Gazdaság

Újabb kötelezettségszegési eljárás indul Magyarország ellen

Brüsszel megint a fejünkre koppint, most a patikaszabályozás ügyében. A vasúti közlekedés biztonságával kapcsolatos eljárás pedig második szakaszába lép.

Tulajdonszerzés

Hivatalos felszólító levelet küldött csütörtökön a magyar kormánynak az Európai Bizottság a hazai patikaszabályozás miatt – írta a Bruxinfo.hu. A testület megítélése szerint ugyanis a szabályozás több rendelkezése is ellentétes az uniós belső piaci szabályokkal.

Mint korábban megírtuk, az új szabályozás szerint az ország csaknem 2400 gyógyszertárában biztosítani kell, hogy az úgynevezett személyi jogos patikusok és az üzletben dolgozó gyógyszerészek tulajdoni hányada 2014. január 1-ig meghaladja a 25 százalékot, 2017. január 1-ig pedig az 50 százalékot. Brüsszel már 2013 elején jelezte aggályát. 

Ez a mostani levél pedig kötelezettségszegési eljárás megindítását jelenti. A bizottság egyébként már hosszabb ideje folytatott levelezést és párbeszédet a magyar hatóságokkal a patikatörvény kapcsán, mert aggályosnak találta a gyógyszertáraknál a tulajdonszerzést.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Ez a gond a bizottság szerint

Brüsszel elsősorban „külföldi-hazai” dimenzióban tekint az ügyre – írta a portál. Arra keresik a választ, hogy vajon a magyar törvény jogszerűen próbálja-e helyzetbe hozni a hazai gyógyszerészeket a külföldi befektetőkkel szemben.

A tényleges problémát szakértők szerint igazából az jelenti, hogy a szektorban korábban volt már egyszer piaci liberalizáció, amit a törvény kvázi „visszacsinált”. Brüsszelben voltaképpen azt várják a kormánytól, hogy meggyőző érveket hozzon fel az újbóli korlátozás mellett.

A vasúti biztonsággal sincs minden rendben

A testület egy másik döntésével és indoklással ellátott vélemény kiküldésével második szakaszba léptette szintén csütörtökön a 2014 februárjában indított kötelezettségi eljárást hazánkkal szemben. Azt látják ugyanis, hogy a magyar vasúti közlekedés nem felel meg a biztonságra vonatkozó uniós rendelkezéseknek.

A portál szerint a testület elsősorban a nemzeti vasúti biztonsági hatóság függetlenségének és az uniós jogban előírt hatásköreinek korlátozását kéri számon. A magyar hatóságoknak két hónapjuk van a válaszadásra. Ha ez nem elégíti ki Brüsszelt, az Európai Bíróságon is landolhat az ügy.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik