Üzleti tippek

Nehezen váltanak a leépített közszolgák

Alig néhány leépített köztisztviselő, közalkalmazott vette föl az állam által kínált kedvezményes vállalkozói hitelt. Az állam és a nagy cégek – például a Spar, a Magyar Suzuki, vagy a Zóna Taxi – közötti, a munkanélkülivé váló közszolgák foglalkoztatását célzó megállapodások eredményeiről is hallgatnak az érintettek.

A Népszabadság információi szerint újabb több ezer köztisztviselői állás került veszélybe az Államreform Bizottság javaslatai nyomán. Bár azóta Gyurcsány és Draskovics is hangsúlyozta, pusztán munkaanyagról van szó, de ez aligha nyugtatja meg az érintetteket.

Bár az állami költségtakarékosság adócsökkentési reményeket kelthet a vállalkozókban (amiről azonban egyelőre szó sincs), a munkanélkülivé váló közszolgák tovább szűkítik a belső keresletet, ami elsősorban a kkv szektor vállalkozásait sújtja majd.


Vállalkozni csak végső esetben

A közszférát érintő létszámcsökkenés miatt elbocsátott köztisztviselők és közalkalmazottak 2006 novembere óta jogosultak államilag támogatott, kedvezményes kamatozású hitelre. A pályamódosító hitelt az érintettek vállalkozóvá válásának segítésére hirdették meg, és kizárólag társaságalapításhoz, tőkeemeléshez, valamint egyéni vállalkozás elindításához lehet felhasználni. A hitelt eddig mindössze tizegynéhányan vették igénybe.

Aladics Sándor, a hiteleket finanszírozó Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgató-helyettese szerint azért kicsi az érdeklődés, mert az elbocsátottak először igyekeznek új alkalmazotti állást találni, egy darabig kitart a végkielégítés is, és csak ezt követően kezdenek gondolkodni egy esetleges vállalkozásról. Egy ilyen döntés a közszolgálatban korábban megszokotthoz képest jelentős életformaváltással is jár – tette hozzá.

Üzleti ismeretek túlmisztifikálva?

A vezérigazgató-helyettes elmondta, az utóbbi időben láthatóan nő az érdeklődés a pályamódosító hitel iránt. Ezt jelzi, hogy az ügyfélszolgálatoknál az elmúlt két hónapban megduplázódtak a kölcsönnel kapcsolatos kérdések. A bankvezető várakozása szerint az év végéig várhatóan négy-ötszázan folyamodnak majd a pályamódosító hitelért.

A Pályamódosító Hitelprogram kapcsán szoros az együttműködés a munkaügyi központokkal – mondta el Aladics Sándor – és így a jelentkezők a programról történő tájékoztatás mellett vállalkozási ismeretekhez is juthatnak. A Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgató-helyettese szerint kissé túlmisztifikált, hogy milyen vállalkozási tudás, képesség kell egy saját cég elindításához.

Megfelelő szintű, konkrét szakmai ismeretekre van szükség ahhoz, hogy az illető a saját vállalkozási területén remekül teljesítsen. A piac megismerése sem ördöngösség. Egy gumiszerelőnek a szakmai ismerete mellett tudnia kell, hogy a „piac” miért a szomszédban javíttatja az abroncsokat – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.


Nem tudják, mire és hogyan

Azok a közszolgák, akiket elbocsátanak, egy kis vállalkozói vénával már régen nem dolgoznának az államigazgatásban – mondta Lakatos Istvánné, a NovoStart Vállalkozássegítő Bt. szaktanácsadója.

Lehet, hogy vállalkozna egy-egy elbocsátott közszolga, de nem mer. Nem tudja, mire vállalkozzon, de főleg azt nem, hogyan – összegezte véleményét a vállalkozási szaktanácsadó. Ahogy egy fórumlátogató fogalmazott az egyik, a témával foglalkozó oldalon: aki évtizedek alatt hozzászokott ahhoz, hogy minden hó elején fix összegű fizetést kap, nemigen kezd vállalkozásba.

Folytatás a következő oldalon! Kattintson a lenti címre!

—-Hallgatag cégek—-

Nemcsak a pályamódosító hitel által képzeli a kormányzat az elbocsátott köztisztviselők boldogulását: tavaly a Foglalkoztatási Hivatal több nagy céggel is együttműködési megállapodást kötött, amelyekben az eltávolított munkatársaknak kínálnak pozíciókat a vállalatok.

Nincsenek részletes adatok arról, hányan is éltek a megállapodások kínálta lehetőségekkel – nyilatkozta Soós Adrianna, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal, foglalkoztatási és képzési főigazgató-helyettese.

Adatokkal a megállapodások legnagyobb aláírói, a Spar áruházlánc, a Magyar Suzuki Zrt. és a Zóna Taxi sem szolgált. Bár a megállapodásokról annak idején (körülbelül egy éve) részletes sajtóhíradások számoltak be, úgy tűnik, az érintett cégek most mégis kevéssé keresik a nyilvánosságot a témával kapcsolatban.


Hivatalnokból repülőtéri taxis?

A Sparban eladói állások is várják az egykori közszolgákat, ezek népszerűségéről érdeklődtünk volna, de nem érkezett válasz. A Magyar Suzukitól, illetve a Zóna Taxitól sem sikerült egyelőre információkat szereznünk. Az érintett cégektől természetesen továbbra is várjuk a válaszokat, s azokat – már ha érkeznek ilyenek, s érdemi információkat is tartalmaznak – szerkesztett formában közzé is tesszük.

Egyelőre csak találgathatjuk, mekkora arányban és mennyire lelkesen képzik át magukat az egykori közszolgák zöldségreszortosokká, vagy éppen taxisofőrökké. S hogy a jobb, s főként nyugodtabb napokat látott extisztviselők a taxivállalat által elvárt szintidő alatt teszik-e meg vajon a Ferihegy-Belváros távolságot?

Aki középvezető volt, az is marad?

A főigazgató-helyettes mindenesetre optimista: szerinte manapság sokszor fontosabb a szakképzettségnél az, hogy jól kommunikáljon a jelölt, és legyen megfelelő munkatapasztalata. A főigazgató-helyettes szerint ezeknek a feltételeknek az egykori közszolgák pedig megfelelnek.

A leépített államigazgatási vezetők életében sem következik be törés: Sós Adrianna szerint aki korábban a közigazgatásban osztályvezető volt, bizonyára diplomás, így egy magáncégben akár középvezető is lehet.

A leépített dolgozók nagyjából negyven százaléka diplomás, fele középfokú végzettséggel rendelkezik, és vannak közöttük, akiknek valamilyen szakképzettségük van. A kifejezetten leépített közszolgákkal foglalkozó Szolgáltató Centrumban mindenkinek próbálnak iskolázottságának megfelelő munkát találni. Átképzésre is lehetőség van: legnépszerűbb a pályázatíró tanfolyam.

Egyelőre azonban kevesen keresték meg közülük a munkaügyi központokat, hogy segítséget kérjenek a munkahelykereséshez. A főigazgató-helyettes ezt azzal magyarázta, hogy a köztisztviselők leginkább ismeretség útján igyekeznek új állást találni. Többen meg az úgynevezett prémium évek nyugdíjasprogramba kerültek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik