok (tanúsítás, elérhetőség, dokumentálás, megrendelői támogatás terén). Az ÁSZ azt javasolja, hogy rövid időn belül kötelezővé kellene tenni az elektronikus kommunikációt az ajánlatkérők, ajánlattevők, valamint a hatóság és a bíróság között.
Hiányos a belső ellenőrzés
A testület azt is kifogásolja, hogy nem készültek a közbeszerzési rendszer alakítását gyakorlati oldalról közelítő elemzések. A következő területekre kellene koncentrálni: közbeszerzési politika fejlesztése, a jogi szabályozás, a felügyelet és ellenőrzés, a nemzetközi koordináció, a közzététel és információáramlás, a tanácsadás és támogatás, a képzés és tudásfejlesztés. Ezekkel egyszerűen lehetne elosztani a feladatokat a kormány és a független intézmények között.
A közbeszerzések belső ellenőrzése a központi szervek mellett, a helyi önkormányzatoknál is elhanyagolt terület, ez egyébként korlátozza a testületek gazdasági társaságainak felügyeletét is.