Gazdaság

Terézvárosnak elege van a mocskos, használhatatlan telefonfülkékből – így üzentek a Magyar Telekomnak

Tuba Zoltán / Képszerkesztőség
Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

Terézváros megelégelte, hogy több éve levelezik hiába a Magyar Telekommal és az NMHH-val, hogy eltűnjenek végre a megfogalmazásuk szerint minősíthetetlenül ronda, mocskos, többségében használhatatlan belvárosi telefonfülkék. Vagy legalább takarítsák őket. Soproni Tamás momentumos polgármester posztja szerint  2021-ben írták az első levelet, amit azóta sok követett, de érdemben semmi sem történt. Most úgy döntöttünk, mindenki számára nyilvánvalóvá teszik, hogy a fülkék állapotáért a Magyar Telekom a felelős.

A telefonfülkék felszámolása érdekében leveleztek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal is, akik meghatározhatják, hogy mennyi telefonfülkét kötelező fenntartani egy településen. Az 1 kilométer hosszú Teréz körúton 100 méterenként áll egy ilyen bódé – ez a szám a fülkék állapotától függetlenül is teljesen indokolatlan. Velük sem jutottak sokra.

Szerintük a fülkékből csak a Magyar Telekom profitál. Indoklásuk szerint azért, mert akár működik a készülék, akár nem, akár kártyás, akár érmés, akár vécének használják egyesek, akár szemetesnek, az oldalán lévő hirdetések jól jövedelmezhetnek.

A VI. kerületi önkormányzat júniusi testületi ülésén ezért úgy döntött, hogy a településkép védelméről szóló rendeletüket módosítják, és ha az állami főépítész vagy más állami szerv közbe nem szól,

  • a telefonfülkék utcabútornak fognak minősülni, melyeken tiltják a reklámok elhelyezését,
  • előírják, hogy az utcabútorok esztétikus megjelenéséről, fenntartásáról, tisztításáról a tulajdonos köteles gondoskodni, ha pedig ezt elmulasztja, akár 2 millió forintig bírságolható.
Tuba Zoltán / Képszerkesztőség Figyelemfelkeltő plakát egy elhanyagolt telefonfülkén.

Kérik továbbá a jogalkotókat és az NMHH-t, hogy vegyék ki a telefonállomásokat az egyetemes szolgáltatások sorából, és zárkózzanak fel ezzel a XXI. századhoz. Úgy vélik, ha ezt megtették például Csehországban már 2020-ban, akkor Magyarország is megteheti 2023-ban. Kérik a Magyar Telekomot, hogy azokat a fülkéket, amelyekben nincs, vagy használhatatlan a telefonkészülék (pl. telefonkártyás) azonnal bontsa el. Felszólítják a Magyar Telekomot, hogy végezze el a fülkék graffiti-mentesítését, és a szerkezeti javításokat, festést. Felszólítják a Magyar Telekomot, hogy napi szinten biztosítsa a fülkék ellenőrzését, takarítását.

Amennyiben a Magyar Telekom ezeket a feladatokat nem képes tulajdonosként és üzemeltetőként ellátni (miközben a fülkék oldalát a mai napi hirdetési felületként értékesíti), úgy ellenszolgáltatás fejében az önkormányzat átvállalja a teendőket, és arra is nyitottak, hogy a funkció nélküli fülkéket hasznosítsák, akár művészeti projektekhez, akár közösségi funkcióra.

Frissítünk!

Cikkünk megjelenését követően a Magyar Telekom az alábbi közleményt juttatta el lapunkhoz:

„A Magyar Telekomnak, mint egyetemes szolgáltatónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettsége, hogy az egyetemes szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú település esetében településenként legalább egy darab, ennél nagyobb településeken pedig minden megkezdett háromezer lakosonként legalább egy darab nyilvános telefonállomást működtessen. Jelenleg a Magyar Telekom a fennálló egyetemes kötelezettség miatt nem szerelhet le tömegesen telefonfülkéket. A Magyar Telekom szolgáltatási területén jelenleg is folyik az üzemelő nyilvános távbeszélő állomások mennyiségének áttekintése, racionalizálása, melynek keretén belül várhatóan több – az egyetemes kötelezettségen túli – telefonkészülék és telefonfülke leszerelésére, illetve típuscseréjére kerül sor. Ennek keretén belül a Magyar Telekom az elmúlt évben Budapesten nagyságrendileg 400, vidéken 50 telefonfülkét szerelt le. A Telekom éves szinten közel 350 millió forintot költ a fülkék fenntartására.

Sajnos a nyilvános telefonfülkék szennyezéséről, rongálásáról napi gyakorisággal kapjuk a bejelentéseket, a vandalizmus miatt – főleg a nagyvárosokban, kiemelten Budapest területén – sokszor az átlagosnál gyakoribb takarítás és karbantartás szükséges. A telefonfülkéket rendszeresen ellenőrizzük, takarítjuk, illetve a lakossági bejelentésekre soron kívüli takarítást rendelünk meg, ilyen módon igyekszünk a telefonfülkéket rendben tartani, a szennyezéseket eltávolítani, a rongálásokat javítani annak érdekében, hogy a távbeszélőhelyeket ügyfeleink a jövőben is rendeltetésüknek megfelelően tudják használni.”

Kiemelt kép: Soproni Tamás polgármester és Töreki Milán a Terézvárosi Foglalkoztatást Elősegítő Nonprofit Kft. (Köztiszta) ügyvezető igazgatója figyelemfelkeltő plakátokat ragasztanak az elhanyagolt telefonfülkékre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik