Üzleti tippek

Netrekész utasok

Az évtized végére 146 milliárd dollárosra bővülhet a globális online utazási piac. Az internetes utazásszervezés Magyarországon is gyorsan fejlődik, az egyik vezető utazási portál foglalásainak száma egy év alatt 70 százalékkal nőtt.

Nősülök – jelentettem be néhány hete családomnak, de a gratulációk utáni második-harmadik kérdés – Hová utaztok nászútra? – azonnal aggodalommal töltött el. Már láttam magam előtt a következő hetek programját, amint sorra járjuk az utazási irodákat, és elveszünk a lehetőségek tengerében. Mivel kényelmes ember vagyok úgy döntöttem, más megoldást keresünk: webre fel! – adtam ki a jelszót páromnak.

Az elképzelés jónak bizonyult, a kivitelezés körül mindössze annyi probléma volt, hogy a Google-ba beírva a potenciális célpontokat, átnézhetetlenül sok találatot kaptunk – a nászútra 218 ezer, Tunézia 2,59 millió, Ciprus 4,12 millió –, így esélytelennek tűnt ez alapján választani. Arra azonban jó volt ez a próbálkozás, hogy rábukkanjunk több utazási portálra, amelyek aztán megfelelő keresési lehetőséget kínáltak az ideális helyszín kiválasztásához.

Online úttörők

Magyarországon az első online utazási portálok 2004-ben jelentek meg. Eleinte az utazási irodák saját termékeiket értékesítették így, illetve néhány, erre szakosodott cég összesítette a piacon fellelhető legjobb utazási ajánlatokat webes felületén – mondta el Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) kommunikációs és marketingbizottságának vezetője.
A légitársaságok is 3-4 éve üzemeltetnek honlapokat, de ezeken csak az adott társaság járataira lehet foglalni. A tavalyi év azonban komoly változást hozott, elindultak azok az ajánlatösszesítő portálok, amelyeken az utazó az összes légicég (a megbízható fapadosokat is beleértve) legjobb ajánlatait megkeresheti. Így az utas, ha tudja, hogy hová utazna, biztosan a legjobb árakat találja meg, és össze is tudja hasonlítani azokat.

Az internetes csatorna bevonása komoly változást hozott az utazásszervező cégeknél az információáramlás területén, sokkal több terméket, adatot, ajánlatot tudnak megjeleníteni a világhálón, mint a hagyományos eszközökön. A foglalásokban ugyan még kisebb az online utazási portálok szerepe, de ez a szegmens is folyamatosan növekszik. Jóval sikeresebbek az összesítő portálok, hiszen az utas az adott úti cél legjobb ajánlatát keresi, és nem akar számos utazásszervező honlapot egyenként átnézni.

Utazási tanácsok

Fontos, hogy mindig figyelmesen töltsék ki az adatokat, hiszen a pontos árkalkuláció készítéséhez elengedhetetlen. (Ez főleg a családosok számra fontos a lehető legtöbb kedvezmény érvényesítéséhez.) Érdemes a gyorsaságra is figyelni, hiszen a helyek korlátozott számban állnak rendelkezésre. Sokan még mindig tartanak az internetes fizetéstől, pedig a legnagyobb portálokon keresztüli fizetés egy jól kidolgozott rendszerrel, a legkorszerűbb technikai eszközök segítségével történik, és teljesen biztonságos.

A hazai online utazási piac jelentősebb portáljai közé tartozik a www.hellovilag.hu, a www.startutazas.hu, illetve a www.go.hu, de a legnagyobb forgalmat a dán tulajdonú Weco cégcsoport ajánlatösszesítő honlapjai bonyolítják le. Az utazásokat a www.hurra-nyaralunk.hu portálon, míg a repülőjegyeket és szálláshelyeket a www.repjegy.hu és a www.repulojegy.hu portálon lehet megtalálni, és akár ki is lehet fizetni a lefoglalt tiketteket. A konstrukció nagy előnye, hogy azok automatikusan küldik a megvásárolt repülőjegyet, így otthonról néhány perc alatt minden elintézhető – mutatott rá Simon András.

Vonzó kattintások

A www.hurra-nyaralunk.hu felhasználóinak száma megközelíti a 60 ezret, az internetes foglalások száma pedig tavaly közel 70 százalékkal nőtt – közölte érdeklődésünkre Péhl Beatrix, az online utazási oldal irodavezetője. A portálnál az idén is hasonló növekedést várnak, bár természetesen a gazdasági helyzet is befolyásolja a fogyasztói magatartást – teszi hozzá az irodavezető.

A növekvő érdeklődés folyamatos fejlesztésekre ösztönzi a hazai utazási portálokat, így vannak ezzel a Hurrá-nyaralunk.hu-nál is, évente 50-60 fejlesztést hajtanak végre. Ezek fő célja, hogy a felhasználók minél egyszerűbben és gyorsabban bonyolíthassák le foglalásaikat. Jelenleg az árkalkuláció modernizálásán dolgoznak, a korszerűsített változatot február elején adják át.
A legnépszerűbb termékek a klasszikus üdülőprogramok, illetve a repülőjegyek. A közelmúltban bevezetett hotelfoglaló rendszer is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, egyre többen választják a szállásfoglalásnak ezt a gyors és egyszerű módját – számolt be a tapasztalatokról Péhl Beatrix.

Tudta-e?

A tavalyi év volt az első, amikor az Egyesült Államokban az utazásvásárlások több mint felét – 54 százalékát – adták az internetes foglalások.

A PhoCusWright előrejelzése szerint az idén a szállodai foglalások száma bővül a leggyorsabban, lekörözve a repülőjegy-foglalást, amely 2006-ig verhetetlen volt.

A legtöbb útfoglalás a nyári időszakra tehető (az Utazás Kiállítástól augusztus végéig emelkedik), illetve az utóbbi években a hosszú hétvégék iránt is fokozott érdeklődés volt megfigyelhető. Az idén speciális helyzetben vannak az utazásszervezők, mivel az Utazás Kiállítást a szokottnál egy hónappal korábban rendezik meg (február 28.–március 2.), így az érdeklődők előreláthatólag hamarabb elkezdik lefoglalni nyaralásukat.

Kínai ugrás

Arra vonatkozóan egyelőre becslés sincs, hogy a hazai online utazási piac mekkora, globális adatok azonban már rendelkezésre állnak, igaz, az egyes piackutató cégek elemzései között olykor igen jelentős eltérések vannak. Ha a konkrét számok nem is egyeznek, abban egyetértenek az elemzők és a piackutatók is, hogy a következő években rendkívül gyors növekedés várható. A lassan minden területen élre törő Kínában például a tavalyi 309 millió dollár után az idén várhatóan már 527 milliós lesz az internetes utazási piac. A megugrás érthető, hiszen a pekingi olimpia az idén nyáron komoly lehetőséget kínál az olyan kínai online utazásszervező cégeknek, mint a Nasdaqon is jegyzett Ctrip vagy az eLong. A fejlődés üteme 2009-ben sem csökken, a Data Center of the China Internet nevű szervezet előrejelzése szerint várhatóan egymilliárd dollár értékben vásárolnak majd utazási szolgáltatásokat a világhálón a távol-keleti ország internetezői.

Csoportos siker

Optimista képet vázol az online utazási piac jövőjéről az eMarketer piackutató cég is, előrejelzésük szerint a következő években átlagosan 17 százalékkal bővül a szegmens, és a 2006-os 79 milliárd dollárról 2010-re 146 milliárdosra nő. Más adatot közül a Jupiter Research, igaz, ők is bővülésre számítanak, de jóval kisebb piacmérettel, becslésük szerint 2011-re 128 milliárd dolláros lesz az online utazási piac. Akár figyelmeztető jel is lehet ugyanakkor az ágazat szereplői számára, hogy az eMarketer adatai szerint a következő években várható bővülés üteme elmarad a 2002–2006 közötti hőskortól, amikor az átlagos éves növekedés 28 százalékos volt.
Egyesek azzal is megpróbálkoznak, hogy megjósolják, melyek lesznek az internetes utazásszervezés kulcsfontosságú területei. A PhoCusWright piackutató társaság szerint a csoportos utazások és az üzleti találkozók szervezése lesz a leggyümölcsözőbb területe az online utazási piacnak, amely a cég becslése szerint az idén 175 milliárd dolláros lehet.
Az átlagos felhasználó 2,5-szer keresi fel azt a weboldalt, amelyen foglal, mielőtt vásárolna – derül ki a comScore vásárlói szokásokat vizsgáló tanulmányából. A vevők átlagosan 12 alkalommal futtatnak kereséseket és 22 weboldalt látogatnak meg, mielőtt döntenének, így nem meglepő, hogy 29 nap telik el az első keresést követően, mire sikerül lefoglalni a megfelelő utazást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik