Gazdaság

British American Tobacco Hungary – Összetartanak

Nyitottság, közvetlen kommunikáció, az alkalmazottak bevonása a vállalati célokba, versenyképes juttatások - ezek az összetevői a dohánycég ezüstérmes helyezésének.

British American Tobacco Hungary – Összetartanak 1Minden üzemegységben zöld postaláda van a falon, “Heuréka!” felirattal a British American Tobacco Hungary (BATH) magyarországi érdekeltségénél. Az alkalmazottak ide dobhatják be javaslataikat, kérdéseiket – általában, vagy valamelyik vezetőhöz címezve. A válasz pár napon belül megjelenik a faliújságon. Egyebek mellett a tavalyi Figyelő-Hewitt Legjobb Munkahely felmérés eredményei alapján döntöttek úgy, hogy a társaságnál tovább kell fejleszteni a belső kommunikációt. Ez annál inkább szükséges, mivel a BATH itteni tevékenysége földrajzilag széttagolt: a termelés Pécsett, a vezetőség és az adminisztráció Budaörsön található, az értékesítők pedig 14 elosztási központból kiindulva járják az országot.

JOHN PATERSON 1961-ben született Skóciában. A Glasgow Universityn végzett pénzügy szakon, utána kilenc évig különböző országokban dolgozott az olajiparban – előbb a Marathon Oilnál, majd a Shellnél – a pénzügy, a marketing és a stratégia területén. 1991-ben lépett be a British American Tobaccóhoz. Pénzügyekkel, kereskedelemmel, cégfelvásárlásokkal, stratégiai tervezéssel, vállalatirányítással foglalkozott Ázsiában, Európában, Oroszországban és Malajziában. 2000 szeptemberétől a BAT Hungary ügyvezető igazgatója. Feleségével és három gyermekével él. Rögbi és Forma-1 rajondó, amikor pedig ideje engedi, golfozik.

Az ezerfős cégnél más módszerek is segítik a kommunikációt. Minden osztály dolgozóinak havonta üzleti tájékoztatót tart vezetőjük, ahol a cég piaci helyzetét, eredményeit, a vállalattal kapcsolatos híreket ismertetik. A munkatársak örömmel fogadták a kezdeményezést. “Jó tudni, hogy hol állunk a versenyben, hiszen ettől függ, lesz-e biztos munkahelyünk” – mutat rá Botka Gábor gépkezelő. Minden dolgozó éves bónuszt kap, amelynek értéke nemcsak a saját, de a vállalati teljesítménytől is függ. Hamarosan a céggel kapcsolatos minden információ hozzáférhető lesz az intraneten, amelynek könnyebb elérése végett a gyárüzemekben és az elosztási központokban is fel fognak szerelni számítógépeket.

Az előző pécsi termelési igazgató honosította meg az üzleti reggelik rendszerét, ezt utódja is követi. Havonta egyszer nyolc kisorsolt résztvevővel reggelizik és beszélget együtt. “Ha jó hírem van, ilyen alkalmakkor közlöm először” – mondja az Üzbegisztánból származó Inna Lobanova, akit tolmács kísér a reggeliken. A jó szokást John Paterson ügyvezető igazgató is átvette Budaörsön.

4-6. helyezettek4. AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Kft. (11.)



• Árbevétele 1,32 milliárd forint • 85 alkalmazott • Fejenként 351 ezer forint HR-költség • Fejenként 8,93 nap tréning-idő • Az informatikai tanácsadó cég a legnagyobb magyar tulajdonú vezetői tanácsadó vállalat. Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Kft. az elmúlt esztendőben több szervezeti átalakuláson ment keresztül, az eredmény egy elkötelezett, megerősödött csapat lett, amely az átlagosnál jóval büszkébb saját vállalatára. Átlátható, tiszta feladatkörök, világos elvárások: ezek a legfőbb erősségei a társaságnak.

5. McDonald’s Kft. (3.)

• Árbevétele 10,12 milliárd forint • 2531 alkalmazott • Fejenként 17 ezer forint HR-költség • Fejenként 1,35 nap tréning-idő (a közölt négy adat a cég tulajdonában lévő éttermek adataival együtt, a franchise-tulajdonú éttermek nélkül értendő) • A McDonald’s-nél dolgozók a kijelölt célok teljesítésekor feljebb léphetnek a ranglétrán. A cég támogatja a dolgozók továbbtanulását: minden igénylőnek biztosítanak érettségire való felkészítést, ingyenes angolnyelv-tanfolyammal és felsőfokú vendéglátó-ipari végzettség megszerzésével pedig vezetőiket ösztönzik. Jó a hangulat, fiatalos a csapat. Egy kidolgozás alatti motivációs rendszerben a legjobb éttermi munkatársak különféle juttatásokat és vásárlói kedvezményeket kaphatnak a partnercégeknél.

6. National Instruments Europe Kft. (-)

• Árbevétele 0,98 milliárd forint • 188 alkalmazott • A fejenkénti HR-költségről nincs adat • Fejenként 1,17 nap tréning-idő • A kft. gyára Kelet-Magyarország egyik legjelentősebb, 2001 októberében indult zöldmezős beruházásaként valósult meg a Debreceni Ipari Parkban.

Az anyavállalat részt vett a Hewitt amerikai felmérésében is, s ott ugyancsak a legjobbak közé került. Az induló magyarországi csapat sikeresen átvette az anyacég humánpolitikáját, amelynek alappillére a dolgozók iránti elkötelezettség; így Debrecenben is megvalósult – angol kifejezéssel élve – a “fun place to work.” Így a gyárban lehetőség van a termelés menetétől függően a “csocsó” és az internet használatára is.

CSEREGYEREKEK.Hogy jobban tudatosítsák a vállalat különböző területeinek összetartozását, minden alkalmazott beül egy napra a kocsiba az értékesítők mellé, azok és a menedzserek pedig a gyárat látogatják meg. “A gyári dolgozók szívesen mentek ezekre az utakra, pedig a munkanap jóval hosszabb volt a szokásosnál” – számol be Újvári Csaba termelésvezető. “Mióta elkísértem egy elosztási képviselőt, jobban átlátom a cigarettaértékesítést” – igazolja az intézkedés hasznát Varga Attila gépmester.

A skót származású John Paterson is fontosnak tartja a rendszeres kapcsolattartást. Gyakran ellátogat az elosztási központokba és a gyárba, a budaörsi épületben pedig rendszeresen körbesétál és beszélget a munkatársakkal. “Egy konferencia vacsoráján John odaült hozzám, gratulált a munkámhoz, aztán megkérdezte, mit csinálnék másképpen, ha én lennék az ügyvezető. Először elképedtem, hogy egyáltalán tudja, mivel foglalkozom, aztán két órát beszélgettünk” – meséli Balatoni Zsófia adatbázis-menedzser. Ez nem ritka élmény az alkalmazottak körében, ugyanis a “Mit tennél, ha te lennél az én helyemben?” egyike Paterson kedvenc kérdéseinek. A tegeződés és egymás keresztnéven szólítása pedig a vállalati kultúra része.

“Mindig őszintén és hitelesen kell kommunikálni a munkatársakkal. Ha nyitott vagyok a véleményükre, nagyon jó ötleteket kapok tőlük” – vallja John Paterson. A vállalati nyitottság része, hogy az irodaházban a falak is üvegből készültek, ez alól az ügyvezető szobája sem kivétel.

“John dinamikus vezető, amit elhatároz, azt végigcsinálja” – jellemzi főnökét Anselmo Lívia kiemelt üzletlánc vezető. Ezt illusztrálja az a rajz Paterson szobájában, amelyen egy béka az őt éppen lenyelő gólya torkát fojtogatja. A kép felirata az ügyvezető jelmondata: Soha ne add fel!

ROTÁCIÓ. “Az elmúlt években felgyorsultak a változások” – véli Dömötör Viktória útvonal-tervezési asszisztens. Az ő munkaköre is részben annak köszönhető, hogy a vállalat egy éve bevezette a közvetlen értékesítés rendszerét, amely jelentős versenyelőny teremtett, ugyanakkor komoly szervezeti változásokkal járt együtt. Dömötör Viktória egyébként négy éve recepciósként kezdte a társaságnál, azóta több területet kipróbált, jelenlegi munkája során is több osztállyal kell együtt dolgoznia.

A cégnél kiterjedt karriertervezési rendszer működik, a leendő menedzsereket külön gyakornoki program támogatja, amelynek keretében több területen is dolgoznak, mielőtt vezetői pozícióba kerülnek. “Most készülünk, hogy a nem-menedzsment állomány részére is létrehozzunk egy tehetségbankot, ami a törekvő és új feladatokra vágyó dolgozók adatait és fejlesztésük lehetőségeit tartalmazza” – tájékoztat a tervekről Németh Andrea humán erőforrás igazgató. Aki szeretne munka mellett továbbtanulni, számíthat a cég támogatására, s a végzés után jó eséllyel az előmenetelre. A társaság előirányozta, hogy a megürülő vezetői pozíciók 80 százalékát belülről tölti be, ezért minden új állást belső fórumokon is meghirdetnek.

“Sok az előítélet a dohánycégekkel kapcsolatban: tradicionális, nehézkes szervezetnek képzelnek minket, ahol minden füstös” – mondja Bence Judit szervezeti kultúra menedzser. “Pedig a munkatársak kiválasztásánál nem szempont, hogy dohányoznak-e, és mint bármely más munkahelyen, csak a kijelölt dohányzókban lehet rágyújtani. Ami pedig a szervezetet illeti: egyáltalán nem vagyunk öltönyös-nyakkendős, kopogtatós cég. Bármikor oda lehet menni a felső vezetőkhöz is.” Szavait alátámasztja, hogy az irodaházban senkit nem látni öltönyben vagy kosztümben, és az ügyvezető is csak a fotózás kedvéért kötött nyakkendőt. “Oldott, baráti a légkör a cégnél, s az ügyvezető ezt alapjaiban támogatta” – erősíti meg Somlai Ákos IT-menedzser.

CSÚCSTECHNOLÓGIA. Az alkalmazottak értékelik a munkafeltételeket is. “A beruházásoknak köszönhetően sokat javult a technológia, biztonságosabb a munka, és kényelmesebben tudjuk teljesíteni a követelményeket” – mondja Gergely László főgépmester. “A dolgozók kérésére bevezették a légkondicionálást az üzemben” – teszi hozzá Kriszt Árpád filtergyártási üzemvezető. Az értékesítők a jó autókat dicsérik. Pedig nem könnyű a munkájuk: egy nap átlagosan 27 boltot kell végiglátogatni, s igen feszített a tempó. “Viszont magam osztom be az időmet és a feladatokat” – teszi hozzá Schwarcz István értékesítő.

Az egyedül dolgozó kollégák csak reggel és délután találkoznak az elosztási központban. Bár ilyenkor mindig elbeszélgetnek egy kávé mellett, a közösség összetartásában nagy szerepe van a rendezvényeknek is. “Minden régió meghatározott összeget kap, s a csapat dönti el, mire fordítják, mi bulizni mentünk” – meséli Domonkos Béla értékesítő. Rendszeresen szerveznek össz-vállalati eseményeket is, ilyen a karácsonyi buli vagy a nyári BAT-nap Pécsett, ahol egész nap sporteseményeken és más programokon vehetnek részt a dolgozók és családtagjaik. Az alkalmazottak gyerekeinek Mikulás-ünnepélyt tartanak.

A fizetést a dolgozók versenyképesnek találják, különösen elégedettek a választható béren kívüli juttatások rendszerével. Ebben mindenki maga döntheti el a megadott összeg erejéig, hogy mit vesz igénybe: nyugdíjpénztárt, üdülési csekket, étkezési utalványt, sportbérletet, cigarettajuttatást vagy egyebet. A munkatársak kedvezményes áron nyaralhatnak a cég ábrahámhegyi üdülőjében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik