Felszállt a fehér füst: a múlt héten hivatalosan bejelentették, hogy a Vegyépszer Rt., valamint a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. folytathatja tovább az M3-as autópályát. A 62 kilométeres Füzesabony-Polgár szakasz – a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és a kivitelezők hétfőn aláírt szerződése szerint – a polgári Tisza-híd nélkül mintegy 70 milliárd forintba kerül.
Az M3-as megvalósítóinak kiválasztása jó egy hónappal tartott tovább, mintha a kormány a politikai szempontból támadhatatlan közbeszerzési eljárás menetrendje szerint próbálta volna megtalálni a gyorsforgalmi utak építésére legalkalmasabb cégeket. A keretfeltételeket már az autópályákkal foglalkozó utolsó, február 29-i kormánydöntés megszabta, ám a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) igazgatósága csak a múlt héten fogadta el a gyorsforgalmi-úthálózat fejlesztési programjának finanszírozási tervét, és hatalmazta fel az NA Rt. vezetését a kiválasztott kivitelezőkkel előkészített szerződés aláírására.
Az 1998 óta egy helyben topogó fejlesztési program gyorsításának dicséretes szándéka tehát újabb lassítást hozott. A már aláírt kivitelezési szerződés szerint a Vegyépszer-Betonút konzorciumnak, illetve alvállalkozóiknak egészen pontosan 69 milliárd 535 millió forintért kell megépíteniük az új szakaszt. Arra az esetre pedig, ha ez valahogy mégsem sikerülne, az MFB 5,2 milliárd forintot különített el az esetleg felmerülő pótmunkák fedezésére. Ezzel párhuzamosan az NA Rt. július 7-i közgyűlésén az MFB 9 milliárd 999 millió forintos, nem névértéken történő tőkeemelést hajtott végre az autópálya társaságban, “a munkálatok finanszírozási feltételeinek további biztosítása érdekében”.
A látványos igyekezet ellenére az M3-as továbbépítése egyelőre várat magára. A június 10-én aláírt kivitelezői szerződés ugyanis csak akkor lép hatályba, ha a Vegyépszer-Betonút párosnak sikerül megszereznie a beruházáshoz kapcsolódó teljesítési bankgaranciákat. A 7-9 milliárd forintnyi garanciavállalás bemutatására a kivitelezőknek 30 napjuk van. Vagyis az M3-as tényleges kivitelezői munkáinak legkésőbb augusztus második hetében meg kellene indulniuk. Azt viszont továbbra sem lehet tudni, hogy Vegyépszer és a Ganz Acélszerkezetek Rt. mikor írják alá a polgári Tisza-híd, illetve a szekszárdi Duna-híd építési szerződését. A hírek szerint a két hídra az MFB összesen 25 milliárd forintot szán. –