Varga György, a Tudomány- és Technológiapolitikai, Versenyképességi Tanácsadó Testület tagja, a Figyelő volt főszerkesztője
A politikai viták csatazajában úgy tűnik, nem hallhatóak az ország jövője szempontjából fontos üzenetek. Márpedig ilyen üzenetet küldött az innováció 2003. évi állapotáról szóló, 2005 októberében közzétett jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A jelentés úgyszólván visszhang nélkül maradt: elment mellette a média, a tudásalapú gazdaság megteremtésének jövőképét felrajzoló politika, a tudományos élet képviselőinek figyelmét pedig a „sok vagy kevés az alapkutatásra szánt pénz” című vita kötötte le.
Valamely társadalom és gazdaság innovációs kapacitása és teljesítménye nem csak a K+F-szektor, a tudásipar fejlettségétől és kínálatától függ, hanem attól a képességtől is, ahogyan a tudásipar eredményeit és az új eljárásokat felszívni, alkalmazni és elterjeszteni képes. Arról nem is szólva, hogy a technológiai eljárások öntörvényű fejlődése sok esetben meg is előzheti azok elméleti, tudományos elemzését és rendszertani megalapozását.
Egy, a gazdasági felzárkózás időszakát élő, szűkös erőforrásokkal rendelkező kis ország számára elsődleges fontosságú a tudás elterjesztésére szolgáló mechanizmus és intézményrendszer, továbbá az innovációra való késztetés és ösztönzés. Ennek intenzitása jórészt eldönti az új tudás iránti keresletet és az ország innovációs aktivitását.
Mindezt azért is célszerű hangsúlyozni, mert Magyarországon a közvélekedés, de a legutóbbi időkig a politikai döntéshozók is lényegében a K+F-el azonosították az innovációs folyamatot, ezzel háttérbe szorítva annak legfontosabb terepét: a vállalkozásokat.
MÉRETPIRAMIS. Nem felesleges időtöltés a statisztikai adatok és azok alakulásának vizsgálata (lásd külön). Ezekből ugyanis kiderül, hogy a magyarországi vállalati méretpiramis közepe úgymond behorpadt. Ez kifejezetten kedvezőtlen, mert ebben a vállalkozási méretkategóriában számottevően erőteljesebbek az innovatív képességek és készségek, mint a mikro- és kisvállalkozási körben.
Következtethetünk továbbá a különböző gazdasági ágazatokban kialakult versenyhelyzetekre, arra, hogy az adott piaci szegmensekben a verseny, az oligopolisztikus vagy ennél is erőteljesebb koncentrációs pozíciók az uralkodóak. Ezek a tényezők ugyanis nem elhanyagolhatók akkor, ha meg akarjuk érteni azokat a motivációkat, amelyek érzékenyen befolyásolják – ösztönzik vagy korlátozzák – az innovációs aktivitást.
A számok nyelvén
A KSH jelentésének első szembetűnő megállapítása a (mintavételes) vállalkozások igen gyenge válaszadási készsége: a megkérdezett vállalkozásoknak mindössze a 36 százaléka válaszolt a KSH megkeresésére. A legjobb válaszadási arány (40,7 százalék) a 250 főt vagy ennél többet foglalkoztató vállalkozások körében volt tapasztalható. A vállalkozások részvételi aránya semmit sem javult a 2002. évi innovációs felmérés részvételi arányához viszonyítva.
A felmérés szerint 2003-ban az összes vállalkozás 19,4 százaléka volt innovatív, azaz 80 százalékuk nem volt az. (Innovatívnak minősül az a vállalkozás, amely az adott évben új vagy jelentősen korszerűsített terméket vezetett be a piacra, illetve új vagy jelentősen továbbfejlesztett technológiát alkalmazott. Az is innovatív vállalkozásnak minősül, amely bár nem jelent meg a piacon új termékkel vagy nem vezetett be új technológiát, de elkezdett ilyen jellegű tevékenységet, csak idő hiányában nem tudta azt a vizsgált időszakban befejezni, vagy kezdeménye-zése meghiúsult.) Itt mintegy 2 százalék-pontos javulás a részben más, a jelenleginél nagyobb vállalkozási körre kiterjedő előző (a 2002. évre vonatkozó) innovációs felmérés 17 százalékos eredményéhez viszonyítva. A felmérésbe bevont vállalatok állítása szerint, 2003. évi árbevételükhöz a piacon is újnak számító termékek árbevétele az 1 százalékot valamivel meghaladó mérték-ben járult hozzá. Az átlag körüli szóródás meglehetősen nagy, amit a gazdasági ágazathoz való tartozás és a vállalati méretnagyság befolyásol. Míg a 250 főt vagy annál több munkavállalót alkalmazó cégek 41,4 százaléka innovatív, addig az 50 főnél kisebb szervezetek-nek csak a 16,9 százaléka…
Az iparban az innova-tív vállalkozások aránya 21,4 százalék. Lényegében nem jobb a 9519 feldolgozóipari cég innovációs aktivitása sem (21,7 százalék). Jelzem, hogy a KSH előző évi jelentésében a 8903 feldolgozóipari vállalkozás 28,8 százaléka hajtott végre innovációt. Ehhez képest a 2003. évi adat számottevő visszaesést jelez. A feldolgozóiparon belül kiemelkedő a vegyi anyagok és termékek gyártásával foglalkozó – elsősorban gyógy-szeripari – cégek innovációs aktivitása (45 százalék), a gép- és berendezésgyár-tóké (33,2 százalék), valamint a villamos-gép- és műszergyártó vállalkozásoké (30,3 százalék). Árnyaltabb-an kell megközelíteni a kis- és közepes méretű vállalkozások (kkv-k) innovációs képességét és teljesítményét. A 11-49 főt foglalkoztató kisvállalkozásoknak kevesebb mint 17 százaléka innovatív. Ezen belül a jármű-gyártásban 5,6, a gép-és berendezés-gyártásban a kisvál-lalatok 28,3 százalé-ka, a villamosgép- és műszergyártásban 27,2, a számítástech-nikában 32, a szolgál-tatásban pedig 13,6 százalékuk innovatív.
A kisvállalatokénál nagyobb a közepes méretű (az 50-249 főt foglalkoztató) vállalkozások innovációs aktivitása: összességében 24,5 százalék az innovatív cégek aránya. Ezen belül a gép- és berendezésgyártásban 38,7, a járműgyártás-ban 56, a villamos-gép- és műszergyár-tásban 28,3 és a számítástechnikában 41 százalék. A villamosgép- és műszergyártás ágazat kivételével jelentős a kis és a közepes méretű vállalkozások közötti, az innovációs aktivitásban mutatko-zó különbség. Ettől eltérően a vegyi-anyag- és termékek ipari ágazatban a kisvállalatoknak több mint a 49 százaléka innovatív, míg a közepes méretű cégeknek csak a 34,5 százaléka. Ez, az általánostól eltérő kép a kisméretű biotech cégek működésével magyarázható. A gazdasági ágak jellege, azok eltérő tudás és technológia intenzitása tehát erőteljesen befo-lyásolja az innovációs aktivitás vállalati méretnagyság szerinti különbségeit is.
Az innováció összetett, többrétegű bonyolult folyamat. Ennek megfelelően azt az oktatáspolitika, a gazdaságpolitika, szociológiai és kulturális tényezők és ezek egymásra hatása befolyásolja. Ebből az összefüggés-rendszerből csupán néhány mozzanatot emelnék ki, azokat sem a teljesség igényével.
Az innováció, akár a versenyhelyzet elkerülése céljából, tehát túlélési, piacvédelmi kényszerből, akár növekedési lehetőségek felismeréséből fakadóan történik – kockázatos vállalkozás. Ezért nem közömbös, hogy a gazdaságpolitika egésze milyen környezetet teremt a piaci bizonytalanságokkal szembesülő vállalkozói szféra számára. Képes-e a piaci működés nagyfokú torzítása nélkül enyhíteni ezeket a bizonytalanságokat, vagy maga is újabb, esetleg hosszabb távon is ható bizonytalanságok és kockázatok forrása? Sajnálattal kell megállapítani az utóbbit.
TÚLKÖLTEKEZÉS. A gyenge megtakarítási hajlandósággal párosuló állami túlköltekezés elszívja a forrásokat a vállalkozói szférától, így az úgynevezett kiszorító hatás érvényesül az ezzel járó bizonytalanságokkal. Jelzésértékű, hogy az EU innovációs eredmény táblázat élén álló Finnországban és Svédországban a GDP-arányos államháztartás egyenlege pozitív előjelű. A vállalati szektor nemzetközi ár- és költség-versenyképességében 2000 óta – a fogalom mérésére leggyakrabban használt effektív árfolyammutatók alapján – jelentős romlás következett be. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2000 és 2004 között az ár- és a munkabéralapú effektív reálárfolyamban 20-30 százalékos (!) felértékelődés, azaz versenyképesség-romlás következett be. A nominális effektív árfolyam is erősödött, mintegy 8-10 százalékkal. A költségvetés fokozódóan kiszorító hatása, valamint az ár- és költség-versenyképességi mutatók romlása, s ami ezekkel együtt jár, a gazdaságpolitika kiszámíthatóságának gyengülése, a stabilitás hiánya együttesen kifejezetten visszahúzó erőként működnek az innováció szempontjából. Talán itt a leginkább.
E makrogazdasági hatások szorításában működő – elsősorban magyar tulajdonú – vállalkozások kockázatviselő képességének és innovációs aktivitásának erősítését szolgálja az állami támogatások meglehetősen kiterjedt rendszere. Az ország tudomány- és innovációs politikájában 2003-2004-ben lényeges paradigmaváltás történt. Előremutató, az innovációs folyamat szempontjából reform értékű törvények születtek. A mintegy 30 milliárd forinttal gazdálkodó Innovációs Alap mellett számos egyéb forrás áll a vállalkozások rendelkezésére. Örvendetes egy nemzeti innovációs rendszer kiépítésére irányuló kormányzati törekvés.
A folyamat természete miatt óvakodom az elhamarkodott állásfoglalástól. Korai még annak a megítélése, hogy az adott makrogazdasági környezet negatív hatásait mennyiben ellensúlyozhatja az állami „rásegítés”; s korai annak a megítélése is, hogy vajon a K+F és az innováció állami támogatása az ország nemzetközi versenyképessége szempontjából valóban stratégiai jelentőségű célokat szolgálja-e, mégpedig a rendelkezésre álló források hatékony felhasználásával. Bizonyosan óvakodni kell attól, hogy az állami támogatásoknak és kedvezményeknek valamilyen nehezen áttekinthető, bürokratikus és paternalisztikus jegyektől sem mentes „rendszere” alakuljon ki, mert ez azzal a veszéllyel jár, hogy visszatérhet az erőforrásokért való alkudozás gyakorlata és meggyengülnek a piaci kiválasztódás esélyei. S kérdés, lesz-e elegendő politikai kurázsi végrehajtani azokat az intézményi reformokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy egészséges verseny és termékenyítő mobilitás alakuljon ki a tudásiparban is.
Annak, hogy a kevés számú magyar (többségi) tulajdonú vállalkozáson kívül – ilyen például egyebek mellett a Graphisoft Rt., a Kürt Rt., a Comgenex Rt., a Genex Rt. – elsősorban a külföldi tulajdonú nagyvállalatok az innováció hordozói (a vállalkozási K+F helyek összes ráfordításának a 74 százalékát a többségében külföldi és külföldi tulajdonú vállalkozások használják fel), az is az oka, hogy a magyar tulajdonú vállalkozások többsége eddig nem tudta áttörni a kicsiny hazai piac korlátait. Ennek a méretei csak kivételes esetekben teszik lehetővé a komolyabb innovációs befektetések reális időhorizonton belüli megtérülését. A technológiai és a termék-innovációk ráfordításainak megtérülésére elsősorban a nemzetközi piaci rendszerbe integrálódott, fejlett partnerkapcsolatokkal is rendelkező vállalkozások számíthatnak. Az ugyancsak szűk belső piaccal rendelkező Dánia vagy Finnország részben ennek köszönheti innovációs sikerét. A magyar vállalkozások ezen a téren – részben történelmi okokból – hátrányban vannak.
BIZALMATLANSÁG. A magyarországi cégek e hátrányukat még azzal is tetézik, hogy innovációs tevékenységük során kevéssé élnek a munkamegosztásban és együttműködésben rejlő előnyökkel. A nemzetközi adatokkal összevetve az EU 15-ökben a vállalkozások együttműködési intenzitása kétszer-háromszor erősebb a magyarénál. A viszonylag gyenge együttműködési készség azt is jelzi, hogy a hazai vállalkozások kevéssé élnek a kockázatmegosztásban rejlő lehetőségekkel. A magyar innovációs kultúrának inkább jellemzője még a másokkal szembeni bizalmatlanság (egoizmus), mint a partnerség és a kooperáció.
Csak megerősíthetem Hankiss Elemér megállapítását, mely szerint „…kevés az országban az olyan tudás- és ipari park, interdiszciplináris közösség is, ahol a különböző szereplők, tudások és kezdeményezések kölcsönhatásából jó eséllyel születhetnek új megoldások, a világpiacon eladható szellemi és anyagi javak…” (Figyelő, 2005/51-52 szám).
A magyar gazdaság és társadalom innovációs képessége és aktivitása tehát nem csupán pénzkérdés; meggyőződésem szerint ez elsődlegesen nem azon múlik, hogy történetesen mennyi a GDP-arányos K+F-ráfordítás. Legalább ennyi, ha nem sokkal több múlik a gazdaságpolitika kiszámíthatóságán s azon, hogy az ország milyen ütemben képes előrehaladni a társadalmi-gazdasági és intézményi modernizáció útján; s milyen kulturális közegben szocializálódnak a jövő tudósai, vállalkozói s nem utolsósorban – a politikai elit tagjai.
(A cikk a szerző személyes álláspontja.)