Gazdaság

Régi-új szereplő az utazási piacon – Elhúznak a konkurenciától?

Felkavarta a hazai turisztikai piacot, hogy a TUI/Preussag konszern jelentősen megerősíti magyarországi tevékenységét. Akadt versenytárs, amely a minisztériumnál tett kifogást.

Először a 2002-es szezonra adott ki magyar nyelvű katalógusokat a világ legnagyobb utazási vállalkozásaként jegyzett német Touristik Union International (TUI) Group GmbH, amely ebben az évben már Budapestről is indít charterjáratokat.

Mindez biztos jele annak, hogy az évről évre terjeszkedő társaság keményen belevágott a közép- és kelet-európai térség, s ezen belül Magyarország meghódításába. A terv szerint 2002-ben nálunk egymilliárd forintos forgalmat szeretnének elérni heti 14 charterrel, 11-12 ezer fő utaztatásával. Valódi céljuk azonban, hogy néhány esztendő alatt 28-30 ezres közönséggel a különgépes utaztatás honi piacán feltörjenek a 20 százalékos részesedést jelentő második helyre.

Régi-új szereplő az utazási piacon – Elhúznak a konkurenciától? 1MINTA. “Magyarországot mintának tekintjük, mert GDP-jének növekedési üteme stabilan az európai átlag felett áll, az infláció mértéke kellően alacsony, a munkanélküliség aránya számos országhoz viszonyítva mérsékelt, s az unióba való belépése is küszöbön áll” – indokolja a konszern döntését Franz Leitner, a TUI egyik bécsi leányvállalata, a Gulet Touropa Touristik (GTT) GmbH igazgatóságának elnöke.

Ellentétben az egyik országos napilap múlt héten megjelent közlésével, miszerint a TUI még a nyáron megjelenik a honi piacon, a társaság már évekkel korábban képviseleti irodát nyitott Magyarországon, itteni leányvállalata a Touropa Magyarország Kft. A GTT – korábban Touropa Austria – 1995 óta van jelen nálunk, a TUI Magyarország Kft. pedig 1997-től a TUI Reisecenter Austria úgynevezett vezérügynökeként működik. Csákány Csaba, a két cég ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy a Touropa Magyarország eddig a bécsi indulású repülőgépes utak értékesítésének promóciós, információ szolgáltatási feladatait látta el. Ennek köszönhetően tavaly 3500 hazai lakos élt a GTT által kínált nyaralási lehetőséggel. A TUI Magyarország pedig egyrészt az anyavállalat földi egyéni (autós) kiutaztatásait, illetve repülős, autós beutaztatását segíti az említett módon; a múlt évben 37-38 ezren látogattak külföldre gépkocsival a Reisecenter szervezésében.

A TUI-csoport• A TUI irodát 1968-ban négy cég alapította Hannoverben

• A több cégvásárlás és egyesülés, valamint az eredményes működés következtében folyamatosan bővülő társaság tavaly beolvadt az elsősorban az acéliparban érdekelt Preussag AG-be, amely stratégiai döntés értelmében kivonul az iparból, s a turisztikai és szolgáltató tevékenységeit tartja meg, illetve fejleszti

• A TUI Group 2000-ben 18 millió ügyfelet utaztatott, forgalma elérte a 14 milliárd német márkát

• A csoporthoz 3658 saját utazási iroda, 75 utazásszervező cég, 88 repülőgép, a célterületeken 49 partnerügynökség és 270 szálloda tartozik

• A közép- és kelet-európai jelenlét megerősítését 1997-1998-ban Lengyelországban kezdték meg, ezt követte Magyarország, Szlovéniában, Horvátországban; Csehországban most teszik meg az első lépéseket

KAUCIÓ. A hazai versenytársakat ez a forgalom nemigen zavarta, ám a TUI erősebb jelenlétét sokan rossz szemmel nézik. Andor Györgyné, a Gazdasági Minisztérium engedélyezési és közigazgatási hivatalának vezetője elmondta, kaptak bejelentést, hogy bár a Touropa Magyarország az idegenforgalmi területen működik, mégsem fizette be a kötelező biztosítékot, a minimum 20 millió forintos kauciót. Ez azonban ma már nem igaz, mert a TUI-csoporthoz tartozó mindkét magyar cég letette a kauciót.

Csákány Csaba szerint ők sem utazásközvetítéssel, sem utak bizományosi értékesítésével nem foglalkoznak – ezt az anyacéggel szerződött 120 iroda végzi -, az utazásszervezés pedig eleve az osztrák tulajdonosok tevékenységi körébe tartozik, így a jogszabály alapján nekik nem is kellene kauciót letenniük. Ennek ellenére úgy döntöttek: a 2002-re tervezett 1 milliárd forintos forgalmuk után befizetik a 20 százalékot jelentő 200 millió forintot.

Régi-új szereplő az utazási piacon – Elhúznak a konkurenciától? 2Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Közvetítők Szövetségének elnöke azzal számol, hogy kemény konkurenciát teremt majd a TUI a hazai piacon, mivel az eddiginél komolyabb jelenlét bővülő kínálattal jár. A kevésbé tőkeerős, hasonló választékot nyújtó irodák számára érthetően nem kedvező a TUI térnyerése.

Békefi Veronika, a német Thomas Cook konszernhez tartozó, idehaza a legnagyobbak közt jegyzett Neckermann Utazás Kft. ügyvezető igazgatója nem tart a konkurenstől, mert úgy látja, hogy a hét éve már saját iroda- és ügynökhálózattal rendelkező, utazásszervezéssel is foglalkozó cégük nemcsak sokkal ismertebb idehaza, de ügyfélkörük is jóval nagyobb, ráadásul az árszintjük is kedvezőbb. Biztos benne, hogy erős hátterű szereplővel bővül a hazai piac, így átrendeződést tart elképzelhetőnek, ám szerinte ez többéves folyamat lesz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik