Önmagán messze túlmutató jelentőségű lesz a pekingi olimpia Kína számára. Elemzők szerint az esemény kaput nyit az ázsiai márkák nemzetközi terjeszkedése előtt. Problémát jelenthet ugyanakkor, hogy a Made in China megjelölés hosszú éveken keresztül elsősorban az alacsony árra, nem pedig a kifogástalan minőségre utalt.
Gyorsítósáv
A piacra lépés nehézségeit jól mutatja, hogy a Landwind autómárka a komoly erőfeszítések, cégegyesítések és kapacitásnövelés ellenére egy még 2005-ben mért törésteszt eredménye miatt évekig nem tudott megjelenni Európában. Az idei év második felében viszont már kaphatók lesznek Nagy-Britanniában, majd a kontinens országaiban is elindul a márka értékesítése. A kínai elképzelések szerint a Landwind erős kihívója lehet versenytársainak, újraértelmezve az alacsony ár fogalmát. Abban az időben, amikor például a Toyota még csak az első lépéseit tette a külföldi megmérettetés felé, „olcsó autóként” pozicionálta magát. Tehette, mert az emberek inkább olcsó új és nem használt autót kerestek. Ugyanakkor ez az időszak a múlté, ez a közönség valószínűleg már nem létezik. A Landwind a négykerék-meghajtású X-pedition, valamint a városi kisautónak számító Fashion kínálatával akarja meghódítani versenytársai piacát.
Az autóiparnál lényegesen nagyobb sikereket könyvelhetett el a számítógépgyártó Lenovo, amely 2005-ben megvette az IBM személyi számítógépeket gyártó részlegét. A cég napjainkban a világ harmadik legnagyobb komputer-előállítójának számít.
Bizalmi kérdések
A kínai márkákba vetett bizalom kiszámíthatatlanságát jelzi, hogy a Mattel több millió, Kínában gyártott játékot be kellett vonjon az üzletekből a festékanyagok veszélyesen magas ólomtartalma miatt. Az említett, illetve ehhez hasonló események miatt – az Interbrand piackutató felmérése szerint – a fogyasztók jelentős része határozottan elkerüli a kínai termékek vásárlását. Elemzők ugyanakkor úgy látják, hogy a vásárlók ezt a döntésüket kénytelenek lesznek megváltoztatni, ha a figyelemre méltó árkülönbség miatt mérlegre teszik az előnyöket és a hátrányokat.
A kínai termékek megítélését a termékminőségen és az árazáson túl az országról kialakított kép is árnyalja. Az olimpia pedig kiváló alkalmat teremt arra, hogy az ország elmondja mindazt magáról, amit a világ számára adni tud: nagyszerű történelmét, filozófiai gondolkodását, számtalan találmányát.
Egyre ismertebbek
1. Lenovo: 1984-ben Legend néven alapították a céget a személyi számítógépek megismertetésére. 2003-ban az eredeti „Legend” és a latin „új” összeillesztéséből Lenovo névre keresztelték a gyáróriást. A társaság 2005 májusában 1,75 milliárd dollárért megvásárolta az IBM egyik részlegét. A cég világszerte 19 ezer embert foglalkoztat, s évi 13 milliárd dolláros forgalmat bonyolít.
2. Chery Automobile: Kína negyedik legnagyobb autógyártó vállalata. Az elmúlt évben 199 800 gépkocsit exportált, az idén az előrejelzések szerint átlépik a kétszázezres határt. Olyan cégekkel dolgoznak együtt, mint a Chrysler és a FIAT.
3. Tsingtao sörgyár: 1903-ban német telepesek alapították. A világ 12. legnagyobb, a kínai sörexport csaknem felét szállító márkát ötven országban fogyasztják.
4. Huawei Technologies: A telefonkészülékeket gyártó cég termékeit több mint száz országban majd egymilliárd ember használja. A 65 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalat részesedést próbál szerezni a versenytársának számító 3Comban.
5. Haier: A World Brand Lab által évente rangsorolt száz legbefolyásosabb márka egyedüli kínai tagja. A hűtőszekrénytől kezdve a mosógépen át a tévékészülékekig, mobiltelefonokig széles választékkal rendelkező óriás a 2008-as pekingi olimpia hivatalos hazai beszállítója.