Üzleti tippek

Erősödő verseny

A digitális átállás után tovább erősödhet a verseny a rádiós piacon, ezért az adók egyre inkább tematizálódni kényszerülnek majd. A változások előszele lehet a Juventus átpozicionálása, valamint az, hogy a Pont FM két műsorvezetője másodállás után nézett.

Világrekordot kísérelt meg felállítani a Fehérvár Rádió egyik műsorvezetője. Nyeste Attila a rádió frekvenciájához híven 94,5 órán át próbált ébren maradni és műsort vezetni a múlt héten. (Lapzártánk után derül ki, hogy sikerült-e neki.) A rádió honlapján elérhető webkamera szerint a cikk írásakor – már közel 48 óra után – jól bírja a gyűrődést. A székesfehérvári rádiót és a Helyi Rádiók Országos Egyesületét (Heroe) vezető Radetzky András szerint a reklámértékén túl ezzel az eseménnyel a 150 helyi rádió sokszor nehéz körülmények között megvalósított extrém teljesítményére is fel szeretnék hívni a figyelmet. Nagyon úgy tűnik, hogy ezeknek az adóknak a digitális átállás után sem lesz könynyebb dolguk. A rádióalapítás relatíve alacsony költsége miatt várhatóan újabb szereplők lépnek a piacra, így többen kénytelenek majd osztozkodni ugyanazon a reklámtortán.

Titkos expanzió

A hallgatottsági adatok szerint az országos kereskedelmi adókon kívül is van élet, olyannyira, hogy a „sok kicsi” összességében magasabb hallgatottságot ér el, mint a Danubius és a Sláger. A megyeszékhelyek többségében pedig már évek óta a helyi rádiók vezetnek. Érdekes, hogy minél fiatalabb korosztályokra lebontva nézzük a hallgatottsági adatokat, annál nagyobb a helyiek fölénye a trendibbnek gondolt országos kereskedelmi rádiókkal szemben. Azonban hiába produkálnak jó eredményeket ezek a rádiók, a büdzsévágásokkal tarkított 2007-es évben nehezen tudják érvényesíteni növekvő hallgatottságukat az országos adókkal szemben. „Csökkentek a teljes rádiós piacnak szánt hirdetői költések, és ilyenkor megnő a rádiók által adott kedvezmények szerepe. Ebben viszont nem tudunk versenyre kelni a Danubiusszal és a Slágerrel, mert nekünk ki kell fizetni a helyi rádiókat is” – magyarázza Hauk Zoltán, a Rádió 1 kereskedelmi igazgatója.

Mint a média minden területén, a helyi rádiós piacon is megfigyelhető némi koncentráció, s itt nem csak az olyan ismert hálózatokról van szó, mint amilyen a Klubrádió vagy a Rádió 1.

Az elmúlt években több helyi vállalkozói kör is komoly pozíciókra tett szert. Ilyen például az N-Joy csoport, amelyhez már kilenc rádió tartozik vagy az Észak-Magyarországon jelen lévő Gold FM. Kevéssé köztudott, de pár éve a Radio Deejay megbízásából egy cég több vidéki frekvenciát is megszerzett, ám ezeken nem kezdődött adás, mert az olasz tulajdonos kivonult a magyar piacról.

Tudta-e…?



Több megkérdezett rádiónál is „mellényúlásnak” minősítették a tavalyi közös Rádió? Igen! kutatást, amely tapasztalataik szerint nem érte el a célját, azaz a FMCG-hirdetők aktivizálását.

Angliában már 3,5 millió DAB-kompatibilis, azaz digitális rádiók vételére alkalmas készülék van forgalomban.

Első blikkre hasonló terjeszkedésnek tűnt számunkra egy balatoni frekvencia esete, amit az esztergomi székhelyű Alma Rádió Kft. nyert meg februárban (a műsor sugárzása egyelőre nem kezdődött meg). A cég Bóna Éva és Viski Nóra tulajdonában van, akik amúgy a fővárosi Pont FM-nél dolgoznak műsorvezetőként. Gyanúnkat erősítette, hogy a kft. cégadataiban, a tagok adatainál szerepel egy ismeretlen szerződési pont kitétel. A balatonalmádi frekvencia nem tűnik rossz vételnek, mert gyakorlatilag Siófok és környéke teljesen, s az adótorony elhelyezkedésétől függően akár Veszprém is lefedhető az északi parti városból. Mindezekkel kapcsolatban megkerestük a cég ügyvezetőjét, Bóna Évát, aki cáfolta gyanúnkat, állítása szerint ugyanis önálló rádió működik majd a frekvencián, és eszük ágában sincs a Pont FM-mel hálózatba kapcsolódni. Az ügyvezető szerint ezt gyakorlatilag másodállásnak tekintik, ugyanis „a rádiós piacon soha nem lehet tudni, hogy mi történik az ember munkahelyével, és ezzel egy picike biztosítékot szerzünk a jövőre nézve”. Bóna Éva arra a kérdésre, hogy mit szóltak ehhez a Pont FM-nél, azt válaszolta, hogy főnöke, Rónai Egon „meglehetősen rugalmasan állt a kérdéshez”.

