Gazdaság

Válság: terjed a követeléskezelés Európában

Minden eddiginél magasabb volt a késedelmes vagy nemfizetések aránya Nyugat-Európában 2010 elején, így a vállalkozások nagyobb számban fordultak követeléskezelőkhöz.

Az Atradius Hitelbiztosító adatai szerint tavasszal már több országban volt tapasztalható némi javulás a fizetési magatartásban, ám ez vélhetően a követeléskezelési folyamatok eredménye, és nem a vállalkozások valós helyzetének javulását tükrözi.

A kutatás során kiderült, hogy a német cégek fizetnek a leggyorsabban, átlagosan 19 nap a fizetési határidejük, az átlagos csúszás pedig 3 nap. A dánok és britek átlagos fizetési határideje 26 nap, a leglassabb fizetők pedig 60 napos határidővel az olaszok, akik átlagosan 12 nappal még le is szokták csúszni a határidőt.

Az Atradius tapasztalatai szerint a magyar vevők fizetési szokásai jelentősen nem változtak. “Ront ugyanakkor a képen, hogy a fizetésképtelenségi eljárások száma jelentősen nőtt. Magyarországon az újonnan indított felszámolások 30 százalékkal nőttek 2009-ben az egy évvel korábbi adatokhoz képest, de az eljárások túlnyomó része megtérüléssel továbbra sem kecsegtet” – idézi a közlemény Vanek Balázst, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.

A külföldi szállítók magyar vevőkkel szemben továbbra is jelentős késedelemmel tudják érvényesíteni a követeléseiket, igaz óvatosabbak a hitelre szállításokkal, így kintlévőségeik is jellemzően kisebbek. “A hitelezők érdekeit továbbra sem megfelelően védő, bonyolult jogszabályi háttér a külföldi szállítók követeléseinek érvényesítését fokozottan nehezíti” – jegyzi meg Vanek Balázs.

Magyar szállítók külföldi vevői esetében továbbra is megfigyelhető, hogy egyes országokban – például Németország, Nagy-Britannia, és a Benelux államok – a hazainál kedvezőbb a fizetési morál, míg máshol – Olaszország és Spanyolország – legjobb esetben is csak a hazaival megegyező.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik