Nem sokkal az előző Orbán-kormány megalakulása után került elő először az ötlet, hogy holdingba szerveznék a MÁV-ot és a Volánt. A Széll Kálmán-terv ismertetésekor még azt jelentették be, hogy 2011 január elsejére jön létre a holding. Később úgy módosult a terv, hogy 2011 végére valósul meg a fúzió, ami a miniszterelnök reményei szerint azonnali megtakarításokat jelentett volna. Aztán valahogy elaludt az egész dolog, de most az mno.hu úgy értesült, ismét nekirugaszkodnának az egyesítésnek.
Járatmegszüntetések is jöhetnek
A lényeg egyébként nem változott az évek alatt: szervezetileg egy egységbe vonnák össze a vasúti és a közúti közösségi közlekedési szolgáltatókat azért, hogy most már tényleg megszüntessék a párhuzamosságokat, és megvalósuljon a vasút elsőbbsége. Nem tartják helyesnek ugyanis, ha költségvetési támogatással működő vonatszerelvények és autóbuszjáratok versengenek egymással ugyanazokért az utasokért – ezt már a 2010-es választások után helyzetbe került közlekedési kormányzat felismerte – írta az mno.hu. A párhuzamosságok megszüntetése pedig jelenthet járatmegszüntetéseket, és akár elbocsátásokat is, mint ahogy az már 2010-ben is felmerült.
Erről is szó volt 4 évvel ezelőtt
A lap emlékeztet rá, hogy anno tervben volt az is, hogy a személyautóval munkába járók munkáltatói támogatását megvonják, ezzel szemben a munkaadók közterhek nélkül vásárolhattak volna munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket. Sőt, volt olyan javaslat is, hogy kedvezményes, ötszázalékos áfakörbe kellene sorolni a helyközi vasúti és a helyi tömegközlekedést, ami átlagosan harmincszázalékos tarifacsökkentést jelentett volna. Ezzel párhuzamosan pedig jelentősen szűkítették volna a kedvezményeket. Utóbbi lépést mind a mai napig tabuként kezeli a kormányzat – jegyzik meg.