Pizzás dobozokon, német-olasz keverék nyelven hirdeti a müncheni Tanto internetcég, milyen remek és szórakoztató nála dolgozni. Abból a megfontolásból indulnak ki, hogy az informatikusok kedvenc eledele a pizza, így biztosan elérik potenciális munkavállalóikat. A hasonló profilú Ahead/Valtech munkaerő-toborzói ugyanakkor kalózruhát öltenek – olvasható a Spiegel német hetilapban -, s divatos éttermekben, szórakozóhelyeken igyekeznek felkelteni az informatikusok érdeklődését vállalatuk iránt. Mindkét technika jól szolgálja annak a képnek a kialakítását, hogy fiatalos, jópofa vállalat keres új munkatársakat. A humán erőforrás (HR) szakemberek már marketing- és PR-eszközöket is felhasználnak munkájukban. Célszerű hosszú távon gondolkodva jó imázst kialakítani a munkavállalókban. Ez nemcsak a toborzást könnyíti meg, de akár pénzben is megtérülhet. A köztudottan jó karrierlehetőséget, képzést, kellemes légkört nyújtó, vagyis jó imázzsal bíró cégeknek valamivel kevesebbet kell fizetniük egy-egy pozíció betöltőjének, mint azon vállalatoknak, amelyek ilyesmit nem tudnak felmutatni. Ráadásul, ha egy munkahely valóban vonzó, az alkalmazottak jobban tudnak azonosulni vele, s elkötelezettebbé válnak iránta. Ezen előnyök ismeretében Magyarországon is nő a jelentősége a vállalati imázs kialakításának, s a cégek foglalkoznak is ezzel, bár módszereik egyelőre nem olyan harsányak, mint a tengerentúlon (lásd külön írásunkat).
“A munkaerő-piacon bizonyos végzettségű emberekért meg kell küzdeni, ezért – bár a fizetés még mindig domináns szerepet játszik – a nagy cégek mind változatosabb eszközökkel harcolnak” – tapasztalja Mercsák Andrea, a Ford közép- és kelet-európai humán erőforrás igazgatója. A magyarországi Fordnál szeretnék, ha jó munkáltatónak tartanák a céget, ezért az amerikai anyavállalattól vesznek át a munkavállalók életét megkönnyítő programokat. A Ford minden lehetséges fórumon megjelenik a munkaerőpiacon, részt vesz az állásbörzéken, jó kapcsolatot ápol a felsőoktatási intézményekkel és szakiskolákkal is, például gyakornokokat fogad. Álláshirdetéseiben új arculatot alakított ki, s felhasználja az új keresési módszereket, így az internetet is. Olyan képet igyekszik kialakítani magáról, hogy ez a cég nyitott az új dolgokra, s abban, amit csinál, vezető szerepet játszik.
“A cég legjobb PR-osai azok, akik ott dolgoznak. Nem lehet annál direktebb reklámot csinálni, mintha 2800 ember jól érzi magát a vállalatnál, és ezt el is meséli másoknak” – hangsúlyozza Mónus Ágnes, a Graboplast PR menedzsere. Ezért a vállalat imázsának építésében a belső viszonyok javítására fektetik a hangsúlyt. A fiatal szakemberek megnyerése érdekében együttműködnek a győri Széchenyi István főiskolával, sok diák írja náluk a szakdolgozatát, magát az intézményt pedig az Universitas Győr Alapítványon keresztül eddig négymillió forinttal támogatták.
Mivel a Graphisoft elsősorban software mérnököket foglalkoztat és túlnyomórészt pályakezdőket vesz fel, mindenekelőtt az egyetemi hallgatók körében igyekszik hiteles képet festeni magáról. Mint Szabó Andrea humán erőforrás igazgatótól megtudtuk, bemutatják, hogy a Graphisoft miben különbözik a többi cégtől, vigyázva arra, hogy mindig reális képet fessenek, nehogy később csalódást okozzanak. A cég egyik vonzereje, hogy magyar és nemzetközi egyszerre, tehát itthon van a központja, itt születnek a döntések, ugyanakkor lehetőség van a nemzetközi tapasztalatszerzésre, gyakoriak a külföldi utak, konferenciák. A munkahelyi környezet kellemes, s a légkör is jó. Kulcsszavaik a “szabadság” és az “önállóság”, a munkatársakat felnőttként kezelik, bíznak bennük, nincs például blokkolóóra, nem korlátozzák a telefonhasználatot, a kávéfogyasztást. “Ilyesmire nincs szükség, mert olyan a cégkultúra, hogy a munkatársak úgysem hívnák fel innen ausztráliai rokonukat” – teszi hozzá Szabó Andrea. Ezeket a tulajdonságokat igyekeznek bemutatni az állásbörzéken, az egyetemi fórumokon, a pályakezdőknek készülő kézikönyvben. A kapcsolattartást szolgálja az is, hogy pályázat útján Graphisoft-ösztöndíjakat ítélnek oda. Szabó Andrea fontosnak tartja, hogy a cég vezetői felkeltsék a hallgatók szakmai érdeklődését, bemutassák a Graphisoftnál folyó munkát. Ezt segíti, hogy időnként “Open House” programot szerveznek, meghívják a hallgatókat a céghez, s szakmai előadásokat is tartanak. “A különböző tetszetős videók arról, hogy milyen remek az élet egy-egy cégnél, visszaüthetnek” – hangsúlyozza, hogy mennyire fontosnak tartja a valós kép kialakítását. Abból, hogy náluk dolgozó kollégák gyakran hívnak új munkatársakat a Graphisofthoz, arra következtetnek, hogy a cég imázsa és a realitás fedi egymást.
A HR területén végzett PR-tevékenységet a humán erőforrás osztály tartja kézben. A gyorsan bővülő vállalatnál olymértékben megnövekedtek az ezzel kapcsolatos feladatok, hogy azok ellátására professzionális reklámügynökséget vonnak be.