Év eleje óta szállingóznak a pletykák a TV2 felső vezetői körében várható változásokról, a csatornánál azonban korábban kategorikusan cáfolták az effajta híreket. “Az igazgatótanács és a közgyűlés rendszeresen elismerését fejezte ki teljesítményéért a TV2 menedzsmentjének” – közölte Pintér Dezső, a tévétársaság elnöke február végén (Figyelő, 2002/9. szám). A múlt héten mégis sajtótájékoztatón jelentették be, hogy Tolvaly Ferenc vezérigazgató távozott tisztségéből, Pintér Dezsőt ugyanakkor megerősítették az elnöki poszton.
Médiaberkekben köztudott volt, hogy a csatorna két legmagasabb rangú vezetője nehezen jön ki egymással. Pintér a Horn-kormány idején politikai kapcsolatait bevetve nagyban hozzájárult a sikeres szerepléshez a frekvenciapályázaton. Pozícióját az elmúlt négy évben gyengítette azonban, hogy az Orbán-kormányt alkotó pártokkal korántsem sikerült jó viszonyt kialakítania. Pintér tehát háttérbe szorult, de mivel tavaly év végéig még ezt a csatornát nézték a legtöbben, nem volt ok a tulajdonosi beavatkozásra. A csatorna ügyeit illetően mindenesetre Tolvaly Ferenc vezérigazgatónak volt döntő szava, aki közvetve résztulajdonosa is az MTM-SBS Rt.-nek. A vezérigazgató Pintérnél jobb kapcsolatokat ápolt a Fidesszel. Ezt azok a híresztelések is alátámasztották, amelyek szerint az MTM Rt. TV2-beli részesedésének eladásáról tárgyalt a mostanában leginkább autópálya-építési megbízásairól ismert Vegyépszer Rt.-vel. A tárgyalások végül nem jártak eredménnyel – egyébként e megbeszéléseknek még a tényét is mindvégig cáfolták.
ROMLÓ MUTATÓK. Tolvaly pozícióját nem a kormányváltó erők választási győzelme ingatta meg, hanem az, hogy az év elején a kereskedelmi tévék piacán a rivális RTL Klub átvette a vezető szerepet, s a TV2 nézettségének visszaesése idegesíteni kezdte a többségi tulajdonos SBS Broadcasting SA-t. Ehhez minden bizonynyal a csökkenő reklámbevételek is hozzájárultak. Bár pontos adatok nem állnak rendelkezésre – a TV2 csak auditált adatokat közöl, így még sem a tavalyi, sem pedig az első negyedéves reklámbevételek nem publikusak -, az biztos, hogy a fő rivális RTL Klub (amely rendszeresen közzéteszi reklámbevételeit) piaci részesedése nőtt. Az RTL Klub közlése szerint januárban és márciusban 19, februárban 25 százalékkal emelkedett a havi nettó (ügynökségi jutalékok levonása nélküli) bevételük az előző év azonos időszakához képest, s ez – ha nem is feltétlen ugyanekkora arányban – minden bizonnyal csökkenést okozott a TV2 bevételeiben az összességében nem növekvő televíziós reklámpiacon.
ELVÁLÁS. Az SBS tehát képviselőket küldött Budapestre, s tevékenységük következménye Tolvaly távozása lett. A Figyelő információi szerint először csak azt az állapotot kívánták megszüntetni, hogy a vezérigazgató saját vállalkozásának, az MTM Kommunikáció Rt.-nek adjon megbízásokat. Erre azt a barátságos megoldást találták ki, hogy az MTM-SBS Rt. megvásárolja az MTM produkciós részét. Ehhez az MTM Kommunikáció Rt. az idén külön cégbe telepítette a műsorgyártási tevékenységet: a korábban is a kizárólagos tulajdonában lévő TELE Magazin Kft. nevét MTM Produkció Kft.-re változtatta, s attól kezdve ez végezte a gyártást. Az MTM-SBS tulajdonszerzését azzal indokolták, hogy arra a helyi gyártású műsorok jelentős növekedése miatt van szükség. Aminek viszont ellentmond, hogy ezekben a hetekben sorra mondanak fel az MTM-mel szerződésben álló munkatársaknak.
Az eredeti elképzelések szerint Tolvaly Ferenc még egy darabig maradhatott volna a vezérigazgatói székben, ám ez az állapot hirtelen megváltozott, s az egyik napról a másikra összehívott múlt heti sajtótájékoztatón bejelentették: Kereszty Gábor, a TV2 szerkesztője és producere lesz a vezérigazgató. A váltást azzal indokolták, hogy a most induló átfogó stratégiát megújult összetételű, fiatal és dinamikus vezetőkkel kívánják megvalósítani. A csatornának április közepétől új ügyvezető igazgatója is van: az amerikai David Stogel, aki eddig már több kelet-európai televízió indításában és működtetésében vett részt, Kereszty tehát nem egyedül irányítja a céget. Közös megegyezéssel távozott a csatornától Laluk Márta programigazgató is, akinek tevékenysége idején romlottak a nézettségi mutatók; utóda Poich Lóránd. A jelek szerint a pénzügyek szorosabb kézben tartását is indokoltnak tartották a tulajdonosok: Bedő Beatrix könyvvizsgáló személyében erősítést kapott a helyén maradó Szilágyi Miklós pénzügyi igazgató.
Egyelőre Tolvaly Ferenccel sem szűnhet meg a kapcsolat, legalábbis addig nem, amíg el nem adja az MTM részesedését a TV2-ben. Ez az ügylet ugyanis most ismét napirendre került.
Az új stratégiáról annyit közöltek, hogy fejlesztik a hír- és információszolgáltatást, valamint emelik a szórakoztatás színvonalát. A változás őszre már érezhető lesz.
A TV2 munkatársai körében olyan hírek terjedtek el, hogy a többségi tulajdonos SBS, amely eddig már többször is tőkét emelt a társaságban, nem kíván még több pénzt költeni a csatornára. Mivel a vezető szerep visszaszerzéséhez sok befektetésre lenne szükség, inkább megelégedne a biztos második helyezett pozíciójával, miközben az eredményességen költséglefaragással javítana. Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy a saját gyártású műsorok arányát a koncessziós szerződésben vállalt mennyiségre korlátoznák, kerülnék a drága produkciókat, több filmet szereznének be külföldről, s ennek megfelelően további létszámleépítésre is számítani kellene.
JÖVŐKÉP. Kereszty Gábor azonban a Figyelő kérdésére cáfolta, hogy a magas költségek miatt ne törekednének az első hely visszahódítására. “Az a célunk, hogy jó műsorokkal visszaszerezzük a nézők bizalmát. S majd a nézők eldöntik, melyik lesz a vezető csatorna” – mondta Kereszty, hozzátéve, hogy változatlanul fontosnak tartják a helyi gyártást. “Gazdaságilag megalapozott, kreatív produkciókat szeretnénk. Ha egy műsor várhatóan sok nézőt vonz, költeni fogunk rá” – állította a vezérigazgató. Arra a kérdésre, hogy amennyiben nem mérséklik a helyi gyártást, akkor vajon miért bocsátanak el embereket a frissen megvásárolt MTM Produkció Kft.-től, Kereszty úgy válaszolt, hogy szükségük van az MTM technikájára és megmaradó embereire is, de más kreatív szakemberekkel is dolgoznak.
Eddig ilyen kreatív szakembernek számított ő maga is, s felmerül a kérdés, hogy az új vezérigazgató adhat-e majd megbízásokat saját produkciós cégének, az Interaktív Műsorkészítő Kft.-nek, amelyben még Sváby Andrásnak és az MTM-SBS Rt.-nek van tulajdonrésze. Kereszty leszögezte, hogy ezt a helyzetet maga is összeférhetetlennek tartja, ezért szerződésében vállalta, hogy 30 napon belül kiszáll valamennyi vállalkozásából. Az Interaktívban meglévő tulajdonrészét várhatóan az MTM-SBS vásárolja meg.