Gazdaság

Vasutasok Szakszervezete: Lázár azt mondta, a vasutasok megérdemlik a béremelést

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Hétfőn Lázár Jánossal találkoztak a vasutas szakszervezetek, kedden MÁV–Volán csoport szintű egyeztetés volt a munkáltató és a szakszervezetek között. A MÁV közleménye szerint a vasárnap és hétfői Volán-sztrájk megakasztotta a bértárgyalásokat, így kedden sem tett bérajánlatot a munkáltató. A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke, Meleg János ennek ellenére bízik abban, hogy január 1-jével megvalósul a béremelés.

A keddi MÁV–Volán Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács ülésen az volt a terv, hogy a munkáltató ajánlatot tesz rá, saját forrásból mekkora bérfejlesztést tud végrehajtani, és megmondja azt is, hogy mi az, amire további forrást kell kérnie a tulajdonos államtól, illetve a Pénzügyminisztériumtól – mondta el a 24.hu-nak Meleg János. A MÁV–Volán Csoportnál ugyanis a bérfejlesztést a pénzügyminiszternek is jóvá kell hagynia, nem csak a munkáltatónak, illetve az állami tulajdonosnak, az őt képviselő (közlekedési) miniszternek. A munkáltató azonban nem állt elő kedden bérfejlesztési ajánlattal, közleményük szerint a Volán-sztrájk miatt, amit a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) hirdetett meg vasárnapra és hétfőre.

A vasutasok 15 százalékos, minimum 70 ezer forintos béremelést követeltek, a SZAKSZ pedig 25 százalékosat.

Meleg János lapunknak elmondta, a Munka Törvénykönyve szerint a bérmegállapodásnak csak akkor van kollektív (minden dolgozóra érvényes) ereje, ha az összes reprezentatív szakszervezet egyetért, vagyis aláírja a bérmegállapodást. Jelenleg nincs a szakszervezeti oldalon egységes álláspont, bár a SZAKSZ már nem ragaszkodik a 25 százalékos béremeléshez, a hírek szerint beérnénk 18 százalékkal is. (Korábban a mozdonyvezetők is 18 százalékos emelést kértek.) A SZAKSZ elnöke, Dobi István a hvg.hu-nak azt mondta, nem mindegy, hogy alapbéremelésről vagy bértömegemelésről beszélnek-e, mivel szerinte a 17–18 százalékos bértömegemelésből simán kihozható a 20–21 százalékos alapbéremelés.

Mohos Márton / 24.hu A budakeszi buszvégállomás december 11-én, a Volánbusz-dolgozók sztrájkjának napján.

Meleg kiemelte, az, hogy a szakszervezetek között nincs megegyezés, azért gond, mert ha a reprezentatív szakszervezetek nem mindnyájan írják alá a bérmegállapodást, akkor az nem lesz kollektív erejű. Ez esetben pedig a munkáltató azt hajt végre bérfejlesztés címén, amit akar. A munkáltató erre fel is hívta a figyelmet a keddi megbeszélésen, így most

a szakszervezetek térfelén pattog a labda, hogy egységes legyen a bérkövetelés.

Erről tárgyalni fognak. Ha nem lesz egységes szakszervezeti álláspont, és nem írja alá minden reprezentatív szakszervezet a bérmegállapodást, vagyis nem lesz csoportszintű megállapodás, akkor a volánosok magukra maradhatnak. És ha külön állapodik velük meg a munkáltató, kérdés, mit ajánl majd. A SZAKSZ-on kívül egyébként mindenki beállt már a 15 százalékos, minimum 70 ezer forintos emelés terve mögé – mondta Meleg János.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke megjegyezte: a szóban forgó minimum 70 ezer forintos emelés pontosan 25 százalékot jelent a legalacsonyabb bérű (280–300 ezer forint körül kereső) Volán-dolgozóknál.

Emlékeztetett arra, hogy amikor a Volánt integrálták a MÁV-csoportba, akkor a buszos ágazatban jóval alacsonyabbak voltak a fizetések, mint a vasútnál – akkor a vasutasok támogatták, hogy a volánosok bérét felzárkóztassák. Tavaly meg is indult a felzárkóztatás, vannak olyan munkakörök, ahol ez sikerült, máshol még nem, a bérkiegészítő lojalitási pénz például még alacsonyabb a Volánnál (270 ezer forint), mint a MÁV-nál (350 ezer forint), de itt is támogatják a további emelést, illetve az összes szakma bérfelzárkóztatását.

Meleg János szerint nem járja először berúgni az ajtót a sztrájkkal, aztán kérni, hanem először el kell mondani a bérfejlesztés melletti érveket, mint ahogy ők megtették ezt hétfőn, amikor elmentek Lázár János építési és közlekedési miniszterhez. És tudomásul kell venni, hogyha a munkáltató nem kapott felhatalmazást a tulajdonostól arra, hogy bérajánlatot tegyen, akkor nem tud mit tenni. De ettől még ha esély van arra, hogy nyomásgyakorlás nélkül is meg lehet egyezni abban, amit a szakszervezet akar, akkor a tárgyalások útját kell járni – tette hozzá.

Farkas Norbert / 24.hu Lázár János

A MÁV közleményében azt írta, hogy január 16-án folytatni kívánják a bértárgyalásokat, így minden feltétel adott ahhoz, hogy – az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően – még az esztendő elején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is. Meleg János viszont arra számít, hogy 16-án már a bérmegállapodás aláírására is megtörténhet, úgy, hogy január 1-jétől éljen a béremelés. A vasutasok által preferált 15 százalékos, minimum 70 ezer forintos béremelés 75–80 milliárd forintba kerülhet, vagyis nem kis pénzről van szó – avatott be. A Volán-sztrájk szerinte visszavetette a tárgyalási folyamatot, de reméli, hogy ez a napokban „kisimul”, és újabb egyeztetések lesznek annak fényében, amit Lázár Jánossal megbeszéltek.

Hétfőn találkoztak a miniszterrel a három vasutas szakszervezet képviselői, a korábban a MÁV vezérigazgatójának írt, a béremelési követelésüket is tartalmazó levelük kapcsán. Meleg János a 24.hu-nak elmondta, a megbeszélésen Lázár kinyilvánította, hogy a vasutas dolgozók „becsületesen dolgoznak, megérdemlik a kért bérfejlesztést január 1-jétől”, amit a maga részéről támogat. De hozzátette, nem volt még Varga Mihály pénzügyminiszternél, aki rábólinthat a bérfejlesztésre.

A Lázárral folytatott hétfői megbeszélésen szóba került a vasútfejlesztésre tíz évre tervezett 6 ezer milliárd forint is, amiről már megszületett a kormányzati döntés, csak a fejezetek nincsnek kidolgozva, vagyis nem tudni, milyen műszaki fejlesztésekre, milyen beszerzésekre mennyit költenének, illetve hogy mennyit szánnak humán célra.

A szakszervezet álláspontja szerint a vasút reformja a munkavállalók nélkül nem sikerülhet. Szeretnének arról egyeztetni, milyen bérfejlesztések legyenek rövid-, közép- és hosszú távon, illetve hogyha a fejlesztések kapcsán a dolgozói állományt át kell strukturálni (feleslegessé válhatnak munkakörök, miközben új, kvalifikáltabb jobban fizetett dolgozókra lehet szükség), akkor az hogyan történjen. Téma volt az oktatás, a néhol még balkáni munkakörnyezet, a munkakörülmények és az is, hogyan tehetnék a dolgozók számára vonzóbbá a vasúti pályát. A szakszervezetek ismertették Lázár Jánossal a javaslataikat, és számítanak arra, hogy a munkáltató mellett őket is bevonják majd a forráselosztással kapcsolatos egyeztetésekbe.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik