Gazdaság

Az S & CO. Kft. Ügyvezetője – A minőség jegyében

Elvből nem vesz fel hitelt Némethné Varga Sarolta, aki Újpesten a világ legnagyobb The House of Villeroy & Boch fürdőszoba-felszerelést árusító boltot hozta létre.

Nem párnázott ajtajú irodai szobájából, hanem a pult mögül jön elém Némethné Varga Sarolta. Ez nem véletlen – mondja -, mivel hetente egy napot munkakörétől függetlenül minden alkalmazott közreműködik a közvetlen értékesítésben, hogy ne szakadjon el a vásárlóktól. “Én sem vagyok kivétel” – teszi hozzá.

Az S & CO. Kft. Ügyvezetője – A minőség jegyében 1A többszintes, 1400 négyzetméteres szalonban egymás mellett sorakoznak a vásárlók számára berendezett “minta-fürdőszobák”. “Addig ne is üljünk le beszélgetni, amíg nem nézett körbe, hogy ráérezzen a Villeroy-termékek feelingjére!” – ajánlja. Közben előkerül az üzlettárs, Németh Tibor – Varga Sarolta férje -, aki a cég pénzügyeit intézi, de inkább szeret csendben a háttérben dolgozni. Mint aki bölcsen tudja, a főszereplő úgyis a felesége. S valóban, elsősorban Némethné Varga Sarolta kitartásának és szakértelmének tulajdonítható, hogy az S & Co. Kft. ma a világban létező 156 közül a legnagyobb The House of Villeroy & Boch bemutatótermet működteti. A Villeroy & Boch egyébként 250 éves múlttal rendelkező anyavállalat, hajdani vásárlói közé tartozott többek között Mária Terézia, II. József, Vilmos császár és Napóleon is. Ma is patinás név a fürdőszoba-felszerelések piacán.

SZOLGÁLTATÁSOK VERSENYE. “Szerencsés vagyok, mert nagy tudású, szorgalmas kollégák vesznek körül. Úgy is szoktam mondani, nekem van jobb kezem, bal kezem, első kezem, hátsó kezem!” – kezdi Varga Sarolta, s rögtön egyik jobbkezére, Kricsfalussy Tamás marketingmenedzserre bíz, hogy kalauzoljon végig az üzletben. A The House of Villeroy & Boch bemutató rendszerre: vadonatúj “találmány”, a német anyacég 1997-ben dolgozta ki. Nevét leglátványosabb eleméről, a bemutatótermekben felépített házakról kapta. Az üzletben ugyanis nem az egyes termékek állnak a középpontban, hanem a berendezendő tér. “Nem egy mosdókagylót vagy egy csaptelepet kínálunk, hanem komplett lakóteret, amelyben a berendezési tárgyak minőségben, és stílusban is illeszkednek, s harmonikus egészet alkotnak. A vásárlónak nem mondom azt, milyen jó ez a masszírozó-zuhany, higgye el nekem, hanem arra kérem, tessék, kapcsolja be, próbálja ki!” – mondja Kricsfalussy Tamás. A bemutatóterembe állított kis kút fölé szerelt zuhanyfejekből zubog a víz, s érzékelteti, hogy a fürdőszoba-felszerelési piacon sem csak az árak és a termékek versenyeznek egymással, hanem a szolgáltatások is.

“Lemondtam arról, hogy olyan csaptelepekkel próbáljak versenybe szállni, amelyeknek csak azért ez a nevük, mert jön belőlük a víz” – mondja Némethné Varga Sarolta. A minőség melletti elkötelezettsége még az állampárti időkből fakad. A nyolcvanas évek elejétől a Budapesti Porcelángyárban dolgozott mint marketingvezető, s temérdek bosszúságot okozott számára, hogy az elavult gépsorokról konstrukciós hiba miatt sorozatban selejtes áruk kerültek le. “Reggeltől estig próbáltam segíteni a gyáron, utaztam, tárgyaltam, fejlesztési lehetőségeket kerestem, de nem sikerült. Ekkor határoztam el, hogy ha valaha egyszer kereskedést nyitok, csakis minőségi termékeket kínálok” – mondja. A rendszerváltás után két évvel, 1992-ben döntött úgy, hogy férjével saját céget alapít.

NÉMETHNÉ VARGA SAROLTA 48 éves, Miskolcon érettségizett, 1983-ban a Budapesti Porcelángyárban helyezkedett el mint piackutató-piacszervező. 1987-ben kereskedelmi-üzemgazdászi diplomát szerzett, s 1989-ben a cég kereskedelmi divíziójának igazgatója lett.

Hobbija: a munkája. Ikerlányai 1978-ban születtek, Noémi a Kertészeti Egyetem hallgatója, Natália főiskolás.

Az S & Co. Kft. törzstőkéje 45 millió forint, s ma már 14 alkalmazottal működik. A fürdőszoba-felszerelések magyarországi piacán a cég a középmezőnyben foglal helyet, a Villeroy-termékek hazai forgalmazásában az élen áll. A Villeroy & Boch áruinak magyarországi össz-értékesítési adata üzleti titok; szakértői becslések szerint évi 0,7-1,2 milliárd forintra tehető.

Elhatározásában támogatta családja is, hiszen ismerte a fürdőszobapiac minden szegmensét a gyártástól az értékesítésig, s emellett megfelelő kapcsolatokkal is rendelkezett. “Engem valóban nem lehet megvezetni. Emlékszem, az indulásunk után nem sokkal bővítettük a termékpalettát, s tárgyaltam egy kis olasz cég vezetőjével is, hogy padlólapot vásároljak tőle. Fagyállóként hirdette, de én már ránézésre, tapintásra is megállapítottam, hogy nem az. Aztán elvégeztem egy egyszerű próbát, rácseppentettem egy kis vizet. Ha fagyálló lett volna, nem szívódik fel rögtön a folyadék. Megköszöntem és visszamondtam az üzletet.”

NEM CSETTINTÉSRE MEGY. Az S & Co. Kft. fürdőszoba-nagykereskedésként indult, jó üzleti érzékkel használta ki azt a piaci rést, amit a fürdőszoba-felszereléssel foglalkozó kiskereskedések létéből adódott. Ezek többségének ugyanis nem volt sem kiépített kapcsolatrendszerük, sem tőkéjük ahhoz, hogy közvetlenül a gyártótól vásároljanak, s így az S & Co. megrendelői lettek. “A biztos forgalmat jelentő partneri kör azonban nem egy csettintésre alakult ki. Jártam az országot, s bemutatkoztam a viszonteladóknak. Akkor is átadtam a névjegyem és terméklistát, ha elhárítottak, mert már rendelkeztek beszállítóval. Délelőtt Békéscsabán, délután Nyíregyházán, másnap reggel pedig már Szombathelyen tárgyaltam. A kilencvenes évek közepén azonban erős konkurensek jelentek meg a hazai piacon. A nemzetközi hátterű építőanyag-kereskedelmi raktáráruházak a legolcsóbb termékkategóriákban törekedtek piacszerzésre. Végérvényesen kettévált a piac, olcsó tömeg-, és minőségi termékeket kínáló kereskedelemre. Varga Sarolta és Németh Tibor a lakossági igényekre figyelve döntöttek a közép- és felsőkategóriás termékek forgalmazása mellett.

A fordulópont 1995. volt, amikor a korábbi Alföldi Porcelángyár új tulajdonosának, a Villeroy & Boch Magyarország Rt.-nek az akkori kereskedelmi igazgatója megkérdezte tőlük: akarnak-e Villeroy-termékeket forgalmazni. “Alaposan átnéztem a katalógusukat, s azonnal igent mondtam. Sokan úgy vélték, nem fogadja el a piac, mert drága, de én azonnal felismertem a másságában, egyediségében rejlő lehetőséget” – emlékszik vissza az üzletaszszony a kezdetekre. Később kiutazott az anyacég, a Villeroy & Boch AG. mettlachi üzemébe, s személyesen tárgyalt az ottani igazgatókkal a forgalmazás mikéntjéről.

ELISMERÉS ÉS KUDARC. “Az én estémet már semmi nem tudja elrontani” – jelentette ki Luitwin-Guisbert von Boch, a Villeroy & Boch AG egyik tulajdonosa és vezetője tavaly november 29-én, az újpesti szaküzlet megnyitóján. A magyar üzletasszony az előtte való napokban már nem tudott nyugodtan aludni, de amint meghallotta Boch úr elismerését, abban a pillanatban elszállt minden feszültsége. Különösen amikor a német partner azt is hozzátette, a tulajdonosok lányainak bármikor biztosít státuszt a gyárában. Némethék főiskolás-egyetemista ikerlányai készítették ugyanis a bemutatótermek dekorációit.

Némethné Varga Sarolta újabb terveket sző, s nem szegi kedvét, hogy a fürdőszoba-felszerelési piacon is érezhető a recesszió, az S & Co. forgalma ugyanis dinamikusan növekszik: 2002-re 600 millió forintos árbevételt terveztek be, ami az első féléves adatok szerint reális cél. “Mindig is konzervatív pénzügyi politikát folytattam. Az S & Co. akkor terjeszkedett, ha előzetesen kitermelte erre a tőkét.” A House rendszert is saját erőből valósította meg, de hogy pontosan mennyiből, azt üzleti titoknak minősíti. “Sok tízmillió forintból” – mondja szűkszavúan, s azt reméli 5-7 éven belül megtérül a befektetés. A kudarc szó hallatán elgondolkodik, majd bevallja: őt is érte már. “Bosszankodom, de semmit sem tehetek, ha indulunk egy projekten, éjszakákon át tervezünk, elkészítjük saját költségen a bemutató helyiséget, majd végül a megrendelő egy tollvonással keresztülhúzza egész addigi munkánkat, s egy “nevenincs” cég terméke mellett dönt. Nem mondja, hogy legyen még egy ártárgyalás, vagy beszéljünk a színről. Indokolás nélkül elutasít. Ezt soha nem tudom megszokni.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik