Gazdaság

Programcsomagok csatája – Dávid és Góliát az irodában

A piacvezető Microsoft jogi eszközökkel próbálja megnehezíteni egy új magyar nyelvű termék bevezetését.

Jó szokás szerint a karácsonyi vásárlási lázat akarta kihasználni új irodai szoftverterméke bevezetéséhez a MultiRáció Kft. A piacvezető Microsoft Office konkurenseként fellépő termék rajtja azonban nem sikerült jól, mert a Microsoft jogi képviselete faxüzenetben szólította fel a tavaly december 13-án piacra dobott MagyarOffice nevű irodai programcsomag forgalmazóit: bojkottálják a fogyasztók megtévesztésére szolgáló szoftver eladását. “A karácsony előtti időszakban sürgősen szükség volt a tisztességtelen magatartás megfékezésére, mert ilyenkor olyan ütemű a vásárlás, hogy az nagy károkat okozhat ügyfelünknek” – magyarázza a szokatlanul kemény fellépést Lehmann László, a redmondi székhelyű Microsoft Corporationt képviselő Freshfields Bruckhaus Deringer iroda ügyvédje.

Programcsomagok csatája – Dávid és Góliát az irodában 1Banai Miklós, a szoftvert gyártó MultiRáció Kft. ügyvezetője mindezt másképp gondolja. “Nem látjuk megalapozottnak a felhívást. A Microsoft jogi képviselője által a kereskedőkhöz elküldött körfaxban az office szó használatába próbáltak belekötni, a logóról még szó sem volt. A Microsoft kárt okozott nekünk azzal, hogy késleltették a termék bevezetését. A Media Markt és az Office Depot áruházak az ügyvédi iroda nyomására egy hétig visszatartották az eladásokat” – számol be az ügyvezető.

A világ legnagyobb szoftvercége ráadásul nemcsak a kereskedőket igyekezett eltéríteni a termék forgalmazásától, hanem a bevezető kampány hirdetéseit leadó rádióállomásokat is. Ez azonban nem vezetett eredményre, mind a négy velünk szerződött adó a szerződésben foglalt időben pontosan sugározta a reklámokat – mondja Banai.

Tény, hogy az eredetileg kifogásolt elnevezés megtévesztő volta csak nehezen lenne bizonyítható, hiszen az irodai alkalmazásra utaló office szó már évek óta része a Sun Microsystems StarOffice programcsomagja elnevezésének, amelynek magyarításával készült a kifogásolt termék (lásd külön írásunkat). A logó színei ugyan hasonlítottak a Microsoft termékénél használtakhoz, ezt azonban ügyvédi megkeresésre a MagyarOffice gyártója kifehérítette. Így a grafika is jobban érvényesül, és a honlapon a gyártó feliratban hívja fel a figyelmet, hogy a termék az OpenOffice-ra alapuló továbbfejlesztés. Mindez tükrözi jó szándékukat, így nem értik, miért lépett fel velük szemben ennyire ellenségesen a Microsoft.

Piaci igényre építveA MultiRáció Kft. 1996-ban alakult, alkalmazottai jórészt fizikus és közgazdász szakemberek. A cég gazdasági jellegű informatikai rendszerek kidolgozását végzi, megrendelője volt többek között a Munkaügyi Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, vagy a Fővárosi Vízművek Rt. Árbevétele tavaly 100 millió forint volt. A vállalkozás a MagyarOffice irodai programcsomag fejlesztését 2001 augusztusában 900 kis- és középvállalat bevonásával végzett piackutatása után kezdte el. Kiderült ugyanis, hogy e kör 10-20 százaléka hajlandó volna megvásárolni egy magyar nyelvű, olcsó irodai csomagot. A MagyarOffice a StarOffice nevű nyílt forráskódú program magyar nyelvű, továbbfejlesztett változata. A programot eredetileg a StarDivision nevű német cég dolgozta ki. A vállalatot a Sun Microsystems megvásárolta, és tavaly úgy döntött: szabadon hozzáférhetővé teszi a StarOffice forráskódját. A MultiRáció erre alapozva alkotta meg a MsOffice-szal konkuráló programcsomagot.

A Microsoftnak nem feltétlenül érdeke, hogy az ügy bíróság elé kerüljön – ismeri el Lehmann Gábor is. Kijelentése mögött valószínűleg az a megfontolás rejlik, hogy az egyébként is megtépázott imázsú – ám vitathatatlanul jól teljesítő vállalat – még egy megnyert perrel is többet veszítene az ügyön, mint amekkora győzelmet a számukra pozitív bírósági döntés jelentene.

“Nem azt kifogásoljuk, ha valaki saját termékkel jelenik meg, hanem, ha azt nem saját termékeként adja el. Mert akkor az általunk kifejtett marketingtevékenység babérjait akarja learatni, ami pedig kimeríti a vevő megtévesztését” – mondja Gaál Péter, a Microsoft Magyarország Kft. marketingigazgatója, miközben hangsúlyozza: vállalata nem a konkurencia érvényesülését kívánja akadályozni.

Gaál Péter ugyanakkor magabiztosan állítja, hogy a MagyarOffice nem befolyásolhatja az MsOffice piaci pozícióját. Állításával azonban nem mindenki ért egyet, s a Microsoft legnagyobb globális versenytársánál úgy látják, hogy nem megfelelő módszert alkalmaz a Microsoft a konkurens termék ellen. “Az ügyet a mi jogászaink is megvizsgálták, és megállapították, hogy a bojkottfelhívásnak nem volt alapja” – mondja Szkurka János, a Sun Microsystems Kft. marketingigazgatója, aki nem tartja kizártnak, hogy a MagyarOffice néhány százalékpontot igenis lefarag Microsoft részesedéséből. “Az államigazgatásban élénk érdeklődés mutatkozhat egy ilyen termék iránt” – jósolja. Kijelentését a csomag kedvező, s nagyobb tétel megvásárlása esetén még tovább csökkenthető árára alapozza: az MsOffice százezer forintnál is magasabb árával szemben a 18 ezer forintos MagyarOffice vonzó alternatíva lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik