Gazdaság

NETES VÁSÁRLÁS – Ne aggódj!

A Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) eddig kifejezetten megtiltotta ügyfeleinek, hogy bankkártyájukat internetes vásárlásra használják, októbertől azonban egyenesen buzdít a világhálós shoppingolásra. Olyan – a Fotex-csoporthoz tartozó S@feNet által kifejlesztett – szolgáltatást vezet be ügyfeleinek, amely az eddiginél sokkal biztonságosabbá teszi a kártyák használatát az interneten. A Don’t worry fantázianévre elkeresztelt, Visa kártyán alapuló szolgáltatástól igazi áttörést várnak az internetes kereskedés elterjedésében. A netes vásárlás kerékkötője eddig a kellő biztonság hiánya volt. Az autorizálási láncot ugyanis a kereskedő és a bank alkotta, és csupán azt vizsgálták, van-e fedezete a megterhelt bankszámlának. Ha pedig a bank engedélyezte a pénz lehívását, ezzel kimondta az áment a vásárlásra is, ám nem derült fény például a jogtalan kártyahasználatra. Az Andrassew Ákos Malév-pilóta szabadalmára alapozott rendszerben viszont a tranzakciót maga a kártya tulajdonosa hagyja jóvá. Az autorizálási lánc két újabb taggal bővült: a bankszámla megterheléséről információt kap egy távközlési cég is – ez esetben a Westel Rt. -, amely SMS-t küld a bankszámla tulajdonosának. A pénz átutalására és a termék kiszállítására pedig csak abban az esetben kerül sor, ha 16 órán belül megérkezik a vásárló jóváhagyó válasza, egy titkos PIN-kód kíséretében.

A profit lecsapolásában a S@feNetnek jut a kulcsszerep: a fő bevételi forrás a kereskedő cégektől remélt (egyelőre) havi 3 ezer forintos szolgáltatási díj lenne, az ügyfelek pedig minden egyes elküldött SMS-ért 30 forintot fizetnének.

Az esztendő hátralévő 3 hónapjának igen nagy a tétje: ugyan Várszegi Gábor, a Fotex Rt. elnöke igazi nemzetközi karriert jósol a világon eleddig egyedülálló szolgáltatásnak, a VISA szakemberei árgus szemekkel figyelik a hazai fejleményeket, a K&H és (a Fotex reményei szerint) még számos csatlakozó hazai bank ügyfeleinek vásárlásait, a szolgáltatást pedig csak kedvező tapasztalatok esetén ajánlják ki a külföldi piacokra.

Nem kérdéses, hogy a vállalkozás végső sikere a nemzetközi fogadtatáson áll vagy bukik majd: a hazai internetes értékesítést uraló Fotex forgalma például még mindig nem haladja meg a napi egymillió forintot, és reményeik szerint – a választék lényeges bővítésével – az év végére 4-5 millió forint lesz a napi bevételük. Ezzel szemben az Egyesült Államokban tavaly 80 millió fogyasztó mintegy 61 milliárd dollárt hagyott az internetes kereskedésekben, és ez a kiskereskedelmi forgalomnak még minidig csupán 1,4 százaléka volt. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik