Otthonfelújítási támogatás: döcög a rendszer, lelassult a kérelmek befogadása, sok a hiánypótlás

Módosítást javasol az ÉVOSZ Magyar Építőanyag-kereskedelmi Tagozat elnöke.

A pályázat július elsejei kiírásakor sokan úgy vélték, pillanatok alatt kimerül az új otthonfelújítási támogatás 108 milliárd forintos kerete, mert az összesen 6 millió forintos, vissza nem térítendő támogatásból és kamatmentes hitelből álló támogatás nagyon vonzónak tűnt a lakosság szempontjából. Csakhogy a kezdeti roham után a pályázat lehívásának lendülete megtorpant, az első két és fél hónapban a lehetséges 20–30 ezer helyett mindössze 2000 pályázatot fogadtak be a programban részt vevő bankok.

A lehívás még ennél is lassabban halad, amit jól mutatnak az egyik országos lefedettségű építőanyag-kereskedő cég forgalmi adatai is.

Augusztusban nemhogy nem nőtt, de még vissza is esett a felújítási programban leggyakrabban használt homlokzati EPS hőszigetelőanyagok forgalma. Idén augusztusban az előző év – eleve szerény – értékesítésével összevetve a volumen 33 százalékkal csökkent, ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy az előző évhez képest az árak 6–7 százalékkal mérséklődtek, akkor a visszaesés mértéke érték alapon még ennél is nagyobb. Ennek okát egyértelműen abban látjuk, hogy aki korszerűsíteni szerette volna az épületét az is kivár egy kedvezőbb pályázati feltételrendszerre

– írja közleményében az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Magyar Építőanyag-kereskedelmi Tagozat elnöke, Juhász Attila.

Bár a bankok által befogadott pályázatok száma napról napra nő, az itt szerzett tapasztalatok alapján az elnök úgy véli, a pályázati keretek túl sok adminisztrációt és kötelező vállalást tartalmaznak, ezért célszerű lenne egyszerűsíteni a kiírást ahhoz, hogy a támogatás valóban fellendülést hozzon a felújítási piacon.

Az egyik legnagyobb problémának azt látják, hogy

Pontosítás

Az ÉMI oldalán található pályázati kiírás szerint az Otthonfelújítási Program az 1990. december 31-e előtt használatbavételi engedélyt kapott,
életvitelszerűen lakott, egy- és többlakásos családi házakra terjed ki. Vagyis helyesebb az 1991 előtt épült kifejezés.

A magyar piac sajátosságai miatt pedig a rendszerváltás után még sokáig épültek gyenge energetikai mutatókkal rendelkező családi házak, amelyeknél ma is könnyű lenne elérni a kívánt 30 százalékos energiahatékonysági megtakarítást. Tapasztalatuk alapján sok olyan ügyfél esett ki a pályázati lehetőségből, akinek egyébként szándéka lett volna igénybe venni, de az épülete 1990 után épült. Éppen ezért

Juhász Attila ugyancsak problémának látja, hogy a támogatás átlagosan felét kamatmentes hitel formájában kell az építtetőknek igénybe venniük. Azt látja, hogy a hozzájuk forduló ügyfelek nagyságrendileg egyharmada sokkal inkább szeretné önerőből kiegészíteni a vissza nem térítendő támogatást, mert egyrészt nehézkes a hiteligénylés folyamata, másrészt a kedvező hitelkonstrukció ellenére sokan tartanak az eladósodástól, annak ellenére, hogy ez egy kamatmentes konstrukció.

Hozzátette, ez a konstrukció kiválóan vizsgázott a 2021–2022-ben futott Otthonfelújítási Programnál, amelyet több mint 200 ezer család tudott igénybe venni, ami átlagos, heti leosztásban is meghaladta a 2 ezer pályázatot.

Ugyanakkor az elnök szerint az érdeklődők kétharmada kizárólag a program elindításához elegendő 1 millió forintos önerővel rendelkezik, és a fennmaradó 6 millió forintos támogatási összeg 75 százalékos előleg lehívása azt is jelenti, hogy tulajdonképpen az 1 millió forintos önerő mellé további 1,5 millió forintra is szükség van, hiszen a kereskedők és a kivitelezők jellemzően nem finanszírozzák a lakosságot, a magas kockázat miatt.

Tapasztalataik alapján egyszerűsítésre szorul a pályázati kiírás néhány adminisztratívnak tűnő pontja is. Sokaknak – nemcsak a pályázóknak, hanem a velük szerződő kivitelezőknek is – problémát okoz, hogy a kiírás nagyon megnehezíti a pályázati anyagban szerződő kivitelezők lecserélését, illetve esetleges elállásukat. Márpedig az ilyen helyzetekre fel kell készülni, mert a hitelkérelem elfogadásától a pályázónak 2 – egy hosszabbítással pedig akár 2,5 – év áll rendelkezésre befejeznie a munkálatokat, és ez nagy idő, bármi közbejöhet. Éppen ezért

Gondot jelent az is, hogy a programban kötelezően megjelenő energetikai tanúsítvány nem rögzít konkrét terméket, ugyanakkor a szigetelőanyagoknál, a nyílászáróknál, valamint fűtőberendezéseknél a pályázat megköveteli az ÉMI által regisztrált kulcstermékek beépítését. Ezen termékek esetében a piacon sok hasonló paraméterű, egyenértékű termék/berendezés is elérhető. Ezért mondja, hogy

További nehézségnek látják, hogy a felhívásban rosszul definiálták a fűtött és fűtetlen teret elválasztó belső felület, és az épületenergetikai szempontból hőszigeteléssel ellátni indokolt külső felület eltérésének arányát. A belső, fűtött terület és a külső, szigetelést igénylő felületek közötti eltérési érték nagy szóródást mutathat az épület tagoltságától, a falvastagságtól, egy fűtetlen padlástér tűzfalától, valamint az eltérő födémszerkezetektől függően, és a kiírás ezt nem kezeli elég pontosan, amiből több ügyfelüknek származott problémája.

A legvégén említette, de jelezte, súlyában talán a legfontosabb probléma, hogy a program elsősorban az építőipari szakemberek kezébe helyezi azokat az integrátori feladatokat, amelyek a kivitelezésen túl az energetikai felmérést, a pályázatírást, az építőanyagok beszerzését, azok jövőbeni árának a megbecsülését jelentik. Hozzátette, cégük országos hálózata több ezer építőipari kivitelezővel van kapcsolatban, és az az általános vélemény, hogy a szakemberek elsősorban kivitelezni szeretnének és elhatárolódnak ezektől az adminisztratív feladatoktól. Megítélésünk szerint

Összességében kiváló kezdeményezésként értékelik a kormány azon törekvését, hogy a hazai lakásállomány energetikai szempontból korszerűbb legyen, hiszen ezzel hozzájárulnak a háztartások rezsiköltségeinek csökkentéséhez, az ország energiafüggetlenségéhez, és ezzel párhuzamosan az építőipart is segítik. A rendszer azonban a mai formájában nem tudja elérni ezeket a célokat, ezért az szerintünk egyszerűsítésre szorul.

Mint írtuk, augusztus közepén is az volt a benyomás, hogy nagyon lassú a rendszer.

Kapcsolódó
Csigatempóban fogadják be az új otthonfelújítási támogatások pályázatait
A felhasználható kulcstermékek listája sem végleges még a piaci szereplők szerint.