Koros adó

A regionális adóként működő Juventus speciális helyzetben van, hiszen helyinek nagy, országosnak kicsi, emiatt az elmúlt években talán nehezen találta meg helyét a rádiós piacon. Pedig a 90-es évek végi „hőskorban” a délutáni kívánságműsorával még a Danubiust és a Slágert is lekörözte. A túl széles célcsoport azonban egyfajta „sokat markol, de keveset fog” esetet eredményezett. Budapesten a 18–49 évesek körében a Juventust megelőzi a Rádió 1, a 15–29 éveseknél pedig még a Roxy is. (Adatok forrása: Szonda Ipsos–GfK Hungária, Helyi Rádiós Kutatás 2007.) Ebben a helyzetben két választásuk volt: az egyik, hogy „rámennek” a fiatalabb célcsoportra, ahol jelenleg a Rádió 1 és a Roxy tanyázik, a másik, hogy az idősebbek felé nyitnak, és a Sláger–Danubius párostól próbálnak hallgatókat elcsábítani. A Juventus az utóbbit választotta, április elsején ugyanis gyökeresen átalakult a rádió arculata és programja, amely a 80-as és a 90-es évek zenéire épül. A rádió megújulásának kampányát április közepétől kezdték el, amelyben kültéri eszközöket vettek igénybe (óriásplakát és járműreklám), valamint a női célcsoportnak szóló lapokban hirdetnek. Az „Új Juventus” elsődlegesen a 30 és 39 év közöttiekre fókuszál, tágabb célcsoportként a 25–45 év közöttieket szeretnék elérni. A 40 évnél idősebbeket pedig a továbbra is az általuk működtetett Sztár FM-mel kívánják megszólítani.

Bíznak bennük


Két évvel ezelőtt egy vitatott reklámelhelyezési ügy miatt sok országos hirdető bizalma megingott a helyi rádiókban, erre válaszul 2006-ban két rádiós monitoringrendszer is megkezdte a működését. A Rádió 1 rendszere a megrendelt hirdetések elhangzását kontrollálja a megyeszékhelyeken, a független RadioMonitor pedig bármely rádió műsorfolyamának teljes körű vizsgálatára képes. „Az indulás után óriási volt a lelkesedés, sorra jelentkeztek a médiaügynökségek, hogy hozzáférést kérjenek, az elmúlt fél évben viszont gyakorlatilag már nem érdeklődött senki” – summázza az egy év tapasztalatát Hauk Zoltán, aki szerint ez azt jelenti, hogy visszaállt a bizalom a helyi rádiók iránt.

A RadioMonitor jelenleg 50 rádió műsorát, valamint a Cool és a Viva Tv-t is figyeli. A reklámok mellett a zeneszámok monitorozását is vállalják a cégnél, így a médiaügynökségek, valamint a rádiók mellett a partnereik között van a Mahasz, a zenei kiadók, valamint az ORTT. További szolgáltatások bevezetését is tervezik, ilyen például a rádiós konkurenciafigyelés, de elképzelhetőnek tartják akár bonyolultabb marketingstatisztikai elemzések készítését is.

Digitális dilemma

A digitális átállásról szóló törvénytervezet a televíziókkal ellentétben a rádióknál nem határoz meg konkrét dátumot az analóg hálózat lekapcsolására. Ennek alapvetően technikai oka van. A televíziós műsorszórás ugyanis jelentős részben a jelenlegi frekvenciatartományt használja, a rádiók esetében azonban ez eltérő, így lehetőség nyílik a párhuzamos sugárzásra. „Az átállás pontos dátuma attól függ, hogy milyen gyorsan terjednek majd el a vevőkészülékek” – vélekedik Radetzky András, aki szerint még úgy 8-10 éve lehet az analóg sugárzásnak. A Heroe elnökének fő aggálya az új rendszerrel kapcsolatban az, hogy a multiplex szolgáltatóknak a nyugati trendekkel ellentétben túl nagy mozgásterük lesz abban, hogy milyen műsorokat vesznek fel a kínálatukba. További probléma lehet, hogy takarékossági okokból jelenleg sok műsorszolgáltató egyben műsorszóró is, a multiplex szolgáltató által megszabott díj pedig vélhetően jelentős többletköltséget jelent majd számukra.


Erősödő verseny 1

Erősödő verseny 2

Ajánlott videó

Olvasói sztorik