Küzdelmes éveket tudnak maguk mögött a szállítmányozással foglalkozó kis- és közvállalkozások, a gazdasági nehézségek mellett a szaktárca még adminisztratív eszközökkel is rontaná az esélyeiket – magyarázza Orosz László, az 1998 márciusában alapított Szállítmányozó Kis- és Középvállalkozások Érdekvédelmi Szövetsége (SZKKÉSZ) alelnöke. A minisztérium rendelettervezete komoly pénzügyi letétet írt volna elő a szállítmányozási tevékenységnél. Ezt ugyan kiválthatta volna az árura vonatkozó kötelező felelősségbiztosítás, de ilyet a biztosítótársaságok nem, vagy csak a kisvállalkozások számára túl nagy terhet jelentő díj ellenében kötöttek volna. A szövetség kitartó munkával elérte, hogy tagjai egy brókeren keresztül jó kondíciókkal köthetnek 150 ezer dollár értékű felelősségbiztosítást, s annak díját bevételarányosan fizethetik. A szervezet a közgyűlésén elfogadta, hogy tagjai részére kötelezővé teszi a felelősségbiztosítás megkötését, s később is csak olyan tag léphet soraiba, aki rendelkezik ilyennel.
A kisebb, közepes szállítmányozási vállalakozókat emellett a megbízók rossz fizetési morálja, valamint a multik jelentős térnyerése is sújtja. “A multik az árakat minimálisra nyomják le, a teljesítés minőségét maximális színvonalon igénylik, a fizetési határidőket pedig 60-120 napra tolják ki, így gyakorlatilag a kis cégekkel finanszíroztatják magukat” – panaszkodik Mónus Pál, a SZKKÉSZ másik alelnöke. A szövetség véleménye szerint nincs szükség központi regulákra, hiszen a piac önmagában szabályoz, s egy kisvállalkozás nem engedheti meg magának, hogy hibázzon, hiszen akkor nem kap több megbízást. “A tisztességes verseny érdekében inkább közösen kellene fellépnünk, hiszen a nemzeti vállalkozásokat máshol is védi a kormányzat” – teszi hozzá Mónus Pál. –