Gazdaság

Nem csak pénzkérdés

A hazai vállalkozásokban gyengék az innovációra irányuló indítékok. Ezzel összefüggésben igen vékony a vállalkozói szférának az a rétege, amely hosszú távú üzleti-növekedési stratégiával rendelkezik - állítja szakértő szerzőnk.

Nem csak pénzkérdés 1

Nem csak pénzkérdés 2

Varga György, a Tudomány- és Technológiapolitikai, Versenyképességi Tanácsadó Testület tagja, a Figyelő volt főszerkesztője

Nem csak pénzkérdés 3

A politikai viták csatazajában úgy tűnik, nem hallhatóak az ország jövője szempontjából fontos üzenetek. Márpedig ilyen üzenetet küldött az innováció 2003. évi állapotáról szóló, 2005 októberében közzétett jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A jelentés úgyszólván visszhang nélkül maradt: elment mellette a média, a tudásalapú gazdaság megteremtésének jövőképét felrajzoló politika, a tudományos élet képviselőinek figyelmét pedig a „sok vagy kevés az alapkutatásra szánt pénz” című vita kötötte le.


Valamely társadalom és gazdaság innovációs kapacitása és teljesítménye nem csak a K+F-szektor, a tudásipar fejlettségétől és kínálatától függ, hanem attól a képességtől is, ahogyan a tudásipar eredményeit és az új eljárásokat felszívni, alkalmazni és elterjeszteni képes. Arról nem is szólva, hogy a technológiai eljárások öntörvényű fejlődése sok esetben meg is előzheti azok elméleti, tudományos elemzését és rendszertani megalapozását.


Egy, a gazdasági felzárkózás időszakát élő, szűkös erőforrásokkal rendelkező kis ország számára elsődleges fontosságú a tudás elterjesztésére szolgáló mechanizmus és intézményrendszer, továbbá az innovációra való késztetés és ösztönzés. Ennek intenzitása jórészt eldönti az új tudás iránti keresletet és az ország innovációs aktivitását.



Nem csak pénzkérdés 4

Mindezt azért is célszerű hangsúlyozni, mert Magyarországon a közvélekedés, de a legutóbbi időkig a politikai döntéshozók is lényegében a K+F-el azonosították az innovációs folyamatot, ezzel háttérbe szorítva annak legfontosabb terepét: a vállalkozásokat.

MÉRETPIRAMIS. Nem felesleges időtöltés a statisztikai adatok és azok alakulásának vizsgálata (lásd külön). Ezekből ugyanis kiderül, hogy a magyarországi vállalati méretpiramis közepe úgymond behorpadt. Ez kifejezetten kedvezőtlen, mert ebben a vállalkozási méretkategóriában számottevően erőteljesebbek az innovatív képességek és készségek, mint a mikro- és kisvállalkozási körben.


Következtethetünk továbbá a különböző gazdasági ágazatokban kialakult versenyhelyzetekre, arra, hogy az adott piaci szegmensekben a verseny, az oligopolisztikus vagy ennél is erőteljesebb koncentrációs pozíciók az uralkodóak. Ezek a tényezők ugyanis nem elhanyagolhatók akkor, ha meg akarjuk érteni azokat a motivációkat, amelyek érzékenyen befolyásolják – ösztönzik vagy korlátozzák – az innovációs aktivitást.

A számok nyelvén


A KSH jelentésének első szembetűnő megállapítása a (mintavételes) vállalkozások igen gyenge válaszadási készsége: a megkérdezett vállalkozásoknak mindössze a 36 százaléka válaszolt a KSH megkeresésére. A legjobb válaszadási arány (40,7 százalék) a 250 főt vagy ennél többet foglalkoztató vállalkozások körében volt tapasztalható. A vállalkozások részvételi aránya semmit sem javult a 2002. évi innovációs felmérés részvételi arányához viszonyítva.
A felmérés szerint 2003-ban az összes vállalkozás 19,4 százaléka volt innovatív, azaz 80 százalékuk nem volt az. (Innovatívnak minősül az a vállalkozás, amely az adott évben új vagy jelentősen korszerűsített terméket vezetett be a piacra, illetve új vagy jelentősen továbbfejlesztett technológiát alkalmazott. Az is innovatív vállalkozásnak minősül, amely bár nem jelent meg a piacon új termékkel vagy nem vezetett be új technológiát, de elkezdett ilyen jellegű tevékenységet, csak idő hiányában nem tudta azt a vizsgált időszakban befejezni, vagy kezdeménye-zése meghiúsult.) Itt mintegy 2 százalék-pontos javulás a részben más, a jelenleginél nagyobb vállalkozási körre kiterjedő előző (a 2002. évre vonatkozó) innovációs felmérés 17 százalékos eredményéhez viszonyítva. A felmérésbe bevont vállalatok állítása szerint, 2003. évi árbevételükhöz a piacon is újnak számító termékek árbevétele az 1 százalékot valamivel meghaladó mérték-ben járult hozzá. Az átlag körüli szóródás meglehetősen nagy, amit a gazdasági ágazathoz való tartozás és a vállalati méretnagyság befolyásol. Míg a 250 főt vagy annál több munkavállalót alkalmazó cégek 41,4 százaléka innovatív, addig az 50 főnél kisebb szervezetek-nek csak a 16,9 százaléka…
Az iparban az innova-tív vállalkozások aránya 21,4 százalék. Lényegében nem jobb a 9519 feldolgozóipari cég innovációs aktivitása sem (21,7 százalék). Jelzem, hogy a KSH előző évi jelentésében a 8903 feldolgozóipari vállalkozás 28,8 százaléka hajtott végre innovációt. Ehhez képest a 2003. évi adat számottevő visszaesést jelez. A feldolgozóiparon belül kiemelkedő a vegyi anyagok és termékek gyártásával foglalkozó – elsősorban gyógy-szeripari – cégek innovációs aktivitása (45 százalék), a gép- és berendezésgyár-tóké (33,2 százalék), valamint a villamos-gép- és műszergyártó vállalkozásoké (30,3 százalék). Árnyaltabb-an kell megközelíteni a kis- és közepes méretű vállalkozások (kkv-k) innovációs képességét és teljesítményét. A 11-49 főt foglalkoztató kisvállalkozásoknak kevesebb mint 17 százaléka innovatív. Ezen belül a jármű-gyártásban 5,6, a gép-és berendezés-gyártásban a kisvál-lalatok 28,3 százalé-ka, a villamosgép- és műszergyártásban 27,2, a számítástech-nikában 32, a szolgál-tatásban pedig 13,6 százalékuk innovatív.
A kisvállalatokénál nagyobb a közepes méretű (az 50-249 főt foglalkoztató) vállalkozások innovációs aktivitása: összességében 24,5 százalék az innovatív cégek aránya. Ezen belül a gép- és berendezésgyártásban 38,7, a járműgyártás-ban 56, a villamos-gép- és műszergyár-tásban 28,3 és a számítástechnikában 41 százalék. A villamosgép- és műszergyártás ágazat kivételével jelentős a kis és a közepes méretű vállalkozások közötti, az innovációs aktivitásban mutatko-zó különbség. Ettől eltérően a vegyi-anyag- és termékek ipari ágazatban a kisvállalatoknak több mint a 49 százaléka innovatív, míg a közepes méretű cégeknek csak a 34,5 százaléka. Ez, az általánostól eltérő kép a kisméretű biotech cégek működésével magyarázható. A gazdasági ágak jellege, azok eltérő tudás és technológia intenzitása tehát erőteljesen befo-lyásolja az innovációs aktivitás vállalati méretnagyság szerinti különbségeit is.

S ami témánk szempontjából a legfontosabb: ezek az adatok arra is utalnak, hogy a hazai vállalkozásokban nem eléggé erős a növekedésorientáció. Márpedig ha ez így van, akkor az innovációra irányuló indítékok is gyengék. Úgy tűnik, igen vékony a vállalkozói szférának az a rétege, amelyik hosszú távú üzleti-növekedési stratégiával rendelkezik. A többség mintha inkább rövid távú túlélési stratégia alapján állna, amelynek legfeljebb a legszükségesebb minimum szintű és inkább ad hoc jellegű innovációs tartalma van. Márpedig, ha az innováció iránti igény vagy kényszer nem a vállalkozás lényeges eleme, inherens része, tehát ha mindez nem a vállalkozás természetes állapota, akkor a külső – elsősorban állami – „rásegítő” eszközök sem lehetnek eléggé hatékonyak. Ilyen körülmények között a reálszféra, s azon belül elsősorban az ipar tudás iránti kereslete, szívó hatása is meglehetősen gyenge. Erre utaló jel az is, hogy noha 2004-ben örvendetesen nőtt a magyar vállalkozások K+F-ráfordítása, a szektornak a K+F összes pénzügyi forrásaiban való részesedése 37 százalék körüli, míg az OECD országaiban átlagosan 62, az EU-ban 55 százalék. Az ipari hozzáadottérték-arányos vállalkozói K+F-ráfordítás alapján Magyarország, harminc OECD-ország rangsorában a 26. helyen áll. Ennek tükrében nehezen képzelhető el annak az EU-s elvárásnak a teljesítése, hogy 2013-ra az összes K+F-ráfordítás pénzügyi forrásainak kétharmadát a vállalkozási szektor fedezze.

Az innováció összetett, többrétegű bonyolult folyamat. Ennek megfelelően azt az oktatáspolitika, a gazdaságpolitika, szociológiai és kulturális tényezők és ezek egymásra hatása befolyásolja. Ebből az összefüggés-rendszerből csupán néhány mozzanatot emelnék ki, azokat sem a teljesség igényével.

Az innováció, akár a versenyhelyzet elkerülése céljából, tehát túlélési, piacvédelmi kényszerből, akár növekedési lehetőségek felismeréséből fakadóan történik – kockázatos vállalkozás. Ezért nem közömbös, hogy a gazdaságpolitika egésze milyen környezetet teremt a piaci bizonytalanságokkal szembesülő vállalkozói szféra számára. Képes-e a piaci működés nagyfokú torzítása nélkül enyhíteni ezeket a bizonytalanságokat, vagy maga is újabb, esetleg hosszabb távon is ható bizonytalanságok és kockázatok forrása? Sajnálattal kell megállapítani az utóbbit.

TÚLKÖLTEKEZÉS. A gyenge megtakarítási hajlandósággal párosuló állami túlköltekezés elszívja a forrásokat a vállalkozói szférától, így az úgynevezett kiszorító hatás érvényesül az ezzel járó bizonytalanságokkal. Jelzésértékű, hogy az EU innovációs eredmény táblázat élén álló Finnországban és Svédországban a GDP-arányos államháztartás egyenlege pozitív előjelű. A vállalati szektor nemzetközi ár- és költség-versenyképességében 2000 óta – a fogalom mérésére leggyakrabban használt effektív árfolyammutatók alapján – jelentős romlás következett be. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2000 és 2004 között az ár- és a munkabéralapú effektív reálárfolyamban 20-30 százalékos (!) felértékelődés, azaz versenyképesség-romlás következett be. A nominális effektív árfolyam is erősödött, mintegy 8-10 százalékkal. A költségvetés fokozódóan kiszorító hatása, valamint az ár- és költség-versenyképességi mutatók romlása, s ami ezekkel együtt jár, a gazdaságpolitika kiszámíthatóságának gyengülése, a stabilitás hiánya együttesen kifejezetten visszahúzó erőként működnek az innováció szempontjából. Talán itt a leginkább.

E makrogazdasági hatások szorításában működő – elsősorban magyar tulajdonú – vállalkozások kockázatviselő képességének és innovációs aktivitásának erősítését szolgálja az állami támogatások meglehetősen kiterjedt rendszere. Az ország tudomány- és innovációs politikájában 2003-2004-ben lényeges paradigmaváltás történt. Előremutató, az innovációs folyamat szempontjából reform értékű törvények születtek. A mintegy 30 milliárd forinttal gazdálkodó Innovációs Alap mellett számos egyéb forrás áll a vállalkozások rendelkezésére. Örvendetes egy nemzeti innovációs rendszer kiépítésére irányuló kormányzati törekvés.

A folyamat természete miatt óvakodom az elhamarkodott állásfoglalástól. Korai még annak a megítélése, hogy az adott makrogazdasági környezet negatív hatásait mennyiben ellensúlyozhatja az állami „rásegítés”; s korai annak a megítélése is, hogy vajon a K+F és az innováció állami támogatása az ország nemzetközi versenyképessége szempontjából valóban stratégiai jelentőségű célokat szolgálja-e, mégpedig a rendelkezésre álló források hatékony felhasználásával. Bizonyosan óvakodni kell attól, hogy az állami támogatásoknak és kedvezményeknek valamilyen nehezen áttekinthető, bürokratikus és paternalisztikus jegyektől sem mentes „rendszere” alakuljon ki, mert ez azzal a veszéllyel jár, hogy visszatérhet az erőforrásokért való alkudozás gyakorlata és meggyengülnek a piaci kiválasztódás esélyei. S kérdés, lesz-e elegendő politikai kurázsi végrehajtani azokat az intézményi reformokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy egészséges verseny és termékenyítő mobilitás alakuljon ki a tudásiparban is.

Annak, hogy a kevés számú magyar (többségi) tulajdonú vállalkozáson kívül – ilyen például egyebek mellett a Graphisoft Rt., a Kürt Rt., a Comgenex Rt., a Genex Rt. – elsősorban a külföldi tulajdonú nagyvállalatok az innováció hordozói (a vállalkozási K+F helyek összes ráfordításának a 74 százalékát a többségében külföldi és külföldi tulajdonú vállalkozások használják fel), az is az oka, hogy a magyar tulajdonú vállalkozások többsége eddig nem tudta áttörni a kicsiny hazai piac korlátait. Ennek a méretei csak kivételes esetekben teszik lehetővé a komolyabb innovációs befektetések reális időhorizonton belüli megtérülését. A technológiai és a termék-innovációk ráfordításainak megtérülésére elsősorban a nemzetközi piaci rendszerbe integrálódott, fejlett partnerkapcsolatokkal is rendelkező vállalkozások számíthatnak. Az ugyancsak szűk belső piaccal rendelkező Dánia vagy Finnország részben ennek köszönheti innovációs sikerét. A magyar vállalkozások ezen a téren – részben történelmi okokból – hátrányban vannak.

BIZALMATLANSÁG. A magyarországi cégek e hátrányukat még azzal is tetézik, hogy innovációs tevékenységük során kevéssé élnek a munkamegosztásban és együttműködésben rejlő előnyökkel. A nemzetközi adatokkal összevetve az EU 15-ökben a vállalkozások együttműködési intenzitása kétszer-háromszor erősebb a magyarénál. A viszonylag gyenge együttműködési készség azt is jelzi, hogy a hazai vállalkozások kevéssé élnek a kockázatmegosztásban rejlő lehetőségekkel. A magyar innovációs kultúrának inkább jellemzője még a másokkal szembeni bizalmatlanság (egoizmus), mint a partnerség és a kooperáció.

Csak megerősíthetem Hankiss Elemér megállapítását, mely szerint „…kevés az országban az olyan tudás- és ipari park, interdiszciplináris közösség is, ahol a különböző szereplők, tudások és kezdeményezések kölcsönhatásából jó eséllyel születhetnek új megoldások, a világpiacon eladható szellemi és anyagi javak…” (Figyelő, 2005/51-52 szám).

A magyar gazdaság és társadalom innovációs képessége és aktivitása tehát nem csupán pénzkérdés; meggyőződésem szerint ez elsődlegesen nem azon múlik, hogy történetesen mennyi a GDP-arányos K+F-ráfordítás. Legalább ennyi, ha nem sokkal több múlik a gazdaságpolitika kiszámíthatóságán s azon, hogy az ország milyen ütemben képes előrehaladni a társadalmi-gazdasági és intézményi modernizáció útján; s milyen kulturális közegben szocializálódnak a jövő tudósai, vállalkozói s nem utolsósorban – a politikai elit tagjai.

(A cikk a szerző személyes álláspontja.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik