Úgy tűnik, a legendás vasas szolidaritásnak is vannak határai, ha kőkemény kereskedelmi érdekek forognak kockán. Hiába társult tagja a Dunaferr az Európai Unió (EU) legnagyobb acélipari érdekvédelmi szervezetének, ez sem óvta meg attól, hogy az Európai Vas- és Acélipari Szövetség (Eurofer) antidömping eljárást kezdeményezzen ellene az Európai Bizottságnál.
“A magyar vállalat aktívan részt vesz a szervezet mindennapi tevékenységében, de a tagok ettől függetlenül fenntartják maguknak a jogot a közös fellépésre, ha veszélyeztetve látják az érdekeiket” – hangsúlyozta a Figyelőnek Golden Moffat, az Eurofer külkapcsolatokért felelős igazgatója. Az Európai Bizottság a befolyásos érdekképviselet panaszának helyt adva tavaly december 20-án antidömping vizsgálatot indított több állam, köztük Magyarország ellen. Hazánkkal, egészen pontosan a Dunaferr-rel szemben az a vád, hogy a melegen hengerelt acéltermékek olcsó, dömpingáron történő értékesítésével kereskedelmi károkat okozott a közösségnek.
Az antidömping vizsgálat megindításához bizottsági források elmondása szerint a panaszos félnek – jelen esetben az Eurofernek – meggyőző bizonyítékokat kellett felmutatnia arról, hogy a magyar import károkat okozott a közösségnek. Az Eurofernek mindenekelőtt azt kellett igazolnia, hogy összefüggés van az acélimport és a belső piaci körülmények romlása között. A szervezet külkapcsolatokért felelős igazgatója a panasz bizalmas jellegére hivatkozva nem kívánt konkrét számokat elárulni arról, hogy az Eurofer szerint hol követett el dömpingvétséget a magyar acélexportőr. A brüsszeli székhelyű szervezettől korábban kiszivárogtatott információk szerint – amelyeket Golden Moffat sem cáfolt – a gyanúba keveredett hat országból (Magyarországról, Szlovákiából, Törökországból, Egyiptomból, Iránból és Líbiából) a melegen hengerelt acéltermékek a belföldi áraknál akár 45 százalékkal is olcsóbban kerültek az unió piacára. Ugyancsak az Eurofer 360 millió euróra becsülte az olcsó acélimport miatt az Európai Uniónak okozott károkat.
A mechanizmusAz Európai Bizottság már az eljárás megindításáról szóló döntés másnapján egy kérdőívet küldött Magyarországra, amelynek megválaszolására a dömpingeljárás szabályai alapján 47 nap áll a Dunaferr rendelkezésére. Brüsszel ugyancsak az eljárást keretében helyszíni vizsgálatot is tervez, amelyet elvileg jogában áll megtagadni a gyanúba keveredett cégnek. A dömpingellenes eljárás maximális időtartama 15 hónap lehet. Az ideiglenes szankció 6 hónapra szól, és ezt követően válhat “véglegessé”, általában 5 éves időtartamra.
Dömpinggyanú esetén az egyik első dolog, amit megvizsgálnak, hogy az érintett cég a hazainál alacsonyabb árakon exportálja-e termékét az Európai Unióba. Úgy tűnik, hogy a Dunaferr elleni vizsgálat megindításához is ez szolgáltatta az egyik érvet. Mind a bizottságnál, mind az Eurofernél hangsúlyozzák, hogy a belső piaci körülmények drámai megváltozása önmagában nem elegendő ok az antidömping vizsgálat megindításához, ahhoz az exportőrök helytelen piaci magatartása is szükséges feltétel. Az unió acéliparát sújtó dekonjunktúra, az értékesítési lehetőségek beszűkülése és a dömpingvádak között mindenesetre van kapcsolat – ezt kár is lenne tagadni. “A gazdasági fellendülés idején a dömpingellenes eljárások száma is csökken” – mutatott rá az összefüggésre egy brüsszeli szakértő. Az Eurofer adatai szerint 2001-ben az előző évhez képest 7 százalékkal nőtt az unióba irányuló acélimport, miközben az EU termelői 3 százalékkal kevesebb acélterméket voltak képesek elhelyezni a külső piacokon.
A témához értő semleges megfigyelők szerint a dömpinggyanúba keveredett és abban elmarasztalt cégeket jókora anyagi károk érhetik. Ez akkor is igaz, ha a Dunaferr – Magyarország preferenciális elbánásából következően – megmenekülhetne a büntetővámoktól, ha a vizsgálat során elmarasztalnák. A kedvezményezett státus ugyanis lehetőséget nyújt arra, hogy az érintett cég a megalázó büntetővámokat “árrendezésre” váltsa, ami gyakorlatilag egyet jelent az exportárak megemelésével. Ilyen “önkéntes” áremeléssel azonban a dömpingvétségben elmarasztalt cég tulajdonképpen ellehetetlenül a piacon – mutatnak rá szakértők arra, milyen súlyos következményekkel járhat egy vállalat számára a beigazolódott dömpingvád.