Két szélsőség jellemzi a magyar kis- és köizépvállalatok informatikához fűződő viszonyát: vagy a legújabb technológiákat használják integrált rendszerekben, vagy pedig kifejezetten mostohán bánnak e területtel – szűrhető le abból az akcióból, amelyet a Cisco két másik világcéggel együtt indított, kizárólag Magyarországon. A szakmai berkekben Network Checkupnak nevezett kezdeményezésben a hálózati cég az informatikai hálózatokat, az IBM a PC-k és szerverek teljesítményét, az APC pedig a feszültségvédelmet méri fel azoknál az 50-500 millió forint árbevételű cégeknél, amelyek ezt kérik. A direct mail és telemarketing akcióval megcélzott piaci szegmens számára az átvilágítás ingyenes. Az akció februárban kezdődött, s addig tart, amíg ebben a három résztvevő fantáziát lát. A felmérésre az igény nagy, a megkeresett cégek szívesen élnek ezzel a lehetőséggel. Szerencsére ott is igénybe veszik ezt a szolgáltatást, ahol az informatikai fejlesztéseket egyáltalán nem veszik komolyan, még 286-os “kasszagépekkel” és tízéves technológiákkal dolgoznak. Várható, hogy jó néhány olyan cég lesz, amely egyszerre több lépcsőfokot ugrik majd át az informatikai felkészültség terén.
Mint Csinos Tamás, a Cisco szakértője elmondta, nem karitatív tevékenységről, hanem piacszerzésről van szó. Miután a három cég közösen elkészít egy beszámolót arról, hogy milyen lyukak vannak a rendszerben, s hogy ezeket többlépcsős megoldással hogyan lehetne betömni, az együttműködést beszüntetik, s külön-külön próbálnak megrendeléshez jutni az adott cégnél.
Egy ilyen átvilágítás általában véve is nagyon hasznos lehet az informatikai piac szereplői számára, hiszen betekintést nyernek a felhasználók lehetőségeibe és az informatikához fűződő viszonyukba. Főleg, ha – miként azt tervbe vették – az átvilágítást követő fél évben olyan felmérést is készítenek, amely a következtetések levonása után elhatározott fejlesztéseket veszi számba.
A Cisco másik kezdeményezése a Network Academy, amelynek keretében a közép- és felsőoktatásban részt vevő fiatalokat oktatják hálózati ismeretekre. Magyarországon jelenleg 7 iskolában folyik az oktatás – vannak köztük budapestiek és vidékiek egyaránt -, szeptemberre ez a szám a tervek szerint 50-re nő. A 4 féléves, webalapú képzés során minden ötödik alkalommal kerül sor a hallgatók beszámoltatására. A magyar csapat erősségére utal, hogy a több mint 20 országban futó Network Academy tananyagát a németen kívül csak magyarra fordították le, mintegy 400 ezer dollárért. A résztvevők egyébként mindig naprakész tartalmat tanulnak, hiszen 90 naponta frissítik a tananyagokat. A képzés szponzorok bevonásával történik, itthon a Miniszterelnöki Hivatal is beszállt, a “munkaállásonként” 25 ezer dolláros költséggel létrehozandó oktatási labor beruházásához 125 ezer dollárral járul hozzá.
A klasszikus internetes képzés a Világbank számára is érdekes, ugyanis egy megállapodás keretében részévé tették a Világbank BPD (Business Partners for Development) programjának is. A Fülöp-szigetek Laguna művészeti és kereskedelmi iskolájában is folyik képzés, ott meglepő módon a résztvevők 85 százaléka nő.
Magyarországon – mondta Budafoki Róbert, a cég hazai képviseletének elnöke – főként a telekommunikációs iparág cégeit kívánják bevonni a fiatalok képzésébe ebben az informatikusokra éhes világban. –