A Gazprom orosz gázipari cég a politikai helyzet változása esetén készen áll arra, hogy felújítsa a Déli Áramlat előkészületi munkálatait – jelentette be a vállalat egyik vezetője szerdán.
Előző nap Alekszandr Novak orosz energetikai miniszter azt mondta, hogy Oroszország kész megépíteni az Európába vezető Déli Áramlat gázvezetéket, ha Európa garantálja a keresletet az orosz gázra.
A kapacitás megvan
Andrej Kruglov, a Gazprom igazgatótanácsának elnökhelyettese egy szerdán Moszkvában tartott sajtóértekezleten egyebek között arról beszélt, hogy a tervhez szükséges kapacitás rendelkezésre áll. Jelenleg a kapacitás egy részét a Krasznodari terület, valamint Dél-Oroszország fogyasztóinak a gázellátására fordítják, a kitermelés egy részét pedig befagyasztották.
Amennyiben változik a politikai helyzet, ha leporolnák a Török Áramlat vagy a Déli Áramlat tervét, meglehetősen rövid időn belül fel lehetne futtatni a kapacitásokat – mondta Andrej Kruglov.
A Gazprom-vezető szerint a Déli Áramlat finanszírozásával kapcsolatos tárgyalásokat rövid időn belül újra lehet indítani. Andrej Kruglov meggyőződése, hogy “nem nagy ügy a Déli Áramlat kapcsán felújítani a korábbi tárgyalásokat, tekintettel arra, hogy gyakorlatilag nem változtak azok a személyek és pénzügyi intézmények, illetve vállalatok, akik korábban már részt vettek a tárgyalásokban.”
Alekszandr Novak orosz energetikai miniszter kedden úgy fogalmazott:
álláspontunk egyszerű, korábban is ismert volt: ha Bulgária és az Európai Bizottság hivatalosan is megerősíti érdeklődését és garanciákat vállal arra, hogy egy ilyen tőkeigényes infrastruktúra ki lesz használva, akkor vállaljuk az építést és a szükséges gázmennyiség szállítását.
Vlagyimir Putyin orosz elnök 2014 december elején Törökországban jelentette be, hogy Oroszország az Európai Unió ellenkezése miatt nem tudja megkezdeni a Déli Áramlat tervének megvalósítását.
Kivásárolták az oroszok
Néhány héttel később, 2014 végén a Gazprom azt közölte, hogy kivásárolja európai partnerei részesedését a leállított Déli Áramlat gázvezeték projektben.
A South Stream Transport holdingvállalatban 20 százalékos részesedése volt az olasz ENI-nek, 15 százalékos a német BASF vállalathoz tartozó Wintershallnak és 15 százalékos a francia EDF-nek, a fennmaradó 50 százalék volt a Gazpromé.
A tervek szerint 15,5 milliárd euróba kerülő Déli Áramlat projekt keretében évi 67 milliárd köbméter orosz földgáz jutott volna Európába.
A vezeték egy 931 kilométer hosszú szakasza a Fekete-tenger alatt hózódott volna.