Gazdaság

A Coca-Cola magyar, a Pick nem?

magyar-termekek(960x640)(3).jpg (magyar termékek)
magyar-termekek(960x640)(3).jpg (magyar termékek)

A kereskedelmi láncok nem merik hangsúlyozni a termékek hazai eredetét.

A Népszabadság szerint a tavaly nyáron, a brüsszeli kifogások ellenére elfogadott magyar termékrendelet miatt mára érzékelhetően kevesebb lett a magyarként reklámozott áru. A jogvitáktól tart a kereskedők, gyártók zöme, ezért vonakodik termékeit így megkülönböztetni. A tavaly nyáron elfogadott jogszabály alapján ugyanis nem kötelező az eredet megjelölése. Ha valaki mégis utal rá, honnan származik a terméke, büntethetővé válik, ha az információval megtéveszti a vásárlókat.

A gyártók az eredet feltüntetésekor három kategóriát használhatnak. „Magyar” a termék, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon történik a gyártás. A „hazaihoz” elég, ha az alapanyag 50 százaléka magyar, „a hazai feldolgozásúhoz” az alapanyag lehet külföldi, ám a feldolgozás oroszlánrészének Magyarországon kell történnie.

A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) szerint ősszel lejár a gyártóknak és kereskedőknek adott türelmi időszak. Onnantól a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal és a megyei kormányhivatalok élelmiszer-biztonsági és állat-egészségügyi igazgatóságai kiemelten vizsgálják az önkéntes megjelölések jogosságát. Az új jogszabály alapján egy sor – korábban magyarnak tekintett – hústermék búcsúzhat a „magyar” megjelöléstől, hiszen a hazai sertésállomány csökkenése miatt gyakran részben vagy egészben importhúsból készülnek. A Coca-Cola mellett viszont a gyorséttermek hamburgerei is pályázhatnak a „magyar termék” címre – emlékeztet a lap.


Fotó: AFP

A Népszabadság szerint a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik, de nem csak a VM-rendelet, hanem a fogyasztóvédelmi törvény alapján is. A hivatal szerint az átlagvásárlónak az a magyar, ami magyar alapanyagból, Magyarországon készül. Ezt a bíróság több alkalommal is elfogadta. Az Auchannak 10 millió forintjába került, hogy több, a köztudatban magyarnak tartott terméknél – Pick téliszalámi, Erős Pista, Sió gyümölcsszörp – nem tudta bizonyítani az alapanyagok hazai eredetét.

Piaci vélekedések szerint a cégek zöme a termékeredet-jelölések használatával azért vár, mert még nem eldöntött, hogy az unió kötelezettségszegési eljárást indít-e Magyarországgal szemben a termékrendelet miatt. Bár a tárca szerint mára rendeződtek a vitás kérdések, a lap brüsszeli forrásokból úgy tudja, az uniós hivatalnokokat még nem sikerült minden tekintetben megnyugtatni. Jelenleg pilot eljárás folyik a kérdésben, ami annyit jelent, hogy az Európai Bizottság további kérdéseket tett fel a magyar kormánynak, és a választól teszi függővé, hogy eljárást indít-e Magyarországgal szemben.


Fotó: MTI / Jászai Csaba

Mint korábban megírtuk, jelenleg kevesebb mint negyven cég használja termékeinél a „magyar termék” megjelölést. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének tagvállalatai korábban jelezték, a várakozásokkal ellentétben a rendelet nem fogja a hazai alapanyaggyártás versenyhelyzetét érdemben javítani, miközben az önkéntes alkalmazás nagy adminisztrációs terhet ró az érintett vállalkozásokra. Előzőleg sokan az élelmiszerárak emelkedését is részben a magyar termékeket népszerűsítő kormányzati kampánnyal magyarázták, mivel a termelők arra alaposan rájátszottak, amikor a kereskedőkkel tárgyaltak.

A szakemberek szerint a kormány azt várta, hogy a fogyasztó öntudatosan támogatja a termelő versenyképességét. Ez önmagában is növelheti az élelmiszerár-inflációt, de az árban szerepet játszik a forint árfolyama is, mivel a feldolgozott termékekben (amit magyarnak hiszünk) akár 35-40 százalék is lehet az import aránya. A rendeletalkotásnál nem vették figyelembe azt, hogy a versenyképességi gondokkal küzdő magyar élelmiszer-előállítók többnyire nem tudnak versenyképes áron magyar alapanyaghoz jutni, miközben egyre csökken a vásárlóerő, és csak a fogyasztók töredéke hajlandó azonos minőség esetén többet fizetni a „magyar” élelemért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik