Gazdaság

Big Fish – Merre tovább?

Egy tragikus baleset miatt elvesztette két meghatározó vezetőjét a népszerű internetes tervező cég, a Big Fish. Az egyedül maradt tulajdonossal a fiatal vállalkozás rendezte sorait, de jövője kérdéses.

Mi történik egy kis internetes cégben, ha a látványos felfutást követően egy éven belül, egy tragikus baleset miatt elveszíti két alapító tagját? A kérdés nem csupán költői, hiszen a gyorsan fejlődő, és befutott internetes dizájn cég, a Big Fish egyedül maradt tulajdonos-vezetőjének most éppen ezzel a problémával kell szembenéznie. Néhány héttel ezelőtt ugyanis, a CeBIT-ről hazatérőben, két, a piaci körökben is elismert, igen tehetséges huszonéves fiatalember, Rácz Márton és Bossányi Kristóf autója kisodródott az M1-es autópályáról, fának ütközött, majd kigyulladt, s mindketten életüket vesztették.

Big Fish – Merre tovább? 1MARADNAK AZ ÜGYFELEK. A hír nem csupán a húsz főt foglalkoztató vállalkozás bensőséges viszonyban lévő csapatát rázta meg, hanem az egész webtervező szakma felsorakozott, s együttérzéséről biztosította a cégnél dolgozó srácokat. S ami üzleti szempontból fontosabb: a megrendelők sem pártoltak el a Big Fishtől. Az első megrázkódtatáson immár túlesett Boris Mihály is, aki a harmadik kulcsemberként a szükséges tőkét, menedzsment szakértelmet és néhány megrendelést vitt egy évvel ezelőtt, az akkor még egy padlásszobában működő vállalkozásba. Boris, aki főállásban a ConCorde Értékpapír Rt. operatív igazgatójának posztját tölti be, ma már látja a kivezető utat a szomorú helyzetből. Mint mondja, már a tragédiát követő héten rendezték soraikat: a szakmai vezetést Barcsay Erikre bízták, aki korábban az egyik legnagyobb projektet is sikeresen vezette: a Pesti Est internetes megjelenését valósította meg. Ő Rácz Kristóffal, Rácz Márton öccsével dolgozik együtt. A felelősségi viszonyok elrendezését követően sorra tárgyalóasztalhoz ültek a nagy ügyfeleikkel, akik Boris szavaival élve “letették asztalukra hűségnyilatkozataikat”. Sőt, mint a tulajdonos-vezető megjegyzi, azóta már két-három újabb megrendelés is befutott. Ők készítik például a Campona áruház weblapját, valamint egy svéd internet portál tervezésére is megbízást kaptak. Várhatók még további külföldi megrendelések is, például Ausztriában és Hollandiában is üzleti partnerre akadtak. A külföldi piacokra ugyan nagyon nehéz betörni, ám a szaktudásuk megvan hozzá, nem is beszélve arról, hogy a hazai óradíjak a nyugat-európaiaknak csupán 25-30 százalékát teszik ki.

Konszolidálódó webpiacAzoknak az internet üzletágban érintett cégeknek volt nagy szerencséjük, amelyeknek tavaly őszig sikerült tőkét gyűjteniük a piacról – vallják egyöntetűen a webüzletágban érdekeltek. Ezen – jellemzően kockázati tőkebefektetők, esetleg stratégiai tulajdonosok által megtámogatott – internetes cégek most nagy eséllyel képesek lesznek átvészelni a tőkeínséges időket. A kicsiknek viszont, amelyek általában webes megjelenéssel (dizájn, programozás), internetes reklámozással, e-kereskedelemmel és tanácsadással foglalkoznak, nagyon nehéz dolguk lesz, ugyanis ebben a szektorban igen magas a hozzáadott érték. A hozzáértő munkaerő pedig drága hiánycikk Magyarországon, a keresleti oldal pedig sok tekintetben bizonytalan. A megfelelő tőkeerő hiányában ezért néhány ínségesebb hónap elegendő lehet a cégek megingásához. A Big Fish ebből a szempontból jó helyzetben van, hiszen a legismertebb, referenciákkal bíró cégek közt szerepel: a jól sikerült 2000. év és a stabil megrendelés-állomány egyelőre biztos hátteret ad.

A fenti, szűken vett internetes piac összbevételét 1-2 milliárd forintra becsülik a szakértők. A keresleti potenciál ugyanakkor igen nagy, hiszen a GKI, a Webigen és a Sun idei közös felmérése szerint a vállalkozásoknak mintegy fele tervezi, hogy egy-két éven belül internetes stratégiát dolgoznak ki. Jelenleg azonban a cégeknek csupán 16 százaléka foglalkozik az internettel és annak üzleti lehetőségeivel stratégiai szinten.

SZKEPTIKUSOK. Bár a nem túl sok szereplős szakmát megdöbbentette a hír, Boris Mihály szerint senki nem élt vissza a helyzettel, azaz a konkurensek nem igyekeztek elcsábítani a munkatársaikat. Az értékes munkaerő ezzel a cégben marad, ám a két kulcsember kiesése miatt kérdéses, hogy a “légüres térbe került” kis vállalkozásnak hosszabb távon sikerül-e talpon maradnia. Név nélkül nyilatkozó, a szakmában jól értesült cégvezetők kissé szkeptikusak a Big Fish jövőjét illetően. Állításuk szerint egy ilyen apró és fiatal társaságnál nagyon sok múlik a menedzserek személyén, akik egyben alapítók és tulajdonosok is. Az ő szakmai irányításuk nélkül nehéz lesz talpon maradnia a BigFishnek. Egy ebben a fázisban lévő cég esetében még nagyon korai vállalatról beszélni; bár a pozíciók már le vannak osztva, elengedhetetlen a “kézi vezérlés” a hozzáértők részéről. A jövő így azon áll vagy bukik, hogy ki veszi át most az irányítást. Az elhunyt párost a szakmában kiemelkedően tehetségesnek tartották, s ezért a vezetőválasztás kérdésével mielőbb foglalkozni kell. Azt Boris Mihály is elismeri, hogy a két fiú nem csupán minden idejét, de a “lelkét is belevitte” a cég felépítésébe. Arra is emlékeztet viszont, hogy – ellentétben több kisebb netes vállalkozással – a BigFishnél nagyon alaposan “megválogatták” az ügyfeleket. Ezek – például az internetes áruházat üzemeltető GRoby, az Est-csoport, a Habostorta.hu, vagy a ConCorde – továbbra is megbíznak a cégben.

A múlt évre 55 millió forintos árbevételt és 12 milliós nyereséget kimutató Big Fish tulajdonosa optimista, az idén 100 millió forint feletti árbevételt vár. A cégnél nyereségről szóló terv egyelőre nem született, ám mivel a piacon szűkülnek a marzsok, a működés pedig egyre drágább, nem valószínű, hogy sikerül túlszárnyalni a tavalyi profitot.

Big Fish – Merre tovább? 2 ÚJÍTÁSI SZAKASZ. Boris Mihály úgy véli, a legnagyobb, honlapjaikkal már megjelent cégek közül még az idén sokan rá fognak eszmélni, hogy az eddig a hálón lévő oldalaik minősége “több mint felejthető”. A bankok esetében már elindult ez a folyamat, e körben néhányan már az új generációs, látványos internetes megjelenésükön gondolkodnak. A kedvező folyamatok ellen hat, hogy sok cégnél még csak most ismerkednek az internet lehetőségeivel, és megelégszenek azzal, hogy 200-500 ezer forintos áron valamilyen “sufni-céggel” készíttetik el oldalukat. Ezek azonban még az alapvető marketingkövetelményeknek sem igazán felelnek meg. Boris szerint egy igazán színvonalas nagyvállalati weboldal elkészítésére 3-4 millió forintot kellene rászánnia a megrendelőnek. Sőt, egy autógyártó “mindentudó” honlapja 10-15 millió forintba is belekerülhet, ami azonban – tekintettel az imázsépítés fontosságára – viszonylag gyorsan megtérülő beruházás lehet. A szomorú esemény ellenére az élet a BigFishnél is megy tovább, s a kreatív, elhivatott és tehetséges huszonéves cégépítők nagyra nőtt “gyermeke” remélhetőleg képes lesz megállni a saját lábán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik