Gazdaság

Csapongó csempepiac

A nagy barkácsáruházakban, illetve az elegáns szalonokban egészen más a csempék és padlóburkoló lapok kereslete, amit az is mutat, hogy az első osztályú termékek között sem ritka a 3-4-szeres árkülönbség. Igaz, ez összefügg a két üzlettípus különböző kínálatával is: a kisebb szalonok inkább a nagyrészt olasz és spanyol importtermékekre szakosodtak, míg a nagyobb áruházak komoly kínálatot tartanak hazai áruból is. Pedig a szakértők szerint a magyar és a külföldi termékek közötti eltérés elsősorban az árban és a dizájnban nyilvánul meg, hiszen az itteni gyártók is olasz gépeken, olasz technológiával dolgoznak. “Ennek, illetve a hazai közízléshez közelebb álló mintázatnak is köszönhetően, az utóbbi időben a barkácsáruházak vevői inkább a magyar termékeket keresik” – állítja Füzi Attila, az OBI kereskedelmi vezetője. Ugyanakkor az iparágra jellemző éles nemzetközi verseny és az importtermékeken belüli jelentős minőségi különbségek miatt a magyar burkolólapok árelőnye nem mindig egyértelmű. Rigó Tibor, a Magyar Építőipari Szövetség titkára szerint sok importtétel kerül önköltségi ár alatt forgalomba. A minőségi paraméterek objektív mérése sem egyszerű; az osztályba sorolás ugyan kötelező, de a gyárak vagy az importőrök által adott minősítést utólag nem ellenőrzi senki. A fogyasztó számára éppen ezért a dizájn (és a sznobéria) az elsődleges választási szempont. Sajnos a minőség összevetésére kiállítások, versenyek nem nagyon adnak útmutatót. Pontos értékesítési adatok nem állnak rendelkezésre. Füzi Attila szerint a hazai gyártók közül mindössze két nagy cég rendelkezik komoly részesedéssel: az Alföldi márkanevű termékeket forgalmazó Villeroy & Boch, valamint az elmúlt években több gyártót is magába olvasztó, 1999-ben 5,8 milliárdos forgalmat lebonyolító Zalakerámia. E két társaság becsülhetően a burkolólapok piacának felét birtokolja. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik