Meglesz a 150 ezer darabos értékesítés – Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke december elején már majdnem biztos volt benne, hogy az évek óta rendre emelkedő forgalom jóvoltából ismét sor kerül a már megszokott rekorddöntésre, s így 2001-ben egy újabb lélektani határt sikerül átlépni a hazai újgépkocsi-értékesítésben.
Csupán 1707 autón múlt, hogy a személyautók szegmensében nem teljesült ez a várakozás. Ez már mutatja az újautó-eladás kilátásait beárnyékoló tendenciák múlt év végi felerősödését (Figyelő, 2001/51-52. szám). Az új kocsik iránti érdeklődést ugyanis 2001-ben erősen visszavetette a meglódult használtautó-import: tavaly a 2000. évinél négyszer több, mintegy 60 ezer használt autó érkezett az országba.
ÓVATOSAN. Az idei kilátásokról egyelőre óvatosan nyilatkoznak a szakértők. Győző Gábor a múlt évi 13,5 százalékos (még Suzuki nélkül számított) növekedést követően összességében 10 százalékos bővüléssel, azaz mintegy 164 ezer darab új személyautó eladásával számol. A várhatóan tovább javuló tendencia azonban nem feltétlenül tükrözi az életszínvonal ilyen mértékű javulását. Inkább az immár 11 éves átlagéletkorú autópark lecserélésének kényszere játszik mind nagyobb szerepet a vásárlói döntésekben. Ezt segíti, hogy a hitelek feltételei lassan kedvezőbbé válnak. Nem számolnak komolyabb növekedéssel a Porsche Hungáriánál. Túl sok a beérkező használt autó, a parlamenti választások után pedig nem tudni, élénkülés vagy stagnálás következik-e majd a beruházásokban. Márpedig ezek a folyamatok szinte azonnal megmutatkoznak az autó iránti keresletben.
Az értékesítés alakulásában ugyanakkor sok múlik majd az MGE-hez az idén január elsején csatlakozott vezető márkán, a Suzukin. Tihanyi Tamás, a cég marketingvezetője mértéktartóan nyilatkozik, várakozásai szerint a tavalyit alig meghaladó, 30 ezer darabos – 20 ezer Swift, 10 ezer Wagon R+ – lesz a belföldi értékesítés. Segíthet a terv megvalósításában, hogy a Swift megkapta az idén az Euro 3-as környezetvédelmi előírásoknak megfelelő tisztább motort. “Óvatos optimizmus” uralkodik az Opelnél is, e cégnél szintén annyit terveznek, mint amennyit tavaly sikerült elérni.
A visszafogott tervek ellenére, úgy tűnik, nem volt rossz az évkezdet, hiszen elmaradt a karácsonyi bevásárlásokat rendszerint követő uborkaszezon, így megvan az esélye annak, hogy 2002-ben az MGE ügyvezető elnökének prognózisa valósággá váljon. Pláne, hogy az autóvásárlási kedvet egyelőre a nyomott üzemanyagár és az autómárkák árversenyéből fakadó viszonylagos olcsóság is fokozza.
Miközben az újév kilátásai még meglehetősen ellentmondásosak, tavaly nem változott a helyzet: a sláger a kicsi, olcsó kocsi maradt. Az MGE-tag importőrök által értékesített 119 ezer és az akkor még nem tag Magyar Suzuki által eladott 29 darab, összesen 148 ezer új gépkocsi csaknem fele ugyanis kis- és miniautó volt. Ha ehhez hozzászámítjuk az alsó középkategóriát, alig több mint 31 ezer darab marad az ezeknél nagyobb kategóriák számára. A vásárlók pénztárcájának vastagságában egyre nagyobb a különbség. Ezt tükrözi, hogy míg az egyesületi tagok adatai szerint majdnem 30 százalékkal ugrott meg a kisautók értékesítése, a megelőző évihez képest kétszer annyi egyterűt és csaknem négyszer annyi prémium terepjárót vásároltak a magyarok.
ÉLBOLY. A legtöbb autót 2001-ben is a Suzuki adta el, ezt követte az “örök második” Opel, a további sorrend: Renault, Volkswagen, Peugeot, Skoda, Fiat, Citroën, Ford (lásd a táblázatot). A gyártó-forgalmazók versenyében azonban változást hozott a Porsche Hungaria mint legnagyobb importőr – haszonjárművekkel együtt – 30 ezer darabot meghaladó rekordja, amellyel lepipálta még Suzukit is.
Az élbolyba tartozó Renault 58,4 százalékkal növelte az eladásait. A konkurensek szerint a nagy ugrásban sokat segített az ügyes árpolitikával és kőkemény marketinggel támogatott családi “csöppség”, a Thalia térhódítása. Hasonlóan irigylésre méltó növekedésre volt képes a Citroën is. Alig maradt el a növekedés ütemében, darabszámban pedig jócskán le is pipálta ezt a szintén PSA érdekeltségű Peugeot. A márka itteni sikerében oroszlánrésze volt a 307-esnek.
A növekedés ütemében egyébként mégsem a franciák vitték el tavaly a pálmát, hanem a Hyundai (Figyelő, 2002/3. szám), hiszen a márka az előző évi forgalom 279 százalékát teljesítette. Ezt Tóth Sándor, a Hyundai Auto Hungary ügyvezető igazgatója azzal magyarázza, hogy a katasztrofális 2000. évet követően tavaly nem voltak szállítási akadályok. Az idén már a haszonjárművekkel együtt összesen 2500 autó értékesítését tervezik Magyarországon. A Jaguar minden idők legnagyobb sorozatú típusának, a két éve bevezetett S-type-nak köszönheti az értékesítési rekordját. Amint azt a Jaguar Hungary ügyvezetője elmondta, a 2001-ben eladott 84 után 120-150 “nagymacska” az idei terv, amelyben már a vadonatúj X-type-ra is számítanak. Az elmúlt évnek nagy vesztesei is voltak, mint például a KIA és a Proton, amelyek felét sem érték el a 2000. évi forgalmuknak.