Gazdaság

Egy kicsit szomorkás…


Egy kicsit szomorkás… 1

Londoni aukciós tárlat. Picasso mindenütt.

gy Picasso-kép tartja lázban napjainkban a nemzetközi műtárgypiacot; a Sotheby’s május 9-i New York-i aukcióján kalapács alá kerülő mű becsértéke 70 millió dollár. Az idei esztendőnek optimista reményekkel nekivágó kereskedők amúgy szomorkás évet hagytak maguk mögött: csökkenő forgalom mellett az árak lemorzsolódását mutatja a piac tavalyi mérlege világszerte. A kedvezőtlen rajt után Amerikában csak a harmadik negyedévben javult a helyzet, így a megelőző év hasonló időszakához képest az átlagos áremelkedés csupán 3 százalékot, míg a forgalomgyarapodás 8 százalékot tett ki. A valós kép azonban más, éves átlagban 2003-ban 22 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak. Elmaradtak a kiemelkedő eredmények, és kevesebb üzlet köttetett. A szokásos májusi impresszionista aukciókon például 100 millió dollárral folyt be kevesebb a kasszába, mint 2002-ben, s az eladatlan portéka aránya 25 százalékra emelkedett.


Egy kicsit szomorkás… 2

Amúgy a műtárgypiac forgalmának – érték alapján – mintegy 41 százaléka bonyolódik le az Egyesült Államokban, 50 százalék körüli az európai részesedés, és 10 százalék a világ egyéb tájainak súlya.

Ami a nagy aukciósházak helyzetét illeti, a világelső ismét a Sotheby’s volt, 20 millió euróval nagyobb bevételt könyvelt el riválisánál, a Christie’snél, és az év eseménye még a Phillips de Pury&Luxemburg kivonulása a piacról, miután összforgalma 30 millió euró alatt maradt, szemben a 2001-es 240 millióval.


Egy kicsit szomorkás… 3

Tavaly egyébként összesen 188 képet ütöttek le 1 millió dollár felett, míg az előző évben ennél 54 alkotással többet. A képárak megtérülési rátája is romlott, 1997 és 2003 közötti időszakban 3 százalékot tett ki, míg 2002-ig vonva meg a határt, a 10 ezer euró érték feletti műtárgybefektetések 6 százalékot hoztak. Az év legmagasabb leütési ára Gustav Klimt 1914-ben készült Ház az Atterseenél című alkotásához kapcsolódik, november 5-én New Yorkban 26 millió dollárig licitáltak érte.

Biztató évkezdet  

Egy kicsit szomorkás… 4Három esztendeje először fordult elő az idén tavasszal, hogy a nemzetközi mű tárgypiac az igazi fellendülés jegyeit mutatja. Az eddig megrendezett aukciókon az eladott tételek aránya javult mind Londonban, mind New Yorkban. Március végéig 46 műért adtak magasabb árat 1 millió dollárnál, szemben az előző év hasonló időszakával, amikor összesen 37 műtárgy lépte át ezt a küszöböt. Ez idáig 1287 művész esetében jegyeztek fel egyéni aukciós rekordot, így a régi mesterek kategóriájában Avercamp mellett, a spanyol Louis Melendez, és a táblázatunkban nem szereplő holland Pieter Jansz érdemel említést, akinek Haarlem című alkotása 1,65 millió dollárért kelt el. A modernkori alkotások számára a londoni februári aukciók szolgáltak az első idei megmérettetésül. Feininger műve mellett (lásd a táblázatot) 1,8 millió fontot ért valakinek egy Balthus-alkotás, míg a kortársak közül Cai Guo Quiang nevéhez fűződik rekord: a Christie’s aukcióján Londonban 125 ezer fontnál csapott le a kalapács a Berlini fal újjáépítése című monumentális vásznára. Mindez kedvező előjel a közelgő nagy impresszionista aukciók előtt.

A recesszió egyedül a kortárs alkotásokat kímélte, itt 22 százalékos áremelkedést hozott az esztendő. A csúcsnak Jean-Michel Basquiat Two Heads on gold című, novemberben New Yorkban eladott képe bizonyult, 4,1 millió dollárig licitáltak érte. Ezt megelőzően májusban 1,3 millió dollárt adtak egy Chuck Close-műért, és 900 ezret egy Piero Manzoniért. Viszonylag stabil maradt a régi festmények piaca, a művek e körének elkötelezett vásárlói vannak mind Európában, mind Amerikában. Még tavaly januárban 25,5 millió dollárért ment el a Sotheby’s New York-i aukcióján Andrea Mantegna (1430-1506) alkotása, júliusban Londonban egy Rembrandt-önarcképért 6,2 millió fontot adtak. A nagy vesztesek a XIX. századi és a modern festészet alkotásai voltak. Van Gogh, Renoir, Monet művei nem érték el becsértéküket a novemberi New York-i aukciókon, az év folyamán pedig a francia impresszionisták átlagosan 5 százalékkal, az amerikaiak 25-tel, az angol tájképfestők alkotásai pedig 27 százalékkal értékelődtek le.


Egy kicsit szomorkás… 5

A piac sztárjai – a legnagyobb bevételt hozó 10 művész, Picassótól Modiglianiig – összesen közel 400 millió dollárnyi forgalmat hoztak az aukciósházaknak. A mezőnyt immár tíz esztendeje folyamatosan Picasso uralja, az ő műveinek forgalma – eladott alkotásainak közel kétharmada hiteles másolat – a piac 3 százalékát tette ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik