Gazdaság

MOL-INA – Házasság előtti partnerség

Mintegy 50 millió dollárt szán a Mol a horvát INA olajvállalattal közös gázszállítási program megvalósítására – nyilatkozta a Figyelőnek Csák János. A Mol elnöke, aki múlt pénteken szándéknyilatkozatot írt alá horvát partnereivel Zágrábban, elmondta: a projekt finanszírozására készen állnak terveik, a megtérülésre vonatkozó kérdésre azonban nem volt hajlandó válaszolni.

A szándéknyilatkozat szerint a Mol, valamint az INA évi mintegy 1,2 milliárd köbméter gáz Magyarországon keresztül Horvátországba történő szállításáról kezd kizárólagos tárgyalásokat. Megvizsgálják a lehetséges gázszállításra vonatkozó tranzitmegállapodás feltételeit, beleértve egy 47 kilométeres gázvezeték építését, továbbá a Mol magyarországi föld alatti gáztárolóinak a horvát fél általi használatát. A tervek szerint három hónapon belül véglegesítik az együttműködésről szóló szerződést.

Az INA jelenleg a Szlovákiát, Ausztriát és Szlovéniát érintő tranzitútvonalon importálja az orosz földgázt, ám Magyarországon keresztül közvetlenebb kapcsolathoz jutna. “A fizetett tranzitdíj köbméterenként 2 centtel csökkenhet, ha kész lesz az új vezeték” – nyilatkozta Davor Stern, az INA vezérigazgatója. A cégvezető, aki korábban a Tudjman-kormányzat gazdasági minisztere volt, lapunk kérdésére elmondta: a Mol és a horvát olajvállalat augusztusban bejelentett fúziós tárgyalásait csak az új kormány megalakulása után folytathatják. Nem titkolta, hogy továbbra is többféle stratégiában gondolkodnak, egyesülést azonban kizárólag a magyar társasággal fontolgatnak. Ennek valóra válása esetén a horvát állam egyik legnagyobb részvényese lenne az új társaságnak. (Tulajdoni hányada azonban 20 százalék alatt maradna). Tízszázalékos csomagot szánnak a cég dolgozóinak, illetve a hadiárvák és háborús hősök kárpótlására. Mint Davor Stern kifejtette, elképzelhető a nemzeti olajvállalat 90 százalékának nyilvános tőzsdei értékesítése is, de az sem kizárt, hogy végül az egyesülésnél lazább kapcsolatot jelentő stratégiai partnerség mellett döntenek. Erre más pályázók mellett a legesélyesebb jelölt az olasz ENI lehet. A konkrétumok megvitatására azonban csak a január 3-i választások nyomán megalakuló parlamentben kerülhet sor. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik