Gazdaság

Közpénz milliárdokat nyel el Mészáros üzlettársa az autóipar Szilícium-völgyében

Szomorú történet arról, hogy egy jó ötlettel hogyan lehet megtömni a NER-közeli vállalkozók zsebeit.

A kormány egyik kedvenc építőipari cége, a tiszakécskei Duna Aszfalt Kft. és a közpénzes megbízásokban úgyszintén dúskáló Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. 8,7 milliárd forintért végzi el a Zala Zone — ismertebb nevén a zalaegerszegi járműipari tesztpálya — soronkövetkező kivitelezési feladatait. A közbeszerzési hirdetmény szerint a két cég többek között a nagysebességű kezelhetőségi pályát, a dinamikus felületet, valamint az ezeket összekötő és kiszolgáló útszakaszokat építi meg.

Nem ez az első zsíros falat, amit a Duna Aszfalt megszerez az autóipari Szilícium-völgynek titulált fejlesztésből: 2017 májusában az első ütemre vonatkozó 3,3 milliárdos munkához jutottak, ami decemberben 500 millió forinttal drágult, így a szerződés az opciós értékkel növelve már 4,4 milliárd forintról szólt. Decemberben 14,8 milliárd forintos megbízást kaptak.

A zalaegeszegi közpénzdagonya körül felbukkant az építőipari közbeszerzések egyik állandó favoritja, a leginkább a Puskás Stadionnal, az MTK, a ZTE stadionjaival, illetve a szombathelyi Haladás sportkomplexumával ismertté vált, stadionmágusként is emlegetett ZÁÉV Zrt. is. A zalaegerszegi cég 2017 szeptemberében a kiszolgáló épület és a technikai épület tervezésére és kivitelezésée kapott 2,3 milliárd forintot.

A Duna Aszfalt szerencsecsillaga a Simicska Lajos-féle Közgép lejtmenetével emelkedett fel, csakhamar az új Közgépként emlegették a vállalkozást. Tulajdonosa Szíjj László, akinek több közös érdekeltsége van Mészáros Lőrinccel, a felcsúti milliárdos bizalmasaként tartják számon. Legutóbb akkor írtunk a Duna Aszfaltról, amikor kiderült, hogy 10 kilométernyi autópályát 50 milliárd forintért építenek meg. A Duna Aszfaltot olyan karmikus kapocs is összeköti az elődként emlegetett Közgéppel, mint a Simicska Lajos szívének kedves veszprémi kézilabda csapat:

mkb-mvm veszprém (Array)
Expressz eljárásban döntött a GVH, hogy Mészáros köre megszerezhesse a veszprémi kéziklubot
Elég lett volna 8 nap alatt határoznia a versenyhivatalnak, hogy a Duna Aszfalt bevásárolhatja-e magát a kéziklubot működtető cégbe, de az illetékesek siettek: 1 nap alatt zöld utat adtak a projektnek.

Mit és miért állami pénzből tesztelnek?

A kormány 2016 májusában döntött a 250 hektáron elterülő zalaegerszegi tesztpálya megvalósításáról, ezt maga a miniszterelnök jelentette be  a Műegyetemen tartott, a Jövő autója című konferencián. Orbán Viktor arról lelkendezett, hogy a pályán egyebek mellett önjáró, tehát vezető nélküli autókat tesztelnek majd mesterséges körülmények között. Projektcégként megalapították az Autóipari Próbapálya Zrt.-t, az alapkövet pedig 2017 májusában rakták le. Az eseményen ott volt Orbán Viktor is, aki beszédében elárulta, hogy miért éppen Zalaegerszeg kaphatta meg a 42 milliárd forintos fejlesztést:

Az igazság az, hogy ezt a beruházást lényegében a zalai fiúk hozták össze: a képviselő úr, a polgármester úr, és itt Palkovics államtitkár urat is meg kell említenem, aki az itt megidézett vitákban erőteljesen képviselte a szülőföldjének az érdekeit, és miután nekem is abban a szerencsében volt részem, hogy lehúzhattam másfél évet, mint zalaegerszegi ideiglenes lakos, úgy éreztem, hogy talán ez a döntés helyes, és én is hozzá tudok járulni.

A kormányfő Vígh Lászlóról, Zalaegerszeg Fidesz-KDNP-s országgyűlési képviselőjéről, Balaicz Zoltán kormánypárti polgármesterről és a zalaegerszegi születésű Palkovics László jelenlegi innovációs és technológiai miniszterről beszélt. Vígh László 2016 októberében lett a zalai tesztpálya miniszteri biztosa.

A májusi alapkőletétel után két hónappal derült ki, hogy plusz pénzre van a szükség, hogy a kivitelezők tarthassák az ütemtervet és az autógyártók idén nyáron már használatba vehessék az első ütemként elkészülő, kör alakú pályát. A kormány ezért plusz 15 milliárd forintot pumpált tőkeemeléssel az Autóipari Próbapálya Zrt.-be. A Zoom információja szerint a nagyvonalúság oka az, hogy a kormány két kézzel kapar a Tesla új, európai üzeméért. Forráshiányra biztosan nem lesz panasz, azonban a zalaegerszegi fejlesztés jelentős csúszásban van. Bár Vígh László 2016 májusában azt ígérte, hogy a pálya 2017 végére elkészülhet, a mostani, legfrissebb szerződést 2018. július 11.én kötötték meg.

A Tesla behálózására vonatkozó információt erősíti, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter idén júliusban többek között Elon Musk cégével is tárgyalt, a magyar közbeszerzéseken is gigantikusra hízott Waberer’s pedig Európában elsőként tesztelhette a cég elektromos teherautóját, a Semit.

Musk szuperkamionjára fáj a Waberer's foga
A cég vezetői már ki is próbálták a Tesla Semit, Európában elsőként. Varga Mihályt is magukkal vitték.

Kép: Orbán Viktor miniszterelnök az önvezető járművek fejlesztését is szolgáló tesztpálya alapkőletételén Zalaegerszegen, Tudományos és Technológiai Parkban 2017. május 19-én MTI/Koszticsák Szilárd

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik