A small talk olyan speciális kommunikációfajta, amikor két ember mondhatni „körülszaglássza” egymást, felveszik vagy megerősítik a közöttük álló kapcsolatot, anélkül, hogy túlságosan kiadnák magukat. A liftben, a folyosón, a fénymásoló előtt, a vállalat büféjében, vállalati rendezvényeken, hivatalos fogadásokon, és a lassan közeledő karácsonyi partin is lépten nyomon ilyen helyzetbe keveredünk.
Sokan inkább elzárkóznak a kínos beszélgetések elől, pedig a munkatársak szemében hamar antipatikussá válhat az, aki még csak arra sem méltatja a többieket, hogy két szót szóljon hozzájuk. Ráadásul a főnökkel kifejezetten ajánlatos egy kicsit elcseverészni. Aki ilyenkor jól forgatja a szavakat, rengeteg előnyre tehet szert.
Miért jó a small talk?
A small talk kiváló alkalom egy kis kapcsolatépítésre. Sose lehet tudni, hogy mikor lesz szükségünk egy kis segítségre. A kellemes, rövid elbeszélgetésekre hivatkozva természetesen sokan kereshetnek meg bennünket is, ami szintén jó kiindulópontja egy egymást segítő kapcsolatnak. Előfordul, hogy barátságok is születnek a két emelet közötti párbeszédekből.
A small talk segítségével önmagát is tesztelheti az ember, visszajelzést kap a kommunikácós készségeiről, ennek alapján tovább is fejlesztheti magát. Az önismeret elmélyítésére is jó lehetősége egy rövid beszélgetés: mindenki megfigyelheti, hogy mikor érzi jól magát és mikor kellemetlenül, ki szimpatikus neki, ki nem. Ha valaki megtalálja, és tudatosítja is magában ennek az okait, az üzleti tárgyalásokon is sokat nyerhet belőle.
Mivel ezekhez a beszélgetésekhez csak nyitottan lehet hozzáállni, sok embert megismerhetünk, megtudhatunk róluk érdekességeket, kicsit tágíthatjuk a látókörünket. Természetesen a small talk remek közösségformáló is. Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél lazán és könnyedén kezdeményeznek párbeszédet az alkalmazottak, gördülékenyebben is folyik a munka, és a nyitott légkör jegyében sokkal jobban is érzik magukat a munkatársak.
Small talk kezdőknek
Annak ellenére, hogy mindenki tudja, mennyivel kellemesebb a liftbeli időt egy könnyed beszélgetéssel tölteni, és nem meredt egy irányba nézéssel, sokan nehezen találnak témát a small talkokhoz. A legegyszerűbbek a közvetlen környezetből ellesett ötletek. A cég közelében található óriásplakát vagy egy reklám, valamilyen újdonság az épületben, a parkolás, egy vállalatti esemény, vagy éppen a beszélgetőpartner ruhája, frizurája. Mivel mindkét fél ismerheti ezeket, jó alapul szolgálnak a könnyed csevelyhez. Ezért olyan általános közéleti hírek is megemlíthetők, amelyekről mindkenki hallhatott.
A legegyszerűbb és mégis legutáltabb téma az időjárás. Ennek ellenére érdemes a jó öreg, unalmas időjárási eseményekhez nyúlni. Legfőképp azért, mert fontos szabály, hogy ne hosszan gondolkozzunk a megkezdett beszélgetés előtt: ami hirtelen eszünkbe jut, mindig az lesz a legjobb beszélgetésindító. Ha sokáig kattog az agyunk, végül egy erőltetett témánál fogunk kikötni.
Aranyszabályok haladóknak
Akik már mesterei a szóforgatásnak, és nem csak pár perces, hanem kicsit hosszabbra nyúló informális beszélgetésekbe is belemennek, mint például a büfében elfogyasztott kávé mellett, azoknak is be kell tartaniuk bizonyos aranyszabályokat. Az igazán jó szóforgatónak természetesen abból kell kiindulnia, hogy partnere érdekes. Ha valaki unottan és csak a kötelesség kedvéért kérdezget, bármennyire is szeretné palástolni, egy elkapott pillantásából hamar megérzi a másik az igazi hozzállását.
Szintén örökérvényű aranyszabály a távolságtartás. Akármennyire is belemelegedik bárki a beszélgetésbe, nem szabad megfeledkeznie arról, hogy még egy hosszabbra nyúló small talkoktól sem vár el senki mély és baráti beszélgetést. Ha valaki átlép egy bizonyos határt, partnere tolakodónak fogja érezni.
Kicsit hosszabb beszélgetésekre a legjobb téma a partner foglalkozása, amihez egy vállalaton belül az is hozzácsapható, hogy hogyan is működnek a dolgok a másik részlegén. Üzleti partnerek esetén kifejezetten jó taktika ilyen irányba terelni a beszélgetést, mert az emberek általában szeretnek beszélni a munkájukról.
Ennek megfelelően jó hallgatónak is kell lennie az ügyes beszélgetőnek. Általános aranyszabály, hogy aki kevesebbet beszél, és többet hallgat, az többet ér el a small talk során. Ez például a nyitott kérdésekkel érheti el. Az igennel és nemmel megválaszolható kérdések hamar lezárhatják a beszélgetést.
További hálás téma a partner hobbija. Ha valaki szenvedéllyel és odaadással csinál valamit, hosszan is tud róla beszélni, sőt kellemes emlékek maradnak meg benne a kérdezőről. De nem csak ezért, hanem az élmény természetéért is érdemes ilyen vizekre evezni: például biztosan ritkán fordul elő, hogy a főnök csillogó szemekkel, hevesen gesztikulálva beszéljen valamiről…