Felkeltette a GVH érdeklődését, hogy a hazai órásplakát-piac mintegy felét lefedő hat társaság az értékesítés összehangolását tervezi. Információnk szerint a hivatal januárban „szemrevételezi”, mit is jelent versenyjogi szempontból a beígért összehangolás, és ezt követően dől el, indul-e az ügyben vizsgálat. Az országszerte összesen 15 ezer óriásplakát-hellyel rendelkező hat cég azzal érvel, hogy csupán a megrendelők jobb kiszolgálása és a hatékonyabb működés érdekében fogtak össze. Az értékesítés összehangolását Boda János, az Europlakát ügyvezető igazgatója „szerencsétlen megfogalmazásnak” tartja, magyarázata szerint a szövetségesek célja tudatni a megrendelőkkel: a piac közel felére rátelepedő domináns szereplő mellett az együtt hasonló forgalmú hat nagy cég változatlanul jelen van.
Az Europlakát Csoport két magyar cége, az Europlakát Kft. és az Avenir Budapest Kft., továbbá az EuroAWK Kft., a Pont Reklám Kft., az ESMA-QIB Kft., és a Mahir City Poster Kft. szövetsége – a hatékonyabb működésen túl – valójában a versenytárs Epamedia piacvezetővé válására adott válaszlépés. A hatok röviddel azután hozták tető alá „véd- és dacszövetségüket”, hogy az osztrák Epamedia GmbH. tavaly novemberben megvásárolta a Multireklám Zrt.-t. Az Outdoor, az Akzent Media és a Magnum Megaboard óriásplakátcéget már magáénak tudó Epamedia így a hazai közterületi reklámpiac legnagyobb szereplőjévé vált.
ELLENSÚLYOZÁS. Szakértők szerint az osztrákok csillagászati árat fizettek a magyar piaci elsőségért. Információink szerint a Multireklám mintegy 20 milliárd forintjába került a Heinrich Schuster és a Raiffeisen-csoport tulajdonában lévő társaságnak, ez pedig többszöröse a szakmai szereplők által reálisnak tartott piaci értéknek. A vételárból mintegy 15 milliárd forintot Csányi Sándor, az OTP Bank Nyrt. elnök-vezérigazgatójának érdekkörébe tartozó Bonitás 2002 Kft., 5 milliárdot pedig a menedzsment három kistulajdonosa kapott. Ez busás haszon, hiszen évekkel ezelőtt (szintén piaci információk szerint) mintegy 5 milliárd forintért vették meg az azóta felhizlalt Multireklámot. Minden bizonnyal Csányi egyik legjobb üzletének számít tehát a cégeladás, bár a tárgyalások kezdetén még az sem volt egyértelmű, hogy ki vesz meg kit. Kezdetben ugyanis a Multireklám az Epamedia magyar érdekeltségeinek bekebelezését is el tudta volna képzelni, ám amikor az osztrák fél írásban is megerősítette a hihetetlenül magasnak tűnő vételárat, a játszma eldőlt.
A hatok aggodalma nem alaptalan. Az osztrák cég tíz éve megfogalmazott stratégiája szerint Kelet-Európa legnagyobb közterületi médiatulajdonosává válna. A piacvezető ellensúlyozására született szövetség gyakorlati lépéseiről azonban egyelőre keveset tudni. Fonyó Károly az Euro AWK ügyvezető igazgatója a „piaci nehézségek megbeszélésén” túl közös prezentációkban, az ügyfélkapcsolati munka összekapcsolásában lát lehetőséget. Akár a vevő igényéhez igazodva egymástól bérelhetnek, vásárolhatnak reklámfelületeket, szolgáltatásokat a szövetségesek, de új projekteken közös fellépést is elképzelhetőnek tart.
Az érintettek azért is várnak sokat az összefogástól, mert – mint azt Boda János elmondta – a piaci szereplők évek óta nem tudták növelni az áraikat, miközben a költségeik meredeken emelkedtek. A listaáras költések alapján ugyan a piac növekedni látszik, de az erős verseny hatására a cégek kénytelenek kedvezményt adni. Sokan már a megszorítások utáni fellendülés évének tartják ugyan 2008-at, a szakember mégis óvatos. Nem bízik abban, hogy érdemben növekedni fog a – teljes reklámköltés mintegy egy tizedét bezsebelő – hazai óriásplakát-üzletág. A nagy óriásplakátcégek lehetőségeit is rontják a piac 15-20 százalékát kitevő azon kis társaságok, amelyek – építési engedély és bérleti díj nélkül, olcsón létrehozott plakáthelyekkel – letörik az árakat. Bérleti díj hiányában pedig a teljes költség egyharmadát is meg lehet spórolni.