Gazdaság

Palkovics üzent a Budapest Airportnak: a profitvezérelt tulajdonosnak érdemes lehet inkább mással foglalkoznia

Koszticsák Szilárd / MTI
Koszticsák Szilárd / MTI

Jó ideje érzékelhető, hogy a magyar kormány szemet vetett a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-re. Még tavaly októberben pedzegették, hogy „Orbán emberei” bejelentkeztek a ferihegyi reptérért, aztán gyorsan el is ismerte Jellinek Dániel, az egyik leggazdagabb magyar, hogy üzleti tárgyalásokat folytatnak dominánsan piaci (magyar és kisebb részben amerikai) befektetőkkel a Budapest Airport Zrt. konzorciumban történő potenciális megvásárlásáról, és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója is jelezte, őket is érdekelheti a reptér. Aztán idén májusban tovább erősödött a kormányzati szándék, a Magyar Nemzet értesült arról, hogy többségi tulajdont szerezne a magyar állam a cégben, az előkészítéssel pedig Palkovics László innovációs és technológiai minisztert bízták meg.

Palkovics most a – jobboldali kötődésű – vasarnap.hu-nak nyilatkozott. A budapesti repteret üzemeltető cég fő tulajdonosa egy kanadai nyugdíjalap. Elsősorban annak üzent Palkovics, amikor úgy fogalmazott:

A legjobb az lenne, ha az állam nemcsak szabályozóként, a fejlesztési források gazdájaként, stratégiaalkotóként, hanem tulajdonosként dolgozhatna a szolgáltatási színvonal emelésén. Ennek érdekében mi tennénk egy méltányos ajánlatot a reptér megvásárlására. Ha ez ebben a formában nem lehetséges, akkor a Magyar Állam többségi tulajdonát szeretnénk valamilyen módon visszaállítani.

Azzal erősített rá erre, hogy „van egy konzorcium, egy koncessziós szerződés, amiben mindenkinek be kell tartania azt, amit vállalt. Ha nem tudja vagy nem akarja betartani, akkor viszont változtatni kell. Mi készek vagyunk a helyzet rendezésére.”

A koronavírus-járvány nagyon odavert a légiközlekedésnek és a repülőtereknek is. A Budapest Airport tavaly minden idők egyik legnehezebb évét zárta, 110 millió eurós (mai árfolyamon durván 38 milliárd forintos) veszteséget termelt. Erre is apellál Palkovics.

A mostani tulajdonosnak ez befektetés. Ha megnézzük azt, hogy az elmúlt évben hogyan alakult a légi közlekedés helyzete, teljesítménye a világjárvány miatt, akkor jelenleg ráfizetéses befektetés. Arra lehet számítani, hogy a vírus tartósabban alakítja át a nemzetközi repülés szerkezetét. Ha a korábban magas utasforgalom visszarendeződése több időt igényel, a profitvezérelt tulajdonosnak érdemes lehet inkább mással foglalkoznia. Számukra ez egy üzleti döntés, számunkra viszont fontos gazdaság- és közlekedésfejlesztési, sőt nemzetstratégiai kérdés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